• 8
  • 9
2015-03-09, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av town
Vad kör du för övningar istället för stångrodd och hantelrodd? Jag tycker om båda övningarna, man får använda mycket av kroppen för att stabilisera sig, och kör man tunga hantelroddar känns det som hela magen får jobba.

Kör nästan bara sittande stångrodd (främst denna) och latsdrag ibland med diverse handtag. Oftast stång med brett grepp, men när jag vill koppla in biceps eller köra äckligt tungt så kör jag ett smalt handtag. Kör dem eftersom man sitter så bra och då kan jag verkligen ta tunga så tunga vikter som kroppen klarar av.

Jag är väl lite mer tvärtom då eftersom jag inte vill stabilisera kroppen när jag kör rygg.
Citera
2015-03-09, 10:45
Medlem
pezrulezhaakons avatar
Enzyme

Fair enough.

Det är bara lite snett att du bedömer ett visst utförande som korkat då du ändå skiter i att det faktiskt är ett mer fördelaktigt utförande för lats.
Citera
2015-03-09, 13:17
Medlem
Är mitt utförande dåligt? Håller smalt(pekfingrens på det blanka) med armbågarna en bit utåt.
Citera
2015-03-09, 14:22
Medlem
pezrulezhaakons avatar
FuuuarkBraah

Var du håller säger inget om hur utförandet ser ut.
Citera
2015-03-09, 15:36
Medlem
llebrab87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuuuarkBraah
Är mitt utförande dåligt? Håller smalt(pekfingrens på det blanka) med armbågarna en bit utåt.
Skit i övningen helt och gör något vettigt med din tid på gymmet istället. Skivstångsrodd är endast en acceptabel övning om man preppar.
Citera
2015-03-09, 15:49
Medlem
Arne Perssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llebrab87
Skit i övningen helt och gör något vettigt med din tid på gymmet istället. Skivstångsrodd är endast en acceptabel övning om man preppar.
Goddag yxskaft!
Citera
2015-03-10, 14:44
Medlem
eat2grows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne Persson
Goddag yxskaft!
Vilka matnyttiga inlägg du kommer med, du kanske skulle överväga att ge TS vettiga råd och tona ner fanjunkarpedagogiken en aning.
Citera
2015-03-10, 15:26
Medlem
Arne Perssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eat2grow
Vilka matnyttiga inlägg du kommer med, du kanske skulle överväga att ge TS vettiga råd och tona ner fanjunkarpedagogiken en aning.
Något mer du har problem med?
Citera
2015-03-10, 15:27
Medlem
Svenskodlats avatar
Här är alltså övningsutförandet som Arne Persson förespråkar

https://m.youtube.com/watch?v=f3CqTvPls_Q

Vad är era åsikter om Dorian Yates utförande?

https://m.youtube.com/watch?v=rNjwZ1fxtCQ

Hur är det med armbågarna? Ser att Arnold för dem ganska rakt ut mot sidorna, mot Dorian som kör mer längs kroppen.

Jag använder mig av Dorians version men ska pröva Arnolds o se hur den tar.

Den övning som jag använder mig mest av annars för ryggen är sittande rodd med kabel en arm i taget. jag verkar vara extrem orörlig i ryggen då jag finner de svårt att få in v-handtaget mot magen när ja kör sittande rodd.
Senast redigerad av Svenskodlat 2015-03-10 kl. 15:31.
Citera
2015-03-10, 17:34
Medlem
pezrulezhaakons avatar
Svenskodlat

Dorian har ju inte fått några resultat på att köra fixerat. Enligt Arne så gäller bara full ROM. Så Dorians utförande är PT-trams......

Båda varianter är helt ok om man vill ha det övningarna erbjuder. Det finns många fler justeringar man kan göra för att ge övningen annorlunda fokus.

V-greppet är mindre effektivt än ett axelbrett grepp. Vill man köra smalt grepp är det effektivare med rep, eller två enhandshandtag med längre remmar.
Citera
2015-03-11, 11:26
Medlem
vasaduellers avatar
Tycker denna övning tar jättebra. Den inledande fasen av varje repetition kan även utföras med tunga vikter, så det går även utmärkt att cheata om man vill öka intensiteten.

Kan det vara så att du ökar fastän du ligger kvar på samma vikt, genom att du utför övningen striktare och striktare för varje pass? I så fall så är det ju en fantastisk utveckling du gör!

Om du bara står och harvar med samma utförande, set och reps, så kan du väl testa några standard "platåbrytare" såsom 2v högvolym (överträning) + 4 v tung (lågvolym) [repetera].

När man ökar långsammare så kan det vara ett tecken på att man är inne i en verkligen muskelbyggande fas. När man ökar snabbt i en övning så brukar det mest röra sig om baning och lyftteknink eller att man för tillfället ökar snabbt i kroppsvikt överlag. Men när man har tömt ut alla andra faktorer, så måste musklerna växa för att man skall bli starkare. Kanske är du där, i fråga om skivstångsrodd?
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in