Citat:
Ursprungligen postat av
Deathhippie
Ingen som har erfarenhet av liknande situationer?
Jag jobbar i branschen, dock ej på S&P och jag tycker det är en dålig ide att placera pengarna själv. I mitt tycke så finns det både bra och dåligt folk på S&P och det gör det överallt (såklart). Lita istället på din magkänsla.
Så som jag tycker du ska göra:
1.) Be om offert från ett par till aktörer, tex Skandia, LF, SEB och kanske ngn mer mäklare.
2.) Välj utifrån placeringstänk och inte efter avgift - du får vad du betalar för.
3.) Välj inte en fond-i-fond lösning - den är oftast för dyr och lever sällan upp till förväntningarna.
4.) Ingen placerare har en spåkula och väljer sällan den bästa fonden - även om de såklart vill det. Det du ska göra, och din rådgivare berätta för dig, är att välja en risk som du kan tänka dig. Den taktiska delen av fondval är det som bör ändras vid behov (vid mindre bra avkastning i jmf med andra fonder i samma riskklass). Diversifiera risken/välj ett flertal fonder i samma risk.
5.) Välj kapitalförsäkring så slipper du redovisa varje fsg av fond i bolagets redovisning. Välj INTE strukturerade produkter - dyra, dåliga (spec i dagens lågräntemarknad) och svåra att avgöra risknivå på.
6.) Placering överkurs; om du vill ta mer risk och kanske har en längre tidshorisont än 5 år:
6.1) starta 2 försäkringar - en med hela summan och låg/medelrisk (utifrån ditt val) som matar en annan försäkring månadsvis med 1/60 del eller 1/120 del av summan med hög riskfonder. Om värdet faller på dessa fonder så köper du billigare andelar och när börsen vänder så får du en hävstångseffekt och en god avkastning till en lägre risk iom månadssparande och tid till z. Samtidigt så bör du få en lägre men skaplig avk på låg/medelrisk försäkringen. Kräver kanske mer än 5 år.
6.2) kalkylerad risk - idag är vi nära ett fall (tror många), åtminstone är risken stor vid köp av aktier. Varför ska du riskera att vara med på fallet genom 100% aktier? Välj låg/medelrisk med fler placeringsalternativ såsom hedgefonder, företagskrediter med bra rating mm och liten andel aktier. Vid ett ev börsfall på ca 50% - köp 100% aktier - visst kan börsen fortsätta ner, men antagligen inte mycket mer än 50% - vid en tidigare bestämd avk sälj och placera oavsett marknadstro i låg/medelrisk. Här menar jag att du genom att placera i aktier i en lågt värderad marknad tar en relativt låg risk. Det viktiga är att ej försöka pricka upp ned och uppgång utan vara smart - ej girig. Kan dock som förra scenariot krävas mer tid än 5 år.
Lycka till!