2015-03-07, 22:46
Bannlyst
Av retoriska skäl ställer jag topicfrågan först: vad har ni andra muslimer att säga om det här? Hur kan detta lösas på ett socialt sett om vi bortser från standardsvaret att de ska kastas ut / invandringen stoppas? Topic är alltså konstruktiva idéer på hur vi bankar vett i invandrade arabmuslimer som är här för att stanna. Om du kommer på fler saker (och har faktisk insikt) så hjälp gärna till att definiera problemen som kommer från arabmuslimerna själva.

Jag kan bara tala som arab men inte andra muslimgrupper eftersom att kulturer skiljer sig åt.

Jag kommer från en inskränkt arabisk familj (själv född här, föräldrarna från två olika arabiska länder) och vid 20-års åldern så slutade jag att rationalisera fram min tro. Korthuset föll ihop, det gick åt alldeles för mycket energi och intellektuell oärlighet för att tro att 1+1=4. En lång historia. Jag umgicks nästan bara med muslimer och var ofta i moskéerna. Läste väldigt mycket om Islam och predikan.

En annan lång historia kort så har jag efteråt insett att väldigt många värderingar och syn på kunskap är långt mer utvecklad än det jag har i hemländerna och är något jag omfamnar. Det har gjort mig till en islamkritiker. Jag lägger inte fram det som något svart och vitt, människor är extremt hemtrevliga där mina föräldrar kommer ifrån.

Jag har möjligheten att kritisera Islam utan att bli kallad rasist. Om jag däremot gör islam till åtlöjes (som med det här trollkontot) eller kritiserar Islam så blir jag automatiskt ett SD-troll. Jag röstar trots det inte på SD, jag tycker att de är alldeles för dunkla, inskränkta, xenofobiska och tillbakasträvande. SD är ett mycket ointressant parti.

Jag skulle vilja slänga fram ett par kommentarer av egna erfarenheter om araber som har svårt att bli en del av resten av samhället. Det här gäller inte alla muslimaraber, men förbryllande många enligt min erfarenhet. Men det ska sättas i kontext med den bakgrund jag har också.

Det största problemet tror jag är att de knappt träffar svenskar ens på jobbet. Tycka vad man vill om svartskallar t ex, men även den mest bitske rasisten som bor i storstaden vet att många invandrare "bara är" (går på auto pilot som vem som helst, jobbet, dagis, fotbollsträningen och hem) och egentligen är ganska ointressanta även för xenofoben. Sedan har du Ånkeljocke från Ockelbo vars enda information om invandrare kommer från avpixlat: där har du min far och mor. Hos dem är "Svensk" synonym med Svartskalle - guilt by association. De är så pass gamla att tåget gått för dem, de kommer att leva i sina bubblor resten av livet. Svenskar är och förblir en delmängd av rasistiska uttryck. Att svenskar exempelvis äter fläsk kan de inte för sitt liv förstå, så pass illa är det. De tror att svenskar medvetet äter något äckligt för att de är äckliga - ett perspektiv ingen svensk delar.

När det kommer till en något yngre generation som snart fyller 30, andragenerationens invandrare, som har haft sådana föräldrar som jag har, så lider de rumtom mig av någon slags identitetsskörbarhet. Alla är de egentligen rädda för rasister och reaktionsbildningen är enorm (man tuffar upp sig och blir rasist själv). Det är det man får höra sedan man är liten. Tänk dig själv hur en arabisk 10-åring reagerar när han får höra hur den elaka vakten dunkade invandrarens huvud i marken för att vakten var svensk rasist och ungen var invandrare. Man har fått lära sig att man är störst, bäst och vackras. Fördomarna mot svenskar är groteska.

Det här innebär att alla former av kritik = rasism. Det besvaras med rasism. Hos extremisterna tolkas exempelvis precis allt som "ett krig mot Islam". I mitt fall har Islam varit en kärna i vår identitet. Legitim kritik är en attack mot "sunt förnuft" men framförallt en attack mot egot. Förlorar vår religion (vilket är omöjligt, du är bara rasist) så förlorar vi. Du angriper islam för at du vill åt oss. Muslimer mot alla andra, vi är en grupp och känner oss tryggare om vi "vinner".

Framförallt så finns det en stor brist på perspektiv, ibland medvetet pga stycket ovan (så var det i mitt fall.. jag kan/får ju inte ha fel.. kan inte låta detta övergrepp ske på mig). INGEN muslim i den form jag var och som jag umgicks med kan se varför religion avfärdas som medeltida nonsens; ateister är blinda för de subjektiva känslor vi har, våra logiska fallacies och de saker vi blint tror på. "De vägrar utbilda sig om Islam, blinda, gud har mörkat deras hjärtan".

Evolutionsteorin t ex, ses som något "västligt" snarare än en teori (snarare faktum) som bygger på sina egna meriter. Fortfarande det där jävla grupptänket.

Fortfarande kommer jag att avfärdas som ett SD-troll, och det mina kära muslimska bröder och systrar är en av de främsta anledningarna till varför våra hemländer ser ut som skit .

Citera
2015-03-07, 22:53
Bannlyst
Jag är ingen arab eller muslim. Jag anser bara att sunnimuslimskt barbarism finns starkt hos många extrema grupper som wahhabister som salafister är problemet.. shiamuslimer är oftast liberalare, ála Iran eller Turkiet som är någorlunda framgångsrikare än övriga ME. För att detta problemet med integrationen ska lösas bör man börja med att förbjuda ideologiska föreningar som wahhabism i Sverige.. sedan bör invandrarna spridas aktivt över hela Sverige för att hindra att man behåller sina värderingar, och att man minst sagt förstår hur samhället fungerar i Sverige, man bör även inrikta allt på att utbilda den nya generationen, vilket är viktigare än att lägga tid på att lösa problem med första generationens invandrare, som eventuellt aldrig tar slut.
Citera
2015-03-07, 22:56
Medlem
Japhys avatar
Det var som fan.

Vad tror du det är som skiljer dig från övriga fårskocken? Har du läst litteratur i smyg?
Citera
2015-03-07, 23:01
Medlem
ItWasJustifieds avatar
Vafan, var det inte du som startade en tråd om varför IS är bra för nån dag sen?
Citera
2015-03-07, 23:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Det var som fan.

Vad tror du det är som skiljer dig från övriga fårskocken? Har du läst litteratur i smyg?

Intellektuell nyfikenhet. Intresse för vetenskap, filosofi och psykologi. En hel armada av intressen, influenser och tankar som inte är till religionens fördel. Mitt intresse för evolutionsteorin är exempelvis ganska extrem. Triviala saker har blivit omöjliga att diskutera i mina kretsar (mutation och selektion, två helt naturliga saker), där jag fått dumma svar och helt tappat det intellektuella förtroendet för den värld jag levt i.

Störst credit ger jag till böcker som utövar kritiskt tänkande i sina resonemang. Sedan upptäckte jag youtube med snabb tillgång till Dawkins/Hitchens/Krauss/Harris m fl och då rullade det bara utför.

Det är väldigt mycket som hänt. En stark bidragande orsak är nog att jag är väldigt empatisk av mig och hade väldigt svårt med idéen om att folk av ren tragedi (att de inte haft samma tur som mig att bli uppfostrad på rätt sätt; ett psykologiskt perspektiv) ska brinna i all evighet för det oavsett vad de gör för gott. Jag var otroligt rädd för helvettet. Det var en av grejerna som jag inte kunde rationalisera bort eftersom att jag bara fick tråkiga svar när jag ställde frågan till kunniga muslimer runtomkring mig.

Fredagsbönerna blev inte seriösa längre. Jag höll inte med de teologiska bitarna längre. Innerst inne skrattade jag när en föreläsare prata om den extema synden att älska en flickvän mer än gud (vilket jag gjorde). Jag var bara där av sociala skäl.

När jag flyttade hemifrån slutade jag gå till moskén helt och hållet.

En annan bidragande orsak är kanske att jag mer är av en ensamvarg. Jag är inte så beroende av gruppen som många andra kanske är och finner mer mening i mina egna aktiviteter än att umgås. Jag finner min egen värld mer intressant än andras.

Nyfikenhet, vilja gräva till botten av saker och ting, empati (att våga förstå andras sätt att tänka). Jag tror att min egolöshet har låtit mig se saker från ett mer intellektuellt perspektiv. Men framförallt så har jag påverkats av hur akademisk litteratur och vetenskapsvärlden utmanar sig själv.

Om jag ska vara riktigt ärlig så ser jag det som att jag varit tillräckligt smart för att se verkligheten lite bättre .

Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Kryuchkov
Jag är ingen arab eller muslim. Jag anser bara att sunnimuslimskt barbarism finns starkt hos många extrema grupper som wahhabister som salafister är problemet.. shiamuslimer är oftast liberalare, ála Iran eller Turkiet som är någorlunda framgångsrikare än övriga ME. För att detta problemet med integrationen ska lösas bör man börja med att förbjuda ideologiska föreningar som wahhabism i Sverige.. sedan bör invandrarna spridas aktivt över hela Sverige för att hindra att man behåller sina värderingar, och att man minst sagt förstår hur samhället fungerar i Sverige, man bör även inrikta allt på att utbilda den nya generationen, vilket är viktigare än att lägga tid på att lösa problem med första generationens invandrare, som eventuellt aldrig tar slut.

Utbildning saknas. Jag tror att det är en av de största problemen. Darwin, Origin of Species är bannlyst i många muslimska länder. Boken är gammal och kanske utdaterade i många avseenden (jag har inte läst den.. men av liknande historiska böcker jag tittat i så har de varit minst sagt utdaterade). Som jag ser det så visar det att man är anti-kunskap. Russels Tea-pot kommer du aldrig höra i en skola i ett muslimskt land vad jag misstänker och vetenskapsfilosofins utveckling i arabvärlden är är primitiv i jämförelse då det "attackerar" Islam och tolkas som en "aggressiv åsikt" istället för en ren intellektuell ärlig tanke.

Citat:
Ursprungligen postat av ItWasJustified
Vafan, var det inte du som startade en tråd om varför IS är bra för nån dag sen?

Ja, ren och skär trollning.
Citera
2015-03-07, 23:51
Bannlyst
Problemet är inavel. Titta mina länkar nedan. Eftersom inaveln sänkt IQt hos araberna till runt 80, (kolla wikipedia själva) och även gjort er aggressiva med antisocial personlighetsstörning så kommer ni aldrig kunna få självinsikt. Ni måste sluta inavla, det är det enda sättet för muslimer att få logisk tankesätt, sänkt aggressivitet och lite högre IQ så att ni förstår er på vetenskap. Det är eran enda chans.
Senast redigerad av babbelina 2015-03-08 kl. 00:02.
Citera
2015-03-07, 23:58
Medlem
Största problemet med araber är att de generellt tror på en sagobok och rättar sig efter hittepå-tokerierna som står där.
Citera
2015-03-07, 23:58
Medlem
moongoats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ItWasJustified

Jo det var det, därav min förvåning.
Citera
2015-03-08, 00:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ..anonym..
Största problemet med araber är att de generellt tror på en sagobok och rättar sig efter hittepå-tokerierna som står där.
Och varför tror dem på det? Skulle du tex tro på det? Vad får en arab att tro på det? Varför är det på det sättet?

Jo, för att deras IQ ligger på 80 pga långvarig inavel, och vad som gör det ännu värre är att deras mentala hälsa även blivit försämrad av inaveln vilket gör att de lättare tror på galenskaper, det är detta som gör att muslimer är så galna och härjar där nere.
Citera
2015-03-08, 00:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av babbelina
Problemet är inavel. Titta mina länkar nedan. Eftersom inaveln sänkt IQt hos araberna till runt 80, (kolla wikipedia själva) och även gjort er aggressiva med antisocial personlighetsstörning så kommer ni aldrig kunna få självinsikt. Ni måste sluta inavla, det är det enda sättet för muslimer att få logisk tankesätt, sänkt aggressivitet och lite högre IQ så att ni förstår er på vetenskap. Det är eran enda chans.

Hur lite jag än vill erkänna det. Ja. I mena-länder pågår det inte en uteslutande inavel. Det beror på geografin också. Men de är en av sakerna som det måste slutas med. Utbildning (som är en svårighet av ideologiska, politiska och konspirationsteoretiska skäl) tror jag kan ge en ordentlig push på det där. Men det tar åtminstone två generationers indoktrinering för att åtgärda.

Citat:
Ursprungligen postat av ..anonym..

Ja, jag säger ju det . Jag skulle vilja påstå att min religiösa tid per definition var psykotisk. Det var så många saker som man trodde på och många av de sakerna hade någon egentlig vettig innebörd och var på något vis av psykotisk natur.
Citera
2015-03-08, 00:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av babbelina
Och varför tror dem på det? Skulle du tex tro på det? Vad får en arab att tro på det? Varför är det på det sättet?

Stark historia, ett tänk likt SD och liknande, dvs konservatism, "identitetstillhörighet" och sådant där. Islam är dessutom ett väldigt potent mentalt virus i sig. Det lärs ut i skolorna som grundämne och som sanning likt naturvetenskap lärs ut som sanning i ett sekulariserat land.

Citat:
Jo, för att deras IQ ligger på 80 pga långvarig inavel, och vad som gör det ännu värre är att deras mentala hälsa även blivit försämrad av inaveln vilket gör att de lättare tror på galenskaper, det är detta som gör att muslimer är så galna och härjar där nere.

Det finns ingen brist på intelligenta araber. Hälften av befolkningen är inte heller förståndshandikappade. Men man har inte råd att gå i skolan och får inte den stimulans som man får t ex här. Det är möjligt att det finns en genetisk komponent som kan diskuteras i all den här soppan. Men man börjar alltid med "bulken", i det här fallet utbildning.

Afrikaner som inte får i sig närig vet man blir intellektuellt underutvecklade. Ett första steg för förbättring är att se till att de kan få i sig mat. Ett annat viktigt moment i Afrika är att utrota islamistiska och andra militära grupper. Man går inte rakt på frågan om IQ som något slutgiltigt ord och låter de verkliga problemen hamna i bakgrunden. Man prioriterar.

Må vara att medel-IQn skiljer sig mellan grupper, men jag tror att du, jag och många andra har olika syn på vad det innebär. Sådana som dig vill man gärna klappa på huvudet och säga "jaja, duktig", sätta dig framför en disneyfilm och låta de vuxna hantera resten av dagiset där ute (man behöver alltså inte ytterligare ett dagisbarn i tomulten).

IQ-skillnader behöver inte vara ett problem. Det är ett faktum att det finns genetiska skillnader mellan grupper. Med rätt system blir vilket samhälle som helst ett bra samhälle. Ingen etnicitet är genetiskt dömt till förfall vad jag tror, trots att jag är medveten om specifika motbjudande genetiska skillnader. Och där börjar vi gå off-topic.

Araber med rätt system och utbildning och som tror på influenser utifrån tror jag kan bli ett reko samhälle.
Senast redigerad av IslamicAge 2015-03-08 kl. 00:40.
Citera
2015-03-08, 00:34
Medlem
Kul att höra att du börjat anamma europeiska och sekulära värderingar (vilket inte utesluter funderingar över andlighet och livsåskådning). Du verkar ha huvudet på skaft.

Men vad är det som ska diskuteras? Jag ser det som helt omöjligt att integrera det stora inflödet av inskränkta människor från MENA. Att det finns undantag som du förändrar inte detta faktum.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in