Citat:
Ursprungligen postat av
j.nasaret
Fast NT är ju inte skriven av Jesus eller GUD, den är baserad på berättelser/vittnen från människor som levde samtidigt som Jesus. Man behöver ju därför som Kristen inte ta till sig allt som står i NT, tron vilar ju bara på Jesus Kristus.
Nej, det skrevs inte av ögonvittnen, och den skrevs ca 30 år efter jesus DÖD, dvs det hade gått en lång tid. Sannolikt har historien förvrängts en hel del, och blivit mer och mer fantastisk för varje berättare. Först tog jesus ett bad, sedan flöt han på ryggen, sedan gick han på vattnet... Ja, du kanske har lekt leken där man sitter runt i en ring som barn och viskar ett ord i varandras öra, och sedan då det enda ordet gått runt ett varv så är det helt plötsligt ett helt annat ord?
Citat:
Förstår din tankegång!
Men om Jesus nu skulle vara GUD, då är GUD allt annat än en psykopat. Sedan ser jag även bekymmer i teodiseproblematiken och allt det där, men jag måste ju förhålla mig till Jesulära.
En del av jesus påstådda "läror" är för jävliga, jag föreslår du hittar en annan idol. T.ex. matteus kap 10
32Var och en som känns vid mig inför människorna, honom skall jag kännas vid inför min fader i himlen. 33Men den som förnekar mig inför människorna, honom skall jag förneka inför min fader i himlen. 34
Tro inte att jag har kommit med fred till jorden. Jag har inte kommit med fred utan med svärd. 35Ty jag har kommit för att ställa en man mot hans far, en dotter mot hennes mor, en sonhustru mot hennes svärmor, 36och mannens husfolk skall bli hans fiender. 37Den som älskar far eller mor mer än mig, han är inte värd att tillhöra mig, och den som älskar son eller dotter mer än mig, han är inte värd att tillhöra mig. 38Den som inte tar sitt kors och följer efter mig är inte värd att tillhöra mig. 39Den som finner sitt liv skall mista det, och den som mister sitt liv för min skull, han skall finna det.
Eller John 15:6
If a man abide not in me, he is cast forth as a branch, and is withered; and men gather them, and cast them into the fire, and they are burned.
- King James Bible "Authorized Version", Cambridge Edition
Eller Luk 6:26
He said to them, "Go into all the world and preach the good news to all creation. Whoever believes and is baptized will be saved, but whoever does not believe will be condemned [to hell].
Äsh du kan läsa mer här om vilket jävla arsle jesus beskrivs som. huruvida hen var det är ju en annan femma, det är som sagt inte alls ögonvittnesskildringar av jesus liv, utan skrevs långt senare.
http://godisimaginary.com/i39.htm
Låter det som fina saker att säga, ens av gusses påstådda son? I think not.. Hitta någon bättre att se upp till, se dig om efter en annan religion. Jag föreslår ingen organiserad, tro på gud om du vill och läs moralfilosofi istället.