2015-03-06, 14:16
Medlem
j.nasarets avatar
Bibeln är en samling böcker. Kristendomen är ju på tron på Jesus som GUD, att Jesus är GUD i människogestalt. Jesus finns inte med i det Gamla Testamentet. En kristen tro behöver i grund och botten inte ens bokstavligt baseras på Nya Testamentet, detta då det ju inte var vare sig GUD eller Jesus som skrev det Nya Testamentet. Nya Testamentet är ju i grund och botten en skildring av Jesus, baserad på mänskliga vittnesmål. Men mitt syfte nu är inte att ifrågasätta det Nya Testamentet!
Men när folk ska kritisera Kristendomen så kommer de med argument som att det står "massa konstigheter, människoföraktande och brutala ting i Bibeln". Och eftersom att i stort sett samtliga grovheter står i det Gamla Testamentet, så bli det ju väldigt konstigt att man kritiserar Jesulära.

Gamla Testamentet innehåller är i själva verket mer hemmahörande i Judendomen än Kristendomen. Judarnas heliga skrift heter Tanach, och det är den som är beskriven i det Gamla Testamentet. Jesus själv ansågs ju vara en hädare, för att han gjorde saker och sa saker som gick emot det Gamla Testamentet.

Fråga 1:
Svara på frågan som jag ställde! Kan det bero på det faktum att vissa tror att hela Bibeln är en grund för Kristen tro? Att folk inte känner till skillnaden på Gamla och Nya Testamentet?

Fråga 2:
Vilken betydelse har det Gamla Testamentet för dig som troende Kristen?
Senast redigerad av j.nasaret 2015-03-06 kl. 14:20.
Citera
2015-03-06, 14:29
Medlem
Anklagares avatar
Att folk refererar till bibeln beror på det enkla konstaterandet att det är den som är grunden för vad som anses ortodoxt inom religionen samt är den källan till kristendomen vi har.

Du missar att bibeln anses vara inspirerad av guds ord och är således en fullgod källa till vad vad som är korrekt eller inte inom religionen. Det är sant att man kan kalla sig för kristen och även vara det utan att basera sin tro på det som står skrivet i bibeln (allt man egentligen behöver är ju att påstå att Jesus är gud och frälsaren) men för att folk skall ta ens påstående på allvar så behöver de vara baserade på något mer än en persons ord. Om så inte skulle vara fallet är din övertygelse om Jesus existens lika tungt vägande som mitt påstående att jag faktiskt blev kidnappad av aliens igår.

Edit: Därtill är det värt att poängtera att den allra största grymheten som de abrahamistiska religioner för med sig, nämligen ett evigt straff för icke-evigt brott, är något som först introduceras i och med Jesus.

Inom kristendomen är det även så att judendomen anses, liksom inom islam, vara en förlegad version av guds lära på jorden, men är för den skullen inte obsolet utan fulländas i och med nya testamentet vilket är varför exempelvis de tio budorden fortfarande gäller för kristna. Enligt kristna så finner du även referenser till Jesus i gamla testamentet bland annat i olika profetior.
Senast redigerad av Anklagare 2015-03-06 kl. 14:36.
Citera
2015-03-06, 14:35
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av j.nasaret
Fråga 1:
Svara på frågan som jag ställde! Kan det bero på det faktum att vissa tror att hela Bibeln är en grund för Kristen tro? Att folk inte känner till skillnaden på Gamla och Nya Testamentet?

Finns en hel del människofientliga dumheter och nonsens i NT med. Dessutom är det ju uppenbarligen samma gud som i GT och som jag förstår kristendomens gudsdefinition så är guden både evig, allsmäktig och allvetande, och är således fullständigt skyldig till GT's galenskaper oavsett om de kristna ser det som historia, allegorier eller andra efterrationaliseringar. Helt absurt att dyrka den där psykopatguden om han ens skulle visa sig finnas i annat än i sagor, hitta en annan saga att tro på för fan.
Senast redigerad av iSlash 2015-03-06 kl. 14:38.
Citera
2015-03-06, 14:40
Medlem
j.nasarets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anklagare
Att folk refererar till bibeln beror på det enkla konstaterandet att det är den som är grunden för vad som anses ortodoxt inom religionen samt är den källan till kristendomen vi har.

Du missar att bibeln anses vara inspirerad av guds ord och är således en fullgod källa till vad vad som är korrekt eller inte inom religionen. Det är sant att man kan kalla sig för kristen och även vara det utan att basera sin tro på det som står skrivet i bibeln (allt man egentligen behöver är ju att påstå att Jesus är gud och frälsaren) men för att folk skall ta ens påstående på allvar så behöver de vara baserade på något mer än en persons ord. Om så inte skulle vara fallet är din övertygelse om Jesus existens lika tungt vägande som mitt påstående att jag faktiskt blev kidnappad av aliens igår.

Fast jag håller inte med dig i allt. Jag kan hålla med om att strikt kristen lära runt om i världen är starkt inspirerad av det Gamla Testamentet och att många därför kanske förknippar dessa "hemskheter" med Kristendomen. Men jag menar, Kristendomen fanns ju inte före Jesus. Kristendomen är ju tron på Jesus som Messias och GUD, det är ju på det antagandet som Kristendomen vilar. Övrig tro ska egentligen inte ha något med Kristendomen att göra. Man borde tvärt om vara starkt restriktiv till sånt som inte har med Jesus att göra när man pratar Kristendom.
Citera
2015-03-06, 14:45
Medlem
j.nasarets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Finns en hel del människofientliga dumheter och nonsens i NT med. Dessutom är det ju uppenbarligen samma gud som i GT och som jag förstår kristendomens gudsdefinition så är guden både evig, allsmäktig och allvetande, och är således fullständigt skyldig till GT's galenskaper oavsett om de kristna ser det som historia, allegorier eller andra efterrationaliseringar. Helt absurt att dyrka den där psykopatguden om han ens skulle visa sig finnas i annat än i sagor, hitta en annan saga att tro på för fan.

Fast NT är ju inte skriven av Jesus eller GUD, den är baserad på berättelser/vittnen från människor som levde samtidigt som Jesus. Man behöver ju därför som Kristen inte ta till sig allt som står i NT, tron vilar ju bara på Jesus Kristus.

Förstår din tankegång!
Men om Jesus nu skulle vara GUD, då är GUD allt annat än en psykopat. Sedan ser jag även bekymmer i teodiseproblematiken och allt det där, men jag måste ju förhålla mig till Jesulära.
Citera
2015-03-06, 14:49
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Fast NT är ju inte skriven av Jesus eller GUD, den är baserad på berättelser/vittnen från människor som levde samtidigt som Jesus. Man behöver ju därför som Kristen inte ta till sig allt som står i NT, tron vilar ju bara på Jesus Kristus.

Förstår din tankegång!
Men om Jesus nu skulle vara GUD, då är GUD allt annat än en psykopat. Sedan ser jag även bekymmer i teodiseproblematiken och allt det där, men jag måste ju förhålla mig till Jesulära.

Ja, vi får väl tacka gud för er cherry-picking, utan den hade ni nog lyckats utrota mänskligheten flera gånger om. Problemen uppstår när det kommer människor som plockar fritt av även de ruttna körsbären.

Fast om man kan tolka bibeln precis som man själv vill - vad är den då till för?
Citera
2015-03-06, 14:51
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Bibeln är en samling böcker. Kristendomen är ju på tron på Jesus som GUD, att Jesus är GUD i människogestalt. Jesus finns inte med i det Gamla Testamentet. En kristen tro behöver i grund och botten inte ens bokstavligt baseras på Nya Testamentet, detta då det ju inte var vare sig GUD eller Jesus som skrev det Nya Testamentet. Nya Testamentet är ju i grund och botten en skildring av Jesus, baserad på mänskliga vittnesmål. Men mitt syfte nu är inte att ifrågasätta det Nya Testamentet!
Men när folk ska kritisera Kristendomen så kommer de med argument som att det står "massa konstigheter, människoföraktande och brutala ting i Bibeln". Och eftersom att i stort sett samtliga grovheter står i det Gamla Testamentet, så bli det ju väldigt konstigt att man kritiserar Jesulära.

Gamla Testamentet innehåller är i själva verket mer hemmahörande i Judendomen än Kristendomen. Judarnas heliga skrift heter Tanach, och det är den som är beskriven i det Gamla Testamentet. Jesus själv ansågs ju vara en hädare, för att han gjorde saker och sa saker som gick emot det Gamla Testamentet.

Fråga 1:

Fråga 2:
Vilken betydelse har det Gamla Testamentet för dig som troende Kristen?

Jesus hänvisade själv till GT och menade att man skulle följa lagen och inte ändra den. Han kritiserade även andra för att inte följa lagen (GT). Att försöka vifta bort GT som irrelevant är inte kristet. Tycker jag, som ateist, måste jag tillägga.
Utan GT är inte Jesus messias.
Citera
2015-03-06, 14:53
Medlem
Citat:
Men om Jesus nu skulle vara GUD, då är GUD allt annat än en psykopat.

Jaså du, hur förklarar du då allt psykopatiska saker som Gud (Jesus enligt kristna) gjorde i Gamla Testamentet...
Citera
2015-03-06, 14:54
Medlem
dubbelpost
Citera
2015-03-06, 14:59
Medlem
Citat:

Förstår din tankegång!

OCh vem sjutton var Gud innan Jesus fanns då? Zeus..eller Oden? Kom ihåg att jesus och lärljungarna var judar och deltog i den judiska trosutövningen. Bland det sista som berättas är att de höll påskmåltid enligt JUDISK sed.

Men, i stort sett är det bättre med icke bibeltroende kristna än bibelbankare. Men utan de skriftliga berättelserna blir jesusgestalten tänligen diffus för såväl troende som religionskritiker.
Citera
2015-03-06, 15:03
Medlem
j.nasarets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jugosloven
Jaså du, hur förklarar du då allt psykopatiska saker som Gud (Jesus enligt kristna) gjorde i Gamla Testamentet...

Jag förklarar det såhär:
Om något ont skett kan det aldrig vara synonymt med Jesus, detta då Jesus var/är fullständig godhet. Jesus är hopp, lycka, godhet, mod, framtid och kärlek. Kristendom är tron på Jesus som GUD, vad Jesus är = vad GUD är. Just därför kan inte ondska som förekommit i GUDs namn i GT ha något med vare sig Jesus eller GUD att göra. Nästan samtliga av världens religioner har på något sätt tagit till sig Jesus! Han finns inom Islam, Kristendomen och Hindusimen. Men det är bara Kristendomen som fullt ut tagit till sig Jesus, eller som ger sen sanna beskrivningen!
Hinduismen:
https://www.google.se/?gws_rd=ssl#q=jesus+hinduism

AMEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!
Citera
2015-03-06, 15:08
Medlem
Roger Rabbits avatar
Citat:

Nej, det skrevs inte av ögonvittnen, och den skrevs ca 30 år efter jesus DÖD, dvs det hade gått en lång tid. Sannolikt har historien förvrängts en hel del, och blivit mer och mer fantastisk för varje berättare. Först tog jesus ett bad, sedan flöt han på ryggen, sedan gick han på vattnet... Ja, du kanske har lekt leken där man sitter runt i en ring som barn och viskar ett ord i varandras öra, och sedan då det enda ordet gått runt ett varv så är det helt plötsligt ett helt annat ord?

Citat:
Förstår din tankegång!

En del av jesus påstådda "läror" är för jävliga, jag föreslår du hittar en annan idol. T.ex. matteus kap 10

32Var och en som känns vid mig inför människorna, honom skall jag kännas vid inför min fader i himlen. 33Men den som förnekar mig inför människorna, honom skall jag förneka inför min fader i himlen. 34 Tro inte att jag har kommit med fred till jorden. Jag har inte kommit med fred utan med svärd. 35Ty jag har kommit för att ställa en man mot hans far, en dotter mot hennes mor, en sonhustru mot hennes svärmor, 36och mannens husfolk skall bli hans fiender. 37Den som älskar far eller mor mer än mig, han är inte värd att tillhöra mig, och den som älskar son eller dotter mer än mig, han är inte värd att tillhöra mig. 38Den som inte tar sitt kors och följer efter mig är inte värd att tillhöra mig. 39Den som finner sitt liv skall mista det, och den som mister sitt liv för min skull, han skall finna det.

Eller John 15:6

If a man abide not in me, he is cast forth as a branch, and is withered; and men gather them, and cast them into the fire, and they are burned.

- King James Bible "Authorized Version", Cambridge Edition

Eller Luk 6:26

He said to them, "Go into all the world and preach the good news to all creation. Whoever believes and is baptized will be saved, but whoever does not believe will be condemned [to hell].

Äsh du kan läsa mer här om vilket jävla arsle jesus beskrivs som. huruvida hen var det är ju en annan femma, det är som sagt inte alls ögonvittnesskildringar av jesus liv, utan skrevs långt senare.

http://godisimaginary.com/i39.htm

Låter det som fina saker att säga, ens av gusses påstådda son? I think not.. Hitta någon bättre att se upp till, se dig om efter en annan religion. Jag föreslår ingen organiserad, tro på gud om du vill och läs moralfilosofi istället.
Senast redigerad av Roger Rabbit 2015-03-06 kl. 15:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in