2015-03-06, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av j.nasaret
Jag förklarar det såhär:
Om något ont skett kan det aldrig vara synonymt med Jesus, detta då Jesus var/är fullständig godhet. Jesus är hopp, lycka, godhet, mod, framtid och kärlek. Kristendom är tron på Jesus som GUD, vad Jesus är = vad GUD är. Just därför kan inte ondska som förekommit i GUDs namn i GT ha något med vare sig Jesus eller GUD att göra. Nästan samtliga av världens religioner har på något sätt tagit till sig Jesus! Han finns inom Islam, Kristendomen och Hindusimen. Men det är bara Kristendomen som fullt ut tagit till sig Jesus, eller som ger sen sanna beskrivningen!
Hinduismen:
https://www.google.se/?gws_rd=ssl#q=jesus+hinduism

AMEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!

Så Gud i gamla testamentet var inte Gud??? Undrar vad Jesus som troende jude skulle tyckt om ett sådant påstående?
Citera
2015-03-06, 15:14
Medlem
j.nasarets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Rabbit
Nej, det skrevs inte av ögonvittnen, och den skrevs ca 30 år efter jesus DÖD, dvs det hade gått en lång tid.

En del av jesus påstådda "läror" är för jävliga, jag föreslår du hittar en annan idol. T.ex. matteus kap 10

.

1. Jag skrev inte ögonvittnen, jag skrev vittnen fast skitsamma, oviktigt.
Min poäng är att vare sig Jesus eller GUD skrev NT, utan att det i grunden baseras på människor som bevittnat det hela.

Vi kan inte VETA vad av Jesulära som verkligen var hans lära eller inte. Men starkast lysandes är tron på Jesus som GUD, Jesu kärleksbudskap osv, och att han återuppstod. Det är så vi definierar Kristendomen!
Senast redigerad av j.nasaret 2015-03-06 kl. 15:17.
Citera
2015-03-06, 15:15
Medlem
j.nasarets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Så Gud i gamla testamentet var inte Gud??? Undrar vad Jesus som troende jude skulle tyckt om ett sådant påstående?

Jesus var/är GUD. Jag tror att han skulle trott det sanna budskapet har förvrängts, men jag kan inte säga något säkert. Jag är bara en kristen flashbackare
Citera
2015-03-06, 15:16
Medlem
Citat:
Jag förklarar det såhär:
Om något ont skett kan det aldrig vara synonymt med Jesus, detta då Jesus var/är fullständig godhet. Jesus är hopp, lycka, godhet, mod, framtid och kärlek. Kristendom är tron på Jesus som GUD, vad Jesus är = vad GUD är. Just därför kan inte ondska som förekommit i GUDs namn i GT ha något med vare sig Jesus eller GUD att göra. Nästan samtliga av världens religioner har på något sätt tagit till sig Jesus! Han finns inom Islam, Kristendomen och Hindusimen. Men det är bara Kristendomen som fullt ut tagit till sig Jesus, eller som ger sen sanna beskrivningen!
Hinduismen:

Läs Bibeln pojke. Du har så fel så.
Gud befaller själv sitt folk att plundra, mörda osv i Gamla Testamentet..

Spelar ingen roll vad kristna och kristendomen lär ut. Jesus var inte Gud. Han sa gång på gång att Herren, Fadern Gud har sänt honom.
Bara för att han svarar en gång "Jag Är" så är han inte Gud
Citera
2015-03-06, 15:17
Medlem
Citat:
Jesus var/är GUD. Jag tror att han skulle trott det sanna budskapet har förvrängts, men jag kan inte säga något säkert. Jag är bara en kristen flashbackare

Du kan inte säga något säkert eftersom du inte har läst Bibeln ditt stolpskott
Citera
2015-03-06, 15:18
Medlem
Roger Rabbits avatar
Citat:
Min poäng är att vare sig Jesus eller GUD skrev NT, utan att det i grunden baseras på människor som bevittnat det hela.

Vi kan inte VETA vad av Jesulära som verkligen var hans lära eller inte. Men starkast lysandes är tron på Jesus som GUD, Jesu kärleksbudskap osv, och att han återuppstod.

Du tycker inte det är jävligt stört av gud att tillåta oss små människor ha en sådan skev bild av jesus och hans läror? Du tycker det inte är stört av gud att tillåta oss små människor att läsa att jesus skrev sådan dynga som att han kommer med ett svärd och inte fred, han kräver att vi ska älska honom (som jag aldrig träffat) mer än min hustru och föräldrar? Du tycker inte detta är förjävliga saker att säga och inte har ett skit med ett "kärleksbudskap" att göra?

Hur svårt vore det för universums allsmäktige skapare, någon som designat oss till sin egen bild, hur svårt vore det att knäppa med fingrarna och ge oss en "riktig" bibel, istället för dyngan som vi vet är skriven av människor och som innehåller massa jävla våld, intolerans och hat? Hur svårt vore detta för en allsmäktig gud?

Huruvida han återuppstod vet vi inte heller, mest sannolikt är det bara en saga, ungefär som harry potter.
Citera
2015-03-06, 15:19
Medlem
Roger Rabbits avatar
Citat:

Vi kan inte VETA vad av Jesulära som verkligen var hans lära eller inte. Men starkast lysandes är tron på Jesus som GUD, Jesu kärleksbudskap osv, och att han återuppstod.

Du tycker inte det är jävligt stört av gud att tillåta oss små människor ha en sådan skev bild av jesus och hans läror? Du tycker det inte är stört av gud att tillåta oss små människor att läsa att jesus skrev sådan dynga som att han kommer med ett svärd och inte fred, han kräver att vi ska älska honom (som jag aldrig träffat) mer än min hustru och föräldrar? Du tycker inte detta är förjävliga saker att säga och inte har ett skit med ett "kärleksbudskap" att göra?

Varför ignorerar du bara all hemska saker som jesus påstås ha sagt?

Hur svårt vore det för universums allsmäktige skapare, någon som designat oss till sin egen bild, hur svårt vore det att knäppa med fingrarna och ge oss en "riktig" bibel, istället för dyngan som vi vet är skriven av människor och som innehåller massa jävla våld, intolerans och hat? Hur svårt vore detta för en allsmäktig gud?

Huruvida han återuppstod vet vi inte heller, mest sannolikt är det bara en saga, ungefär som harry potter.
Citera
2015-03-06, 15:20
Medlem
j.nasarets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jugosloven
Läs Bibeln pojke. Du har så fel så.
Gud befaller själv sitt folk att plundra, mörda osv i Gamla Testamentet..

Spelar ingen roll vad kristna och kristendomen lär ut. Jesus var inte Gud. Han sa gång på gång att Herren, Fadern Gud har sänt honom.
Bara för att han svarar en gång "Jag Är" så är han inte Gud

Fel!
Se följande dokumentär:
https://www.youtube.com/watch?v=H3lHueRXvh0

Den baseras på en tidigare troende muslim, intelligent, som konverterat till Kristendomen. HAn tar upp problematiken med Jesus som GUD och hans egna tvivel kring detta, den är på engelska. Min poäng är inte att en snubbe konverterat för det är mindre viktigt, men att han tar upp den problematik vi diskuterar om Jesus som GUD. JESUS ÄR GUD, AMEN!
Bibeln har i grunden inte så mycket med Jesulära att göra, eller kanske NT men inte GT. GT är med Judendom!

OM DU INTE orkar se hela klippet, vilket dock är intressant, så börja från CA 18 minuter in i klippet. Ungefär där tar han upp det!
Senast redigerad av j.nasaret 2015-03-06 kl. 15:26.
Citera
2015-03-06, 15:23
Medlem
Anklagares avatar
Citat:
Fast jag håller inte med dig i allt. Jag kan hålla med om att strikt kristen lära runt om i världen är starkt inspirerad av det Gamla Testamentet och att många därför kanske förknippar dessa "hemskheter" med Kristendomen. Men jag menar, Kristendomen fanns ju inte före Jesus. Kristendomen är ju tron på Jesus som Messias och GUD, det är ju på det antagandet som Kristendomen vilar. Övrig tro ska egentligen inte ha något med Kristendomen att göra. Man borde tvärt om vara starkt restriktiv till sånt som inte har med Jesus att göra när man pratar Kristendom.
Kristendomen fanns mycket riktigt inte som religion innan Jesus men Jesus enligt kristendomen fanns innan kristendomen och som Sepiritz påpekade hänvisar Jesus till gamla testamentet och säger själv att han inte har kommit för att ändra lagen däri.

Övrig tro är absolut central för kristendomen, bara för att du förnekar detta faktum innebär inte att så inte är fallet.

Citat:
Jag förklarar det såhär:
Hinduismen:

Är du någon form av gnostiker som anser att Yahweh är en ond gud? Om så är fallet hur förhåller du dig till att de enda källorna vi har angående vad Jesus har sagt påstår att så inte är fallet?
Citera
2015-03-06, 15:28
Medlem
j.nasarets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anklagare
Kristendomen fanns mycket riktigt inte som religion innan Jesus men Jesus enligt kristendomen fanns innan kristendomen och som Sepiritz påpekade hänvisar Jesus till gamla testamentet och säger själv att han inte har kommit för att ändra lagen däri.

Övrig tro är absolut central för kristendomen, bara för att du förnekar detta faktum innebär inte att så inte är fallet.

Är du någon form av gnostiker som anser att Yahweh är en ond gud? Om så är fallet hur förhåller du dig till att de enda källorna vi har angående vad Jesus har sagt påstår att så inte är fallet?

Jag anser att det bara en finns en trovärdig lära om vad GUD är, JESULÄRA!
Citera
2015-03-06, 15:29
Medlem
Citat:
Fel!
Se följande dokumentär:
https://www.youtube.com/watch?v=H3lHueRXvh0

Den baseras på en tidigare troende muslim, intelligent, som konverterat till Kristendomen. HAn tar upp problematiken med Jesus som GUD och hans egna tvivel kring detta, den är på engelska. Min poäng är inte att en snubbe konverterat för det är mindre viktigt, men att han tar upp den problematik vi diskuterar om Jesus som GUD. JESUS ÄR GUD, AMEN!
Bibeln har i grunden inte så mycket med Jesulära att göra, eller kanske NT men inte GT. GT är med Judendom!

OM DU INTE orkar se hela klippet, vilket dock är intressant, så börja från CA 18 minuter in i klippet. Ungefär där tar han upp det!

Jag bryr mig inte vad fan han tror.
Jag bryr mig om vad Jesus sa, och Jesus sa själv aldrig att han var Gud. Han talade med Gud gång på gång..bad till Gud gång på gång. Behöver Gud själv be till sig själv för att slippa korsfästelsen? Skärp dig ungfan, läs Bibeln...
Citera
2015-03-06, 15:30
Medlem
Roger Rabbits avatar
Citat:
Jag anser att det bara en finns en trovärdig lära om vad GUD är, JESULÄRA!

Jag får väl återigen påpeka detta som jesus lär ha sagt, har du absolut ingenting att säga om denna jävla skiten karlfan har sagt enl. NYA testamentet??

matteus kap 10

32Var och en som känns vid mig inför människorna, honom skall jag kännas vid inför min fader i himlen. 33Men den som förnekar mig inför människorna, honom skall jag förneka inför min fader i himlen. 34 Tro inte att jag har kommit med fred till jorden. Jag har inte kommit med fred utan med svärd. 35Ty jag har kommit för att ställa en man mot hans far, en dotter mot hennes mor, en sonhustru mot hennes svärmor, 36och mannens husfolk skall bli hans fiender. 37Den som älskar far eller mor mer än mig, han är inte värd att tillhöra mig, och den som älskar son eller dotter mer än mig, han är inte värd att tillhöra mig. 38Den som inte tar sitt kors och följer efter mig är inte värd att tillhöra mig. 39Den som finner sitt liv skall mista det, och den som mister sitt liv för min skull, han skall finna det.

Eller John 15:6

If a man abide not in me, he is cast forth as a branch, and is withered; and men gather them, and cast them into the fire, and they are burned.

- King James Bible "Authorized Version", Cambridge Edition

Eller Luk 6:26

He said to them, "Go into all the world and preach the good news to all creation. Whoever believes and is baptized will be saved, but whoever does not believe will be condemned [to hell].

Äsh du kan läsa mer här om vilket jävla arsle jesus beskrivs som. huruvida hen var det är ju en annan femma, det är som sagt inte alls ögonvittnesskildringar av jesus liv, utan skrevs långt senare.

http://godisimaginary.com/i39.htm

Låter det som fina saker att säga, ens av gusses påstådda son? I think not.. Hitta någon bättre att se upp till, se dig om efter en annan religion. Jag föreslår ingen organiserad, tro på gud om du vill och läs moralfilosofi istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in