2015-04-04, 13:47
Medlem
Mormonladys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Fast enligt mormonismen så är ju Mormons bok uppenbarad. Och även Joseph Smiths översättning av tavlorna till engelska anses väl ha varit gudomligt inspirerad? Inte mycket utrymme för fel och ofullkomligheter i så fall.

Va? Bara för att något är gudomligt inspirerat så betyder det ju inte att det är fullkomligt. I himlen så kan vi förvänta oss fullkomliga saker, men här på jorden? En lärdom som alla vi människor behöver göra är att det finns ingenting fullkomligt här, ingenting alls. Den enda fullkomliga är Jesus från Nazaret. Kristna och muslimer är ense om att han var fullkomlig och utan synd, det anser många hinduer också.

http://www.deseretnews.com/article/705332002/Fallible-scriptures-still-are-valuable-despite-their-errors.html?pg=all
Citera
2015-04-04, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mormonlady
Du är för kul. Du vet ju att jag kommer dragandes med religionsvetenskap och arkeologi varje gång du klankar ner på Mormons bok. Hur mycket är sant i alla religiösa heliga böcker? Bara Gud vet, och det går inte ens att bevisa att Gud finns tyvärr. Att en del historiska platser i Bibeln finns i verkligheten betyder inte att händelserna som beskrivs är sanna. Ingen vet någonting och ingenting går att bevisas. Det finns inga radio- eller tvinspelningar från den tiden. Politiska och religiösa ledare bestämde vad som skulle skrivas. Segraren skriver historia och bara den bevaras, oavsett om den är sann eller ej.

"Religioner är fulla av påhittade historier och historisk propaganda. Det har ställt till stora problem för den vetenskapliga arkeologin i Palestina. Hans Furuhagen reder ut begreppen i en läsvärd bok."

"Hans Furuhagen har arbetat i fem år med sin bok ”Bibeln och arkeologerna”, skriver han i förordet. Då räknar han inte in sitt yrkesliv som antikhistoriker över huvud taget. Men poängen med denna bok är delvis, meddelar han, att täppa till den lucka som den bibliska historien alltid utgjort för honom. ”Arkeologin i Palestina betraktades med viss misstänksamhet eftersom den dominerades av bibeltroende forskare”, skriver han om stämningarna på mer sekulariserade universitet."

"Furuhagen gör ett träget arbete med att kronologiskt gå igenom Bibeln och jämföra dess urkunder med andra historiska hävder och med arkeologins rön. De religiösa och politiska hinder som ständigt ligger i vägen gör det svårt för vetenskapen, men Furuhagen lyckas utmärkt väl förhålla sig kylig även till de mest uppenbara absurditeterna.

De kristna intressenterna är ute efter att bekräfta Bibelns sanningshalt. Det har inte gått något vidare. Inga spår efter Moses och Exodus har hittats. Det tidiga Israel var snarare en hop förhållandevis primitiva fåraherdar som levde i den politiska och kulturella periferin. Inte heller har man funnit spår av det enorma, glansfulla kungarike som David instiftade och Salomo övertog."

http://www.dn.se/dnbok/bokrecensioner/hans-furuhagen-bibeln-och-arkeologerna/

Jag tycker ju faktiskt om mormonismen och hade gärna haft mormoniska grannar.
Men mormons bok är ju ett sömnpiller. Finns det öht några "guldkorn" i den som är värda att citeras? Mormonkyrkan har nog världens minst citerade heliga skrift.

Det är en tjock bok med vers efter vers som går såhär:
Citat:
NU hände det sig under det första året av domarnas regering över Nephis folk, från den tiden och framåt, att kung Mosiah, som hade gått all världens väg och hade kämpat den goda kampen och hade vandrat rättrådigt inför Gud, inte hade lämnat någon att regera i sitt ställe. Dock hade han stiftat lagar, och dessa hade antagits av folket varför de var förpliktade att rätta sig efter de lagar som han hade stiftat.
Och bland de lamaniter som blev dräpta var nästan alla ättlingar till Amulon och hans bröder, vilka var Noas präster, och de blev dräpta av nephiternas händer.
Och det kom en röst till mig som sade: Enos, dina synder är dig förlåtna, och du skall bli välsignad.
Och jag, Enos, visste att Gud inte kunde ljuga, varför min skuld var utplånad.

Hade jag varit ung och naiv hade jag kanske accepterat detta, men nu känner jag att en religion utan halshuggningar är ingen religion. Det är som kaffe och kaka utan kaffe.

Jag sympatiserar med kopterna. I 1400 år har muslimerna skurit halsen av dem. Ibland har kristna från Europa kommit och skurit halsen av dem också. Men de har stannat och lidit. Inte har de sagt som vi materialistiska människodyrkare "oj vad svårt livet är svårt, hur kan Gud finnas". Nej de har hållit fast vid sin tro genom alla år. Det är beundransvärt. Mormonkyrkan har för lite halshuggningar och för mycket jello.
Citera
2015-04-04, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 12Dagge
Under den senaste tiden har jag haft lite funderingar kring det transcendentala och funderar nu ifall någon religion där ute passar min syn på världen.

Om du bara letar efter en religion som passar det du själv tycker, är du inte bara fel ute utan potentiellt en mycket farlig person. Men visst, det finns hundratals sidospår som man kan ägna sig åt.

Citat:
Ursprungligen postat av 12Dagge
Jag kan säga att jag har en relativt negativ syn på mänskligheten, så jag är inte allt för förtjust i "Gud älskar dig"-budskap. Jag tror inte heller att Gud finns i allt och alla, för om Han skulle göra det, varför är så mycket här på jorden så dåligt i världen. Jag är även en sådan som kan acceptera en lite auktoritet och moralism (dock helst utan sådant steningar för onani och likande). Finns det någon religion som kan ge mig detta, eller är jag ensam bland alla troende att ha dessa idéer?

Du verkar vilja ha kompisar som håller med dig, accepterar din syn och ditt sätt att leva. Inte en högre makt som kan förändra dig och resten av världen.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in