2015-03-05, 14:47
Medlem
eradicos avatar
Hej!
Jag pluggar normalt och har oftast jobbat vid sidan av, mest som lärarvikarie. Då har jag dock lämnat in en blankett till min arbetsgivare och därav jämkat rätt av. Under 2014 gjorde jag dock som så att jag aldrig jämkade, varpå pappa kommunen drog runt 30% skatt. Under kalenderåret tjänade jag nog runt 25 000, lite osäker på den exakta siffran. Anledningen till att inte jämkade var att jag såg det som ett sparande.

Jag har förstått att allt jag tjänar upp till 18700:- är skattefritt, vilket gör att jag rimligtvis borde få tillbaka större delen av det jag betalade in. Alltså: 18700*0,3 = 5610. Stämmer detta? Kommer jag att få ut en skatteblankett där det står att jag får detta tillbaka som jag sedan bara godkänner via SMS? Eller hur funkar detta? Anledningen till att jag frågar är att jag är ganska pank till sommaren och att jag aldrig gjort detta innan.
Citera
2015-03-05, 14:59
Medlem
När deklarationen kommer så godkänner du den via sms eller med e-leg. Glöm inte att ange ditt bankkontonummer!! Annars får du vänta onödigt länge på pengarna.

Som student kan det faktiskt vara vettigt att låta bli att jämka och därigenom få ett slags tvångssparande med utbetalning i juni. Den fattigaste studentmånaden av dem alla.

Men generellt så är det bästa rådet att begära skattejämkning från skatteverket så att man inte ligger ute med pengar utan anledning. Om man har väldigt ojämna inkomster över året så är det t o m bra att jämka flera ggr. Om man jämkar sista gången i november och har vettig koll på decemberlönens storlek så minimerar man +-avvikelsen från den korrekta slutliga skatten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in