2015-03-07, 13:17
Medlem
Kan rymden vara som en cirkel?
Att om man åker helt rakt åt ett håll tillräckligt länge så kommer man tillbaka sedan där man började.

Eller tror ni att rymden är "oändlig"?
Det finns väl ingenting som är oändligt? Hur skulle det ens fungera?

Är döden oändlig?
Ett tal kan vara oändligt men man kan inte skriva ett oändligt tal.

Forskare har kommit fram till att det kan finnas flera universum.

Min tanke är att hur många universum det finns så är allt bara som en cirkel, åker man hur-många raka biljontalsmil det behövs så kommer man tillbaka där man började.
Dvs, varje universum är som en cirkel, man kan inte ta sig ur den.
Det är som cirklar som ligger bredvid varandra, men hur långt kan det gå?

Eller är det som en del tror, att rymden är oändligt eller att det finns en slut.

Om det nu finns ett slut så bör ju det bara var en mörk vägg, dvs man kan ej komma förbi den.
Om den nu är oändlig, hur kan något ens vara oändligt?

Ska se på en film som heter Interstellar, den har jag hört är bra och handlar om planeter och grejer.
Så vad jag hört om den så ändras tiden om man flyger till andra planeter. (i filmen)

Det fick mig även och tänka på om man kan ändra tiden på något sätt eller om tiden är densamma vart man än förflyttar sig.
Japp, ja kan vara djup

EDIT:

Kom på att oändlighetstecknet är ju en liggande åtta, typ så jag menar att rymden är till er som inte förstod.
Men är det det som kallas för oändlighet då? om man åker rakt fram så slutar man upp vid samma ställe, eller är oändlighet att det inte finns någon ände i slutet?
Senast redigerad av Matroy 2015-03-07 kl. 13:29.
Citera
2015-03-07, 13:23
Medlem
pickledonions avatar
Att tiden ändras när du åker mellan planeter stämmer inte riktigt. Däremot går tiden fortare eller långsammare beroende på vilken hastighet du förflyttar dig i. Detta fenomen kalas för tidsdilatation.
Citera
2015-03-07, 14:10
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matroy
Kan rymden vara som en cirkel?
Vet inte om cirkel är rätt ord att använda, skulle nog använda ordet sfär.

Som svar på frågan skulle jag säga att det finns en hög möjlighet till att rymden eller universum skulle vara formad som en sfär, titta bara på alla planeter som vi hittills har observerat, på alla byggstenar vi har upptäckt, alla dessa ting är formade som sfärer...eller cirklar som du valde att kalla det.
Citera
2015-03-07, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
...eller cirklar som du valde att kalla det.

Haha sorry, hittade inte ordet
Citera
2015-03-07, 15:44
Medlem
Avlyssnads avatar
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kr%C3%B6kt_rum

Kanske kan den allmänna relativitetsteorin klargöra litet?
Citera
2015-03-07, 16:30
Medlem
Relativts avatar
Sfär precis. Tänk dig rymden som en ballong som hela tiden blir större och större. Det finns inget slut på en ballong (svär)... utan som du säger så kommer du tillbaks till din startpunkt om du åker ett varv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in