• 1
  • 2
2015-03-08, 16:44
Medlem
Hej. Min väninna i byn har höns ute på sommaren. Dem lämnar aldrig hennes gård utan struttar mestadels runt utanför hönshuset i trädgården och käkar diverse strunt.

Men i somras fick hon problem med grannens katt. Han har flertalet ggr kommit och tagit kycklingar och mindre höns av henne. Hon har skrikit och sprutat vatten på kattkräket men det löns inte, den kommer tillbaks ändå. Ägarna verkar inte bry sig ett skit.

Vad för skyldigheter har man egentligen som kattägare? Jag säger att kommer grannens hundfan in på min gård och dräper mina får är jag inte nådig om deras ägare skiter i att jag ber dem ha koll på den. Då kan de hämta hunden i svarta påsen vid vägen nästa gång det sker om dem inte bryr sig.

Tycker det verkar skumt att alla är så strikta med lösa hundar medans katter verkar få kuta runt och bajsa och döda allt de får syn på. Eller vad säger lagen?
Citera
2015-03-08, 16:48
Medlem
LadyGanjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelseende
Hej. Min väninna i byn har höns ute på sommaren. Dem lämnar aldrig hennes gård utan struttar mestadels runt utanför hönshuset i trädgården och käkar diverse strunt.

Men i somras fick hon problem med grannens katt. Han har flertalet ggr kommit och tagit kycklingar och mindre höns av henne. Hon har skrikit och sprutat vatten på kattkräket men det löns inte, den kommer tillbaks ändå. Ägarna verkar inte bry sig ett skit.

Vad för skyldigheter har man egentligen som kattägare? Jag säger att kommer grannens hundfan in på min gård och dräper mina får är jag inte nådig om deras ägare skiter i att jag ber dem ha koll på den. Då kan de hämta hunden i svarta påsen vid vägen nästa gång det sker om dem inte bryr sig.

Tycker det verkar skumt att alla är så strikta med lösa hundar medans katter verkar få kuta runt och bajsa och döda allt de får syn på. Eller vad säger lagen?
Tror katter har rätt att gå fritt ? men m ägarna inte bryr sig så kan ju katten mystiskt försvinna ?
Citera
2015-03-08, 16:51
Medlem
Lagen om katter verkar vara lite blurrig, jag har läst lite men det känns som att det är svårt kräva något av kattägare.

Tror inte hon är redo att slå ihjäl någon annans katt men vad fasen ska man göra om man inte ens får ha sina egna djur lös på sin egen gård utan att andras djur ska ha rätt att vara där och äta upp dem.
Citera
2015-03-08, 16:51
Medlem
Katten har större frihet och får lov att ströva fritt. Ett högre staket är kanske något att fundera på. Det finns ju även många vilda djur som kan bli intresserade av matförrådet med höns!
Citera
2015-03-08, 16:56
Medlem
Tror inte staket kommer lösa problemet. Det jag vet kommer funka är att hålla hönsen inne. Men det är som jag säger, att det är förjävligt att ens djur ska måste låsas in för att grannkatten lärt sig äta höns och inte har skyldighet att den håller sig borta från det. Mina katter ger fan i mina höns så jag har inga problem och alla vet vilka mina katter är och har aldrig fått några klagomål på att ens är på deras gårdar.
Citera
2015-03-08, 17:05
Medlem
Katten har som andra säger, rätt att ströva fritt. Däremot så är kattens ägare ansvarig för den skada katten gör.
Citera
2015-03-08, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelseende
Tror inte staket kommer lösa problemet. Det jag vet kommer funka är att hålla hönsen inne. Men det är som jag säger, att det är förjävligt att ens djur ska måste låsas in för att grannkatten lärt sig äta höns och inte har skyldighet att den håller sig borta från det.
Klart att ett staket fungerar om det är tillräckligt högt och tätt. Katten bryr sig inte om vad som är mitt och ditt. Går bytet att ta så gör den det om den vill. Det finns säkert lukter katten håller sig ifrån som man kanske kan lägga runt om.
Citera
2015-03-08, 17:10
Medlem
Katter är ingen homogen grupp, de är individer, vissa katter har större jaktinstinkt, vissa katter är mer tillbakadragna, vissa är mer sociala, vissa lär sig fort andra gör som de vill...

Katter som växer upp med andra husdjur jagar och dödar oftast aldrig någonsin dessa djur. Din grannes katt är bara katt så att säga och gör i sin värld inget fel. Kanske det skulle funka om ni gjorde er vän med katten och lät den vistas med er och hönsen så att ni kan guida katten och den får se att ni skyddar hönsen. Inte säkert att det funkar på en vuxen katt som redan lärt sig att höns är lätta byten och troligtvis smakar jättegott.

Prata med kattägaren men var tydliga att ni inte anklagar varken ägarna eller katten, det bäddar för osämja om de känner sig skuldbelagda. Grannsämja ska inte underskattas.

Att lagarna kring lösspringande hundar är strängare beror på att hundar kan vara potentiellt farliga för även människor, en katt kan visserligen klösa och bita en människa men hundar är mer attackerande medan katter är flyktdjur. Förekommer aldrig att en katt dödar människor, men tyvärr finns hundar som gjort det.

Edit. Förstår idyllen att ha höns frigående i sin egen trädgård, men det vettigaste är ju faktiskt att köpa hönsnät och bygga en så stor hönsgård man nu vill, kan och har råd med. Även tak av nät är ett måste. Man kan även ha en mindre bur som står löst så att säga så man kan flytta runt den på tomten så hönsen får varierande platser att vara på. Även rovfåglar och andra rovdjur kan lockas att ta hönsen, beror lite på vart man bor.
Senast redigerad av lacrima 2015-03-08 kl. 17:24.
Citera
2015-03-08, 18:55
Det problemet löser man ganska lätt, man infångar katten och sedan förpassar man den till någon lämplig plats, givetvis gör man detta diskret utan vittnen.

Om någon sedan frågar om man sett till katten blir svaret givetvis NEJ.
Citera
2015-03-08, 19:22
Medlem
MCVaginas avatar
Så vitt jag vet så är det upp till hönsägaren att skydda hönsen, som kattägare kan du omöjligt hålla koll på vad din katt gör när den är ute. Katter är rovdjur och söker konstant efter byten, hittar dom ett ställe med många byten kommer dom fortsätta gå dit tills bytena är borta eller tills något annat större rovdjur börjar hålla till där.
Gör ni er av med just denna katt så ska du se att det snart kommer en annan katt som har fått upp vittringen av hönsen.
Problemet ligger inte med katten utan i att hönsen helt enkelt är för dåligt skyddade.
Citera
2015-03-08, 20:41
Medlem
Skaffa en vuxen gås... eller nån vuxen stor tupp.

Bygg hönsgård

Låt dom avliva katten
Citera
2015-03-08, 21:10
Medlem
Som någon var inne på, katter är individer, dvs be grannen försöka lista ut vad kissen verkligen avskyr (doft) och lista sedan ut något sätt att sprida detta vid hönshuset.

Nu vet jag inte hur höns reagerar på citron, men många katter hatar det. Ett riktigt långskott skulle kunna vara "dammsugaren"... -en grannes katt hatade dammsugaren, en annan granne gillade inte att den kissen var inne på hennes tomt. Hon testade med vattenspruta etc och det funkade lite "sådär", däremot att skrämma katten med en dammsugare funkade perfekt, behövdes bara några tillfällen för att katten skulle hålla sig ifrån tomten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in