Citat:
Ursprungligen postat av
Teutul
Hur gick hörseltestet?
Jag tror inte du har Meniéres sjukdom. Man får anta att ditt lock för örat har samband med din yrsel. Örat är väldigt komplext och ibland kan det vara svårt och förklara varför man har en lockkänsla vid tillstånd som t.ex yrsel.
Skriv gärna en rad i tråden hur det går.
mvh
Efter att ha varit hos en Audinom och testat hörseln kunde man konstatera att jag hade fått en hörselnedsättning på de diskanta tonerna. Det vill säga att jag har svårt att höra ljusa toner och detta påverkar mest talet.
Har också konstant tinnitus.
Fick träffa läkaren strax efter och fick diagnosen "Sudden Deafness", vilket var mycket tråkigt att höra. Det innebär att man får en plötslig hörselnedsättning och i mitt fall utan någon anledning.
Yrseln berodde på att jag i samband med detta också fått en skada på balansorganet, men denna yrseln har nu avtagit mycket. Enligt läkaren så kompenserar balansorganet i andra örat upp för detta.
I många fall spontanläker Sudden Deafness men efter flera veckor har det inte förbättrats så jag tros få leva med detta nu. Prognosen för att få tillbaka hörseln är sämre om man upplever andra sympton än bara hörseln, till exempel yrsel.
Jag fick också en kortisonkur i 10 dagar mot detta, men enligt läkaren ska detta tas helst första dagen och i mitt fall blev det efter en vecka.
Det kan vara bra att veta för andra att om man får plötsligt lock för örat, samt hör sämre så ska man verkligen kolla upp det snabbt! Man ska också stå på sig och säga att man misstänker Sudden Deafness.
När jag var på vårdcentralen innan jag träffade AT-läkaren så avfärdade läkaren där mig direkt och sade att det bara var "Undertryck i örat", vilket det senare visade sig inte vara alls.
Hade jag fått kortison direkt så hade jag haft större chanser.
Tråkigt värre, men jag hoppas fortfarande på att det kan förbättras. Det värsta just nu är det ständiga Tinnitus ljudet.