2015-03-07, 21:16
Medlem
Nossleus avatar
Jag var nog naiv som ansökte till civ. ingenjörprogrammet. Utbildningen går bra hittills o tror att jag kommer klara den hyffsat väl, men oroar mig inför framtiden som fan nu. Har aldrig haft jobb, och det finns risk att jag blir 25 utan någon arbetslivserfarenhet. Så även med examen & bra betyg osv blir jag troligtvis oanställbar.

Har 3 år kvar av CSN. Vore det kanske bättre att byta till någonting mer säkert som ex. vis biomedicinsk analytiker? Två års utbildning åt spillo i så fall, men hellre det än arbetslös med skulder
Citera
2015-03-07, 21:21
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nossleu
Jag var nog naiv som ansökte till civ. ingenjörprogrammet. Utbildningen går bra hittills o tror att jag kommer klara den hyffsat väl, men oroar mig inför framtiden som fan nu. Har aldrig haft jobb, och det finns risk att jag blir 25 utan någon arbetslivserfarenhet. Så även med examen & bra betyg osv blir jag troligtvis oanställbar.

Har 3 år kvar av CSN. Vore det kanske bättre att byta till någonting mer säkert som ex. vis biomedicinsk analytiker? Två års utbildning åt spillo i så fall, men hellre det än arbetslös med skulder

Jösses!
Det finns djävligt många jag oroar mig för på den svenska arbetsmarknaden och hur det skall gå för dem i samhället, samt hur samhället skall klara av denna vansinnighet och det är den i runda slängen halvmiljonen analfabeter vi har tagit in.

Civilingenjörer, det är djävligt sällan en civilingenjör svälter eller inte efter ett tag tjänar heeeelt djävla okej med stålar.
Bra val och kör nu för fan hela vägen in i kaklet och fixa till ett bra liv.
Citera
2015-03-07, 21:22
Medlem
Citat:

går teknik nu, och ska välja högskola sen. vet inte om jag ska välja ingenjörsutbildning eller inte, det verkar finns roligare jobb och utbildningar, känns som man gör det för pengar bara.
tycker du det är kul?
off- topic jag vet. men vill gärna veta.

jag skulle inte gå civilingenjör, isåfall högskoleingenjör. pga mindre plugg och minst lika om inte större chans till jobb efter.
Citera
2015-03-07, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avtb
går teknik nu, och ska välja högskola sen. vet inte om jag ska välja ingenjörsutbildning eller inte, det verkar finns roligare jobb och utbildningar, känns som man gör det för pengar bara.
tycker du det är kul?

jag skulle inte gå civilingenjör, isåfall högskoleingenjör. pga mindre plugg och minst lika om inte större chans till jobb efter.

De som gör det för pengarna kommer få det svårt. De flesta jag känner som pluggar det gör det för att matte och teknik är intressant. Vilket är rätt anledning.
Citera
2015-03-07, 21:29
Medlem
Nossleus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avtb
tycker du det är kul?

Gillar verkligen det jag pluggar (elektroteknik). Blev småsugen på medicin och kemi under gymnasiet (gick natur) men pluggar mycket hellre teknik faktiskt. Var osäker på framtiden redan när jag började utbildningen dock, men gjorde ett "leap of faith" ändå.
Citera
2015-03-07, 21:33
Medlem
Citat:
Gillar verkligen det jag pluggar (elektroteknik). Blev småsugen på medicin och kemi under gymnasiet (gick natur) men pluggar mycket hellre teknik faktiskt. Var osäker på framtiden redan när jag började utbildningen dock, men gjorde ett "leap of faith" ändå.

Kör på. Du kommer få jobb utan problem med en examen sen, har ni inte nu under utbildningen rätt bra kontakt med olika företag? Vars pluggar du? Gillar du dessutom det du gör och har ett intresse så kommer du kunna utvecklas och ta dig högre (ifall det nu är målet).

Mvh
Citera
2015-03-07, 21:35
Medlem
TS finns det något som hindrar dig från att söka sommarjobb/deltidsjobb? Internships?
Citera
2015-03-07, 21:44
Medlem
ReiseReises avatar
Skulle det verkligen ha en sadan avgorande betydelse att man inte har jobbat pa ICA eller ett telefonforetag innan sin utbildning for att fa en anstallning som ingenjor? Manga skulle anse att du fortfarande ar ung nar du ar 25 och darfor har mycket tid pa dig att skaffa erfarenhet inom arbetslivet.

Slutfor utbildningen.
Citera
2015-03-07, 21:45
Medlem
Nossleus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mmbaver
TS finns det något som hindrar dig från att söka sommarjobb/deltidsjobb? Internships?
Har inte blivit lättare med åren precis (tomt CV), men ska göra mitt bästa nästa år och kanske hitta något som är lite relevant till utbildningen.

Brukar det vara så att examensarbetet funkar som en brygga till arbetslivet? I så fall kan det bli sista hoppet.
Citera
2015-03-07, 21:58
Medlem
Citat:
Har inte blivit lättare med åren precis (tomt CV), men ska göra mitt bästa nästa år och kanske hitta något som är lite relevant till utbildningen.

Brukar det vara så att examensarbetet funkar som en brygga till arbetslivet? I så fall kan det bli sista hoppet.

Finns fortfarande tid att söka sommarjobb i år. Spill ingen tid.
Citera
2015-03-07, 22:39
Medlem
Citat:

Som elektro kommer du inte sakna jobb.

Maskinteknikare kan få det svårt, men inte som elektro.

Världen skriker efter kompetenta elektro-ingenjörer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in