• 1
  • 2
2015-03-08, 11:37
Medlem
Hej

Jag är en man mellan 20-30, jag har en fast anställning på ett mycket "stabilt" företag och har jobbat där i 3-6 år. Jobb och inkomstkälla bedömer jag som mycket säkert.

Jag har en stabil inkomst och kan spara undan ca. 5k/månaden.
Idag har jag sådär 300k undansparat som jag funderar över hur jag ska placera.

Jag har läst en del på Jan Bolmesons blogg (Rikatillammans) som jag tycker är rätt vettig. Jag har tänkt att lägga upp min ekonomi enligt hans rekommendationer, d.v.s. ha en buffert och en ISK "allvädersportfölj".

100k har jag placerat som en buffert i ett par olika sparkonton med bästa ränta.
200k återstår där min bästa idé är att utforma till en allvädersportfölj (~ 25% indexfond, 25% guld,silver,råvaror, 25% räntefond, 25% obligationsfond)

Men det är här jag börjar bli osäker hur jag ska göra med mina 200k.
  • Tycker ni att en allvädersportfölj är en bra idé, finns det bättre alternativ?
  • Hur tycker ni att portföljen borde balanseras utifrån dagens ekonomiska klimat? 25% rakt över på de fyra "områdena" kanske bör justeras?
  • Vad för saker inom "indexfond" borde jag investera i?
  • Vad för saker inom "råvara" borde jag investera i?
  • Samma fråga som ovan, fast för ränte- och obligationsfonder.
  • Jag har öppnat ett konto, ISK m.m. hos Nordnet. Hur gör jag rent praktiskt för att t.ex. köpa fond, råvara m.m.?

Det är mycket frågor och funderingar, stort tack för alla svar.
Citera
2015-03-08, 11:49
Bannlyst
köp guld.. köp billigt olja och lagra (omöjligt för privatpersoner?)
Citera
2015-03-08, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Kryuchkov
köp guld.. köp billigt olja och lagra (omöjligt för privatpersoner?)

Jo, jag är också inne på att ha en övervikt mot råvaror i fördelningen.
Dels olja där priset sjunkit något abnormalt nu på senaste, jag kan känna att det är givet att en prisuppgång kommer för eller senare. Men jag skulle snarare se detta som en engångsföreteelse än någon jag kontinuerligt kommer placera i.
Guld och silver är ju nere på 2007-2008 års-prisnivåer, vilket känns som ett läge att köpa.

Hm, jag hoppas tråden inte bara spårar in helt på råvaror.
Finns det några ränte- och obligationsfonder som ni gillar och skulle rekommendera att placera i?
Citera
2015-03-09, 23:23
Medlem
soundsgoods avatar
Om du funderar på att placera kapitalet i fonder, sprid ut risken över exempelvis ett år.
Med andra ord, placera inte allt kapital om 200tkr direkt, utan välj att sätta in detta under en längre tid, exempelvis 6 eller 12 månader. Då sprider du din risk, bland annat med tanke på att fonder inte handlas på dagsbasis utan de har ett par avräkningsdagar men även för att de är spridda över flertalet aktier vilket kan påverka kursen.

Se även till vad du har för mål på sparandet.
* När vill du använda kapitalet? - 1 år? 5? 15? 30?
* Vad är målet? - Köpa en bostadsrätt? Bil? Villa? Resa? Pension?
* Vilken risk är du villig att ta? - Ju högre risk = Aktiefonder. Desto lägre = Räntefonder.

LÄS även på om hur marknaden fungerar, hur handel med aktier och fonder fungerar, hur fonderna förvaltas och vilka avgifter det innebär.

På fonder, försök att hitta fonder med så låg förvaltningsavgift som möjligt.

Sprid din risk över flera marknader och länder/världsdelar.
Senast redigerad av soundsgood 2015-03-09 kl. 23:28.
Citera
2015-03-10, 00:02
Medlem
Sprid inte ut dina inköp över ett år som föregående skrev, se till att få dina pengar i arbete ist. Finns en artikel på just den blogg du nämner som handlar om just detta, att det inte lönar sig att mesa och sprida ut inköpen över längre tider. Dollar cost averaging kallas det, kolla upp det.
Citera
2015-03-10, 00:18
Medlem
soundsgoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Sprid inte ut dina inköp över ett år som föregående skrev, se till att få dina pengar i arbete ist. Finns en artikel på just den blogg du nämner som handlar om just detta, att det inte lönar sig att mesa och sprida ut inköpen över längre tider. Dollar cost averaging kallas det, kolla upp det.

Givetvis ska man ha pengar i arbete, det tjänar inget på att ha dem låsta på ett sparkonto.

Men sen är det värt att ha i åtanke att i dagsläget är börsen relativt övervärderad och vi står inom en snar framtid (1-2 år?), för en kraftigare nedgång. Vi har även i minne att reporäntan är historiskt låg vilket bidrar till en ökad skulduppbyggnad hos hushållen i och med att bostadspriserna stiger när det är billigt att låna.

Att då investera allt kapital till "x"-värde, för att sedan se en nedgång med 20% om exempelvis 1 år lär ej vara speciellt roligt. Speciellt när det gäller investeringar i fonder, där du har fler affärsdagar innan du kan köpa/sälja.
Citera
2015-03-10, 01:13
Medlem
Sätt in allt direkt. Du tjänar på det 2/3 gånger. Hur det än går har du gjort rätt rent statistiskt.
Citera
2015-03-10, 12:04
Medlem
anonym.hedonists avatar
Vad du än gör, köp inte guld eller andra råvaror och definitivt inte med 25% av ditt kapital.

Räntefonder och obligationer är också meningslösa att lägga 50% av kapitalet i då du fortfarande är ung och har tiotals år att investera före pension; lägg allt i aktier (ETF:s eller direkt ägande) och fyll på med räntepapper när du blir äldre och vill minska på volatiliteten.
Citera
2015-04-01, 13:22
Medlem
PaloPaloPalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Vad du än gör, köp inte guld eller andra råvaror och definitivt inte med 25% av ditt kapital.

Räntefonder och obligationer är också meningslösa att lägga 50% av kapitalet i då du fortfarande är ung och har tiotals år att investera före pension; lägg allt i aktier (ETF:s eller direkt ägande) och fyll på med räntepapper när du blir äldre och vill minska på volatiliteten.

Hur tycker du man bör fördela sitt sparande? Och hur påverkar ens ålder fördelningen? Känner du till några bra tumregler för detta, eller hur gör du själv?

Hänger inte guldpris och börs ihop på något vis? Om ja, är det ändå inget man bör bry sig om?
Citera
2015-04-01, 13:27
Medlem
The-Korvens avatar
Vet du inte om du har jobbat där 3 eller 6 år? Måste du ha kul på jobbet iaf
Citera
2015-04-02, 04:30
Medlem
Tycker helt klart att du ska sprida dina pengar i olika saker, du kan köpa guld eller andra råvaror, placera i olika aktier, fonder etc.

Du kan även lära dig en bransch och verkligen sätta dig in i den och sedan placera större delar av ditt kapital där.

Sen handlar det om som förgående har skrivit, vilken risk du vill ta citerar "Ju högre risk = Aktiefonder. Desto lägre = Räntefonder."

Men mitt tips är om du helt enkelt vill spara så beror det ju helt på dig själv, vad, när och hur du ska använda dina pengar till, när du vet det så är det lättare att lägga upp en bättre plan för ditt sparande.
Citera
2015-04-02, 07:01
Medlem
Gaphalss avatar
Följer Bolmessons blogg jag med.
Jag har satt mina slantar på:

AVANZA ZERO
Spiltan Aktiefond Investmentbolag
Länsförsäkringar Global Index
SPP Aktiefond Europa
SPP Aktiefond USA
Swedbank Robur Indexfond Asien

Har lite funderingar på om det är bättre att skaffa tex. 3 av varje för att sprida risken mer.
Är det värt det eller ska man satsa på något annat?
Finns ju fonder med låg risk men då är ju även avkastningen låg.

Någon som har tips på andra forum som är mer inriktade på ekonomi än flashback?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in