• 1
  • 2
2015-03-08, 15:04
Medlem
Hej!
Min kusin står kluven inför hennes gymnasieval. Hon har ett stort intresse för ekonomi (främst aktiehandel) och kan tänka sig att göra karriär inom det området. Hon undrar nu alltså om hon skall välja natur eller ekonomi-programmet på gymnasiet. Vad jag har förstått så ger natur mer valmöjligheter eftersom man läser mer avancerade mattekurser där, men det är fokuserat på att man skall välja en vetenskaplig utbildning efter gymnasiet?

Sedan har bekanta till mig sagt att det man lär sig på flera terminer på ekonomi lär man sig på 2 lektioner på högskolan. Vad skulle ni gett henne för råd?
Citera
2015-03-08, 15:20
Medlem
Reevess avatar
Kolla på vilka behörigheter som krävs för de universitetsutbildningar hon är intresserad av. Det bör styra hennes val helt och hållet. Annars är det alltid bra med lite erfarenhet inför programmet. Men min egen erfarenhet är att man lätt blir besviken av nivån, eller snarare ickenivån, som råder på ekonomlinjer på gymnasiet.
Citera
2015-03-08, 15:27
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YawBus
Hej!
Min kusin står kluven inför hennes gymnasieval. Hon har ett stort intresse för ekonomi (främst aktiehandel) och kan tänka sig att göra karriär inom det området. Hon undrar nu alltså om hon skall välja natur eller ekonomi-programmet på gymnasiet. Vad jag har förstått så ger natur mer valmöjligheter eftersom man läser mer avancerade mattekurser där, men det är fokuserat på att man skall välja en vetenskaplig utbildning efter gymnasiet?

Sedan har bekanta till mig sagt att det man lär sig på flera terminer på ekonomi lär man sig på 2 lektioner på högskolan. Vad skulle ni gett henne för råd?

Flera ekonomprogram i Sverige har rätt höga intagningsbetyg, i synnerhet HHS. Ifall hon eventuellt är intresserad av att söka sig dit så är mitt främsta tips därför att göra gymnasievalet baserat på huruvida hon tycker att samhällsämnen eller naturämnen är mest intressanta/enklast att få höga betyg i på högstadiet.

Själv gick jag naturvetenskapliga programmet på gymnasiet och jag upplevde inte att jag hade någon nackdel alls av det (dvs frånvaron av ekonomikurser i gymnasiet) när jag studerade på HHS.
Citera
2015-03-08, 15:27
Medlem
Boblovebudss avatar
"Ekonomilinjen" är 2 eller 3 extremt enkla kurser som man inte lär sig någonting av. Natur är lite kemi/fysik. Ingen större skillnad förutom matten. Mitt råd hade varit att läsa natur/samhäll och lägga till matte4&5 som tillval.
Citera
2015-03-08, 15:33
Medlem
Wildsomes avatar
Hon borde välja helt utifrån intresse. Jag själv är väldigt ointresserad av matte, så jag läste ekonomi på gymnasiet och valde till så mycket humaniora (psykologi, filosofi, historia) som jag kunde istället. Mina vänner som läst natur och extra matte har lite lättare för en del kurser nu (på universitetsnivå), typ nationalekonomi och statistik.

Jag ångrar dock inte mitt val för en sekund; jag är inte i närheten så intresserad av att maxa betygen i alla kurser som av att bli riktigt jävla bra i de kurserna jag verkligen gillar. Den praktiska erfarenheten ifrån UF och kunskapen jag fick ifrån de där extra psykologikurserna väger faktiskt mycket tyngre om man, som jag, vill testa på piratlivet som entreprenör eller jobba med marknadsföring/organisation.

Rådet är som vanligt; gör det som känns roligast. Man kan nojja hur mycket som helst om vad som är optimalt, men som så ofta annars så spelar det ändå ingen roll om du inte brinner för det.
Senast redigerad av Wildsome 2015-03-08 kl. 15:38.
Citera
2015-03-08, 15:38
Medlem
norrlandsguldares avatar
Om din kusin funderar på att studera något med ekonomi efter sina gymnasiala studier så tycker jag absolut att ekonomiprogrammet låter som ett bra val. Även om hon ångrar sig och inte vill gå en ekonomiutbildning i framtiden så är det bra; då har förmodligen de kurser hon läst på programmet varit anledningarna till att hon ångrat sig. Det är ett bra sätt att ta reda på om det är något hon vill arbeta med i framtiden.

Sedan så får hon också vara lite försiktig med att ta det intresset på allvar. Jag är nog inte den enda som ville bli något helt annat när jag gick i nian än vad jag faktiskt arbetar med idag och kommer att arbeta med i framtiden.
Citera
2015-03-08, 15:43
Medlem
Wildsomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av norrlandsguldare
Sedan så får hon också vara lite försiktig med att ta det intresset på allvar. Jag är nog inte den enda som ville bli något helt annat när jag gick i nian än vad jag faktiskt gör idag och kommer att göra i framtiden.

Word up. Speciellt inte om man har ett intresse "för aktier". Visst, man kan ha ett grundläggande intresse för investeringar. Har man däremot sett "The wolf of wall street" och fått för sig att man gillar aktier, då är det kanske inte lika troligt att det är något bestående.
Citera
2015-03-08, 18:13
Medlem
SYSTEMexes avatar
På min skola kan man på ekonomi och sam läsa en snabbare mattekurs för att man sen i 3an ska kunna läsa både 4 och 5 ifall man vill. Kolla med olika skolor ifall de har samma system
Citera
2015-03-08, 18:33
Medlem
henduriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YawBus
Hej!

Ingen som går i högstadiet vet med säkerhet vad de vill göra efter gymnasiet. Man hinner ändra sig många gånger under gymnasiet, därför är det bäst att väja natur och ha så många dörrar öppna som möjligt. Enda situationen där jag skulle rekommendera att inte välja natur är om man är hopplöst dålig på matematik.
Citera
2015-03-08, 18:39
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hendurik
Ingen som går i högstadiet vet med säkerhet vad de vill göra efter gymnasiet. Man hinner ändra sig många gånger under gymnasiet, därför är det bäst att väja natur och ha så många dörrar öppna som möjligt. Enda situationen där jag skulle rekommendera att inte välja natur är om man är hopplöst dålig på matematik.

Ingen vet med säkerhet vad man vill bli, men de flesta har ändå koll på om man gillar natur/teknik eller inte. Har man inget intresse av det känns det som en märklig idé att läsa det i tre år ifall man eventuellt skulle komma på att man plötsligt är intresserad av det. Kommer man på att det plötsligt verkar kul finns basår.
Citera
2015-03-08, 20:16
Medlem
Eminent.Javissts avatar
Det ideala är i sådana fall är att läsa ekonomilinjen och göra som någon i tråden nämnde tidigare, att fixa så att man kan läsa matte 4 och 5 också. Önskar jag hade haft de möjligheterna nu i efterhand. De ända vettiga kurserna på ekonomiprogrammet är Internationell ekonomi och företags ekonomi 3, med inrikting på redovisning och mattekurserna. Allt annat känns väldigt ovesäntligt om man vill läsa ekonomi på universitetet sen.
Citera
2015-03-08, 22:59
Medlem
Bbobis avatar
Kolla vad kraven för det hon sedan vill plugga till är och välj sedan det som matchar bäst?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in