2015-03-07, 20:09
Medlem
Under den senaste tiden har jag haft lite funderingar kring det transcendentala och funderar nu ifall någon religion där ute passar min syn på världen. Jag kan säga att jag har en relativt negativ syn på mänskligheten, så jag är inte allt för förtjust i "Gud älskar dig"-budskap. Jag tror inte heller att Gud finns i allt och alla, för om Han skulle göra det, varför är så mycket här på jorden så dåligt i världen. Jag är även en sådan som kan acceptera en lite auktoritet och moralism (dock helst utan sådant steningar för onani och likande). Finns det någon religion som kan ge mig detta, eller är jag ensam bland alla troende att ha dessa idéer?
Citera
2015-03-07, 20:20
Medlem
sommarlovs avatar
Den ursprungliga buddhismen kanske passar dig.
Inga direkta pekpinnar, utan mera att den enda man kan förändra är sig själv.

Att det finns en massa ondska här utan att Gud/Gudar ingriper förklaras med att vi människor har en fri vilja, vi kan välja ont eller gott efter vår insikt.
Citera
2015-03-07, 20:32
Medlem
RoaldDahls avatar
Jag tycker man kan ta frågorna om "Vem är jag?", "Varför finns jag?", "Varför finns lidande?", "Finns det någon mening?" och "Hur ser Gud ut, om Han finns?", med flera frågor ett steg längre - och fråga sig:

Varför finns Gud?

Citera
2015-03-07, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 12Dagge
Under den senaste tiden har jag haft lite funderingar kring det transcendentala och funderar nu ifall någon religion där ute passar min syn på världen. Jag kan säga att jag har en relativt negativ syn på mänskligheten, så jag är inte allt för förtjust i "Gud älskar dig"-budskap. Jag tror inte heller att Gud finns i allt och alla, för om Han skulle göra det, varför är så mycket här på jorden så dåligt i världen. Jag är även en sådan som kan acceptera en lite auktoritet och moralism (dock helst utan sådant steningar för onani och likande). Finns det någon religion som kan ge mig detta, eller är jag ensam bland alla troende att ha dessa idéer?

jag förstår inte vad du grubblar över, det är inte Gud som är ond, det är människan = så mycket dåligt i världen.

Alla religiösa är inte goda och vänliga = dåligt i världen igen.
Vi har tillex ISIS, är ju troende på Allah, det är en bedömningsfråga om de är goda eller ej.
Citera
2015-03-07, 20:40
Medlem
DrJohnBWatsons avatar
Citat:
ifall någon religion där ute passar min syn på världen. Jag kan säga att jag har en relativt negativ syn på mänskligheten, så jag är inte allt för förtjust i "Gud älskar dig"-budskap. Jag tror inte heller att Gud finns i allt och alla, för om Han skulle göra det, varför är så mycket här på jorden så dåligt i världen.
Wicca?

Citat:
Jag är även en sådan som kan acceptera en lite auktoritet och moralism (dock helst utan sådant steningar för onani och likande).
Taoism?
Citera
2015-03-07, 20:55
Medlem
Megadeths avatar
får jag rekommendera Richard Dawkins dokumentär The root of all evil?

Finns på youtube i 2 delar. Den kan nog sätta några poäng och rätta ut saker för dig.
Citera
2015-03-07, 20:56
Medlem
Anklagares avatar
Den grekiska pantheonen kanske skulle vara något för dig. Mänskligheten är nuförtiden en degenererad version av hur de var i den första åldern och gudarna beter sig mänskligt med intriger och konflikter samtidigt som de gärna ger sig på och bestraffar odygdigt beteende såsom hybris, mord eller överdriven stolthet eller rikedom.

Anton LaVey-satanism kanske passar: Hylla den djuriska, individualistiska och egoistiska sidan av mänskligheten samtidigt som det finns särskilda moraliska koder man skall följa såsom ett öga för ett öga.

Kristendom:
Som människa är du född i synd och smuts. Det enda som kan rädda dig är om du ger dig hän till en extremt auktoritär gud som förvisso älskar dig men som inte spar på piskan för det. All ondska är mänsklighetens fel då gud väljer att inte råda bot på den. Beroende på vilken församling du tillhör behöver du dessutom inte följa alla bud och lagar som religionen förespråkar.
Citera
2015-03-07, 21:05
Medlem
Jag har här fått två stycken ganska bra förslag.
1.Den ursprungliga buddhismen.
Kommentar utifrån mina kunskaper om religionen:
Det där med att sluta reinkarneras, så att man till slut inte behöver uppleva samma skit igen och igen i all evighet, låter toppen. Dock så skulle jag få det lite svårt med kostreglerna, men samtidigt har jag hört att bara munkarna som behöver vara strikta vegetarianer.
2. Wicca
Kommentar utifrån mina kunskaper om religionen:
Jag är lite skeptisk mot matriarkatsidéerna, men samtidigt verkar det vara jätteskoj att dyrka Cernunnos och Oden igen.
Men jag tar dock gärna emot fler förslag om ni har några fler lika bra.
Citera
2015-03-07, 21:17
Medlem
Varangians avatar
Eller så kan du ju bara skippa alla sagor och leva som du vill tills du oåterkalleligen dör.
Citera
2015-03-07, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anklagare
Den grekiska pantheonen kanske skulle vara något för dig. Mänskligheten är nuförtiden en degenererad version av hur de var i den första åldern och gudarna beter sig mänskligt med intriger och konflikter samtidigt som de gärna ger sig på och bestraffar odygdigt beteende såsom hybris, mord eller överdriven stolthet eller rikedom.
Känns nästan helt rätt för mig, men har denna religion tagit upp också tagit upp de där matrarkatidéerna, så som wiccan har? Om den inte har det är den nog den perfekta religionen för mig. I sådana fall får jag dock skynda mig med att skaffa en bra bondgård, för Zeus behöver nog en ganska stor mängd oxar efter all denna tid han varit utan mat.
Citera
2015-03-07, 21:49
Medlem
iSlashs avatar
Citat:

Prova att läs bibeln utan några förutfattade meningar, sen plockar du ut de bitarna du gillar och vips så har du din egen lilla religion. Det är en väl beprövad teknik som troende lyckas med om och om igen. Dessutom kan du kalla dig "kristen" om någon frågar utan att behöva förklara dig närmare.
Citera
2015-03-07, 22:09
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:

Vad händer om du sätter dig och tänker och känner efter själv?
Vad kommer du då fram till då om Gud, existensen, meningen och allt det andra?
Känner du nåt överhuvudtaget?
Seriöst menad fråga.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här