2015-03-07, 16:50
Medlem
Koljarovs avatar
Jag har en 7 år gammal kass dator som funkar till allt jag använder den till , jag spelar alltså inte utan har den mest som en mediaspelare man kan surfa med.
Och det har alltid funkat bra tills det att 1080p kom, 720p funkar däremot hyfsat.

Det vore ju inget problem om inte så många nya rippade filmer släpps i 1080p.
jag har egentligen inga pengar alls att lägga på en bra dator om jag inte sparar i ett par år och då undrar jag vilket som är viktigast vid filmuppspelning med hög upplösning.
Är det processorn så är det inte mycket att göra åt men om det är grafikkortet kan jag ju byta det och i princip alla grafikkort är bättre än mitt och att öka internminnet är ju också hyfsat billigt.

Så gå det att fixa detta med ett bättre grafikkort som är billigt och vilket kort ger mest bang for the buck om man är en fattig stackare.

Ska bara upprepa at jag är ingen gamer så jag har inget behov av värstngkort.
Citera
2015-03-07, 16:55
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Det är dock lite mer komponenter som styr detta om man nu vill titta på 1080. Utöver grafikkortet så bör man bl.a har en hyfsad processor samt RAM-minne.

Även om du byter grafikkort till ett bättre så får du fortfarande en stryphals på tittandet.
Är datorn dryga 7 år så är dessa komponenter gamla för detta ändamål som avser 1080 och uppåt.
Citera
2015-03-07, 17:09
Medlem
Three-Gringoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koljarov
Jag har en 7 år gammal kass dator som funkar till allt jag använder den till , jag spelar alltså inte utan har den mest som en mediaspelare man kan surfa med.
Och det har alltid funkat bra tills det att 1080p kom, 720p funkar däremot hyfsat.

Det vore ju inget problem om inte så många nya rippade filmer släpps i 1080p.
jag har egentligen inga pengar alls att lägga på en bra dator om jag inte sparar i ett par år och då undrar jag vilket som är viktigast vid filmuppspelning med hög upplösning.
Är det processorn så är det inte mycket att göra åt men om det är grafikkortet kan jag ju byta det och i princip alla grafikkort är bättre än mitt och att öka internminnet är ju också hyfsat billigt.

Så gå det att fixa detta med ett bättre grafikkort som är billigt och vilket kort ger mest bang for the buck om man är en fattig stackare.

Ska bara upprepa at jag är ingen gamer så jag har inget behov av värstngkort.

Har du provat hårdvaruaccelerering, så här:

http://blogo.biz/?p=63
Citera
2015-03-07, 18:26
Medlem
Koljarovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Three-Gringos
Har du provat hårdvaruaccelerering, så här:

http://blogo.biz/?p=63
Tackar för rådet, nu hackar det knappt alls.
Det får duga tills jag får råd att köpa en bättre dator.
Citera
2015-03-07, 18:54
Medlem
Three-Gringoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koljarov
Tackar för rådet, nu hackar det knappt alls.
Det får duga tills jag får råd att köpa en bättre dator.

Tänk även på att för att få bort det sista hackande, även om det kanske inte lyckas helt så måste din TV:s/skärm uppdateringsfrekvens [Hz] även vara rätt inställd, samma som antal "Frames per second" [fps] som ditt klipp spelas upp i. Som förklaras nedan du kanske även behöver installera ReClock om du inte kan ställa in skärmens uppdateringsfrekvens till 23,976 Hz.

Här är en lite längre förklaring på vad som händer men på Engelska:

Almost all movies are shot at 24 frames per second but all DVDs sold in europe and PAL country are in 25 frames per second. From 24 to 25fps the studios speedup slightly the video and audio by 4.17%. This results in a film slightly shorter (2 hours film is 5 minutes shorter), which goes a little faster than the original and the soundtrack is more acute. All voices, music etc.. are more acute. This process is called

On Blu-ray there is also a problem but it is different. Some Blu-ray are again in 25fps in PAL country but most are in 23.976fps. 23.976fps it's slightly slower than the original film (24fps) but it's imperceptible. The problem is that if your TV does not provide 24hz you will have to put it on 50hz or 60hz and then your TV will duplicate some of the images to be synchronized with the audio. It make movie stutter. And if you say, it's ok my TV support 24hz but no, the problem is certainly less visible but still there. Actually 23.976fps is not exactly 24hz so once again the movie stutters but this time much less. If your TV support 23.976hz indeed there is no problem for you. Often the TV show only 24hz but handle correctly 23.976 and 24hz its depends on your TV.

So if you want to cancel PalSpeedUp you have to put your TV on 24hz if it's compatible.

If your TV don't support 23.976hz for 23.976fps content, the best thing to do is to put your TV on 24hz and sync the video and audio on that frequency.

If your TV is not compatible with 24hz put it on 50hz and Reclock will take care to speed up or slow down the video and audio.
Citera
2015-03-08, 10:54
Medlem
Koljarovs avatar
Jag har ett annat problem som jag antar är besläktat med det andra.
Ljudet försvinner i ett par sekunder nästan varje gång den hackar, fruktansvärt irriterande.

Finns det inget litet program eller drivrutin som kan fixa det?
Citera
2015-03-14, 21:22
Medlem
Enydrions avatar
har du provat programmet vlc prova senaste versionen, har nån tio år gammal laptop som plötsligt kunde spela upp 1080p, det kunde den inte för några år sen...

http://www.videolan.org/vlc/
Citera
2015-03-14, 23:59
Medlem
endymions avatar
Svarar väl inte på din fråga men alla filmer släpps väl ändå i dvdrip idag? Även x olika varianter av 720/1080
Citera
2015-03-19, 22:40
Medlem
Kompletterar Enydrions tips på vlc som videospelare med smplayer. Bägge har inbyggda avkodare som oftast är effektivare implementerade.
Citera
2015-03-20, 07:16
Medlem
Om det var länge sedan du tog bort allt och installerade om Windows osv så är det nog dags. Windows har en tendens att bli seg förr eller senare.

Gällande att bara uppdatera/installera nya drivrutiner osv ovanpå de gamla blir ofta bugga/fel kvar om man inte först avinstallerar och tar bort kvarlämnade mappar om det finns. Trots de får man inte alltid bort allt så att man i många fall blir tvungen att installera om allt för att vara säker på att problem inte är i Windows.

Förbered dig redan innan med att ladda ned drivrutiner, program osv som ska in efteråt. Spara dom med din backup. Oavsett hur många program osv du har så är det bara några få man bruka använda varje dag. Resten vänta man med tills den dagen de behövs. Efteråt när du börja lägga in program igen börja du med din favorit webbläsare och media spelare så du något att göra medan de som tar längre tid installeras.
Citera
2015-03-20, 09:49
Medlem
nonentityno1s avatar
Du skrev inte specar på burken men ett passivt GT620/40 borde räcka som grafikkort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in