2015-03-08, 18:36
Medlem
vianetts avatar
Hej,

Köpte Biltemas rostskyddsprimer, och nu när jag läste på baksidan så står det:
"Primern är endast avsedd att användas ihop med Biltema Bättringsfärg. Kulör: Rödbrun."

Då rostskyddsprimer skall användas på bilen som är svart och sedan målas med icke Biltema Sprayfärg, innebär detta att jag valde fel produkt? Jag har aldrig haft behov av den här produkten så jag känner mig vilsen nu.
Citera
2015-03-08, 19:23
Medlem
TruckUrbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vianett
Hej,

Köpte Biltemas rostskyddsprimer, och nu när jag läste på baksidan så står det:
"Primern är endast avsedd att användas ihop med Biltema Bättringsfärg. Kulör: Rödbrun."

Då rostskyddsprimer skall användas på bilen som är svart och sedan målas med icke Biltema Sprayfärg, innebär detta att jag valde fel produkt? Jag har aldrig haft behov av den här produkten så jag känner mig vilsen nu.
Nej, du kan självklart måla över med svart färg av annat fabrikat.
Citera
2015-03-08, 19:40
Medlem
vianetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TruckUrban
Nej, du kan självklart måla över med svart färg av annat fabrikat.

Okej.

Men finns det primer som är av svart kulör, eller är alla rödbruna?
Citera
2015-03-08, 19:50
Medlem
Det finns en risk att biltemas rostskyddsprimer inte är kompatibel med din sprayfärg. Du kan t.ex. få blåsor i lacken eller färgen kan spricka/ lossna.

Du kan jämföra innehållet i din sprayfärg med biltemas sprayfärg. Innehåller de samma ämnen så ska det inte vara något problem.

Annars köper du en primer som passar med din sprayfärg eller så köper du biltemas bättringsfärg.
Citera
2015-03-08, 20:01
Medlem
TruckUrbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vianett
Okej.

Men finns det primer som är av svart kulör, eller är alla rödbruna?
Inget som jag sett eller tänkt på, däremot finns det grå.
Citera
2015-03-08, 20:11
Medlem
vianetts avatar
Tack till alla som svarat, hade idag beställt sprayfärg till bilen från Tyskland, får hoppas att mitt meddelande om att jag inte vill ha sprayfärgen längre läses av säljaren innan varan skickas iväg.

Vet inte vilka ämnen det finns i sprayfärgen så jag ska istället köpa Biltemas bättringsfärg.

Ha en trevlig kväll
Citera
2015-03-08, 21:23
Medlem
Köp inte Biltemas sprayfärger, de brukar innehålla mest lösningsmedel och förtunning så de täcker dåligt.
Så lägg på 20 kronor och köp Hagmans eller annat känt märke.
Citera
2015-03-09, 14:27
Medlem
gniff754s avatar
Finns lite olika lösningsmedel för rostskyddsprimer och sprayfärger. Den du köpte bör funka med de flesta sprayfärger för bilar, däremot om du tex skulle köpa biltemas hobbyfärg som spray så funkar det inte med den primern.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in