• 1
  • 2
2015-03-07, 15:24
Medlem
Så skriver åt min tjej.

Hon försökte nyligen få ett lån på 80tkr hos SwedBank men blev avslagen för hon saknade 500kr i brutto lön. (Dessa 80tkr skulle gå till att betala sitt ex sedan 2 år tillbaka som hon betalat varje månad fram tills nu när han krävde henne på hela summan nu direkt, hennes lyxfälla beteende och ett körkort för att få mer inkomst).

Hon har inte tagit några nya skulder på 1 år, inte sökt några lån (så 0 förfrågningar), inga betalnings anmärkningar och hon har en fast tjänst på 75 % (Inkomst på cirka 19,200 brutto) skattade 240tkr förra året. Samt med i facket.

Själv fick jag lån av SwedBank med mycket mindre inkomst, mer skulder och en del förfrågningar på mig. Så att hon blev nekad för att hon saknade 500kr brutto (och saknade 10tkr i sin senaste deklarationen) tyckte jag var lite löjligt men men, är ju hennes egna fel i grund och botten att hon är där hon är.

Hon söker nu råd, bör hon kolla hos tex. Nordea eller Lendo tex? Eller ska hon bara ge upp med att försöka få ett lån?
Citera
2015-03-07, 15:34
Medlem
Lättast är väl att be hennes ex att hålla sig till den de facto-avbetalningsplan som de tydligen har upprättat.

Om det inte var avtalat sedan tidigare så är det ju helt orimligt att komma med krav på omedelbar återbetalning av resterande skuldbelopp.
Citera
2015-03-07, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71
Lättast är väl att be hennes ex att hålla sig till den de facto-avbetalningsplan som de tydligen har upprättat.

Om det inte var avtalat sedan tidigare så är det ju helt orimligt att komma med krav på omedelbar återbetalning av resterande skuldbelopp.

Ja, det hade väl varit lättast.. men samtidigt vill hon bara få bort skiten så hon slipper honom.
Dessutom ett körkort så hon kan kirra 100 % (lovat) hade ju varit nice för henne också..
Citera
2015-03-07, 15:52
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Kolla om det går lättare med ett medlemslån. Förutsätter medlemskap i facket.

http://www.swedbank.se/privat/privat...slan/index.htm
Citera
2015-03-07, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hfuhruhurr
Kolla om det går lättare med ett medlemslån. Förutsätter medlemskap i facket.

http://www.swedbank.se/privat/privat...slan/index.htm
Det hon gjorde.
Citera
2015-03-07, 17:59
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Då får hon lägga upp ett sparande för att visa banken att ekonomin kan skötas och göra en ny låneförfrågan om ett år.
Citera
2015-03-07, 20:20
Medlem
svengörans avatar
Det är väl bara att ändra låneansökan till 70tkr vilket borde bli godkänt?
Då är det bara 10tkr kvar på skulden och hon kan fråga om det är ok att betala den delen på x antal månader framöver.

Ett gott råd i all välmening till TS, Vad du än gör så ge dig inte in i den där lånehärvan som borgensman eller liknande.
Citera
2015-03-07, 21:25
Medlem
klinger75s avatar
Prova en annan bank , storbankerna är stelbenta , sen är blancolån skit om man inte har ett väldigt specifikt syfte (som tex körkort) betala dock av så fort så möjligt .
Citera
2015-03-13, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
Då är det bara 10tkr kvar på skulden och hon kan fråga om det är ok att betala den delen på x antal månader framöver.

Ett gott råd i all välmening till TS, Vad du än gör så ge dig inte in i den där lånehärvan som borgensman eller liknande.

Tack.
Var borgesman åt min morsa som blåste mig så aldrig igen. Inte ens till mina egna barn om jag får några.

Citat:
Ursprungligen postat av klinger75
Prova en annan bank , storbankerna är stelbenta , sen är blancolån skit om man inte har ett väldigt specifikt syfte (som tex körkort) betala dock av så fort så möjligt .

Nu körde vi igenom Lendo och fick erbjudande på 35 % räntor.. helvete heller.

En annan fråga; Som det verkar så går alla banker STENHÅRT på hur man deklaredade förra året, finns det inga banker som tänker på dagens situation? (Dvs, om man kommer med fast anställning kontrakt m.m. som visar att man kommer klara av lånet utan problem eller hur sjuka krav har de egentligen?)

Hon fick ökad tjänst på cirka 10h vilket bör vara tillräckligt ifrån det dem sa då, men hon har inte fått det på papper ännu.. värt att ringa ändå?
Citera
2015-03-13, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strappa71

Tvärt om. Ifall det är avtalat att ett belopp ska betalas men inte hur så förutsätts att hela summan betalas av på en gång.
Citera
2015-03-13, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran

Det fungerar tyvärr inte så på Swedbank. Det finns en minimilön man måste ha som bruttoinkomst, uppnår man inte detta får man inte låna oavsett belopp.
Citera
2015-03-13, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qtip
En annan fråga; Som det verkar så går alla banker STENHÅRT på hur man deklaredade förra året, finns det inga banker som tänker på dagens situation? (Dvs, om man kommer med fast anställning kontrakt m.m. som visar att man kommer klara av lånet utan problem eller hur sjuka krav har de egentligen?)
Jag vet om ett ställe där hon kanske får hjälp men kan nog inte hjälpa dig med tanke på flashbacks regler
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in