2015-03-06, 19:49
Medlem
kevinhoflands avatar
Sätter på min dator och då är allting ok men alltid efter ca 5-10 min så blir den jätteseg. Allting går i slowmotion vilket gör att jag då vill starta om datorn på ett normalt sett men eftersom allting går i slowmotion så tar det ca 5-10 min att ens stänga ner program och få musen att komma ner till start menyn för att till sist stänga av datorn på ett normalt sett. Sen när jag startar datorn igen så fungerar allting som normalt. Så här är det dag efter dag. Första gången på dagen jag sätter på datorn så blir den knas men efter man lyckats starta om den så funkar den normalt igen. Någon ide vad som kan vara fel? Vad göra för att fixa? (Jag är totalt kass när det kommer till datorer)

Dell laptop med Windows 7
Citera
2015-03-06, 20:08
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kevinhofland
Sätter på min dator och då är allting ok men alltid efter ca 5-10 min så blir den jätteseg. Allting går i slowmotion vilket gör att jag då vill starta om datorn på ett normalt sett men eftersom allting går i slowmotion så tar det ca 5-10 min att ens stänga ner program och få musen att komma ner till start menyn för att till sist stänga av datorn på ett normalt sett. Sen när jag startar datorn igen så fungerar allting som normalt. Så här är det dag efter dag. Första gången på dagen jag sätter på datorn så blir den knas men efter man lyckats starta om den så funkar den normalt igen. Någon ide vad som kan vara fel? Vad göra för att fixa? (Jag är totalt kass när det kommer till datorer)

Dell laptop med Windows 7

En bra felsöks början är att skanna efter malware - https://www.malwarebytes.org/ och göra en sfc check - https://support2.microsoft.com/kb/929833/sv .
Citera
2015-03-09, 12:39
Medlem
Hej kevinhofland

Som #2 siger, er det altid en god ide at starte med at scanne for virus eller malware, da det sagtens kan være årsagen til at maskinen opfører sig som du fortæller.

Herefter er min anbefaling, at du starter med at opdatere alle dine drivers, og ikke mindst BIOS & Chipset. Du finder de seneste drivers her: http://dell.to/18uwbQc. Indtast blot dit servicetag & siden finder automatisk de relevante drivere til din specifikke maskine.

Hjælper det heller ikke på problemet, vil jeg anbefale at du kører en PSA diagnostik, for at checke maskinens hardware for fejl. Dette gøres ved at starte maskinen via fn+power, eller ved at trykke F12 efter opstart (Når du ser Dell logo'et).

Såfremt maskinen finder fejl her, er du meget velkommen til at sende servicetag & fejlkode i en privat besked, så vil jeg med glæde se nærmere på sagen.

Med venlig hilsen

Karina Hansen
Dell Social Media Outreach Professional
Følg os på Twitter: @DellLyssnar og Facebook
Citera
2015-04-03, 16:26
Medlem
JSelwyns avatar
- Det du kan tänka på är om du har installerat några slags tredje-parts produkter?
- När blir den seg...när du surfar eller/och när du använder datorn...alltså inte surfar.
- Om det är i någon browser, har du installerat google/bing-bar? Jag skulle isf råda dig att ta bort dessa.
- Sen kan du även använda MSConfig (Start|Run och skriv in: MSconfig) alt att du bara skriver in MSConfig i Search rutan under Start. I MSconfig kan du se vilka program som startas automatiskt. Kan även titta på Services fliken. Välj att ta bort alla Microsoft services för att se om det är någon service som inte borde startas automatisk. Ta inte bort utan välj isf att starta Manuellt.
- Du kan även också använda dig av Sysinternals (sök på Sysinternalssuite) och framförallt Process Monitor för att se vad det är som sänker datorn. Skriv upp tider så blir det enklare att söka på det tidsinternvallet.
- Händer samma sak i Felsäkert läge/Safe Mode? Starta datorn och tryck F8 när du ser att den börjar gå igång. Om det inte gör det så är det någon driver/program som spökar i Normalläge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in