2015-03-05, 11:08
Medlem
Nu är jag snart utexaminerad IT-ingenjör och behöver hitta mig en bostad i mindre stad där jag fått jobb med stabil inkomst. I dagsläget besitter jag cirka 65.000kr till kontantinsats, men är ändå osäker på om en bostadsrätt är vägen att gå. Vem pratar man med i detta läge för att få vägledning?

Vad anser ni? Jag siktar på en rymlig 2:a som minst och dessa går från 350.000 och uppåt. Hyra ligger därefter på cirka 3.000-4.000kr. Hyresrätterna kan ligga från 4.000>. Tanken är väl att bo i staden i minst 3 år.
Citera
2015-03-05, 12:37
Medlem
frank_pes avatar
Vad menar du med vägledning?
Bestämmer du dig för att skaffa bostadsrätt så kan du se alternativ på http://www.hemnet.se/ men vill du istället söka hyresrätt så hittar du vilka hyresbolag det finns på kommunens hemsida t.ex http://linkoping.se/Bygga-bo/Hitta-b...ion_list_panel ...kolla under Bygga & bo.
Citera
2015-03-06, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Vad menar du med vägledning?

Jo, men t.ex om det är värt att satsa på bostadsrätt nu med tanke på priserna, bostadslån och andra faktorer som kan spela in. Är det mäklare, banker eller någon annan som man normalt vänder sig till? För jag lär väl inte vara den första som undrar? Allt hänger ju på hur bostadspriser ser ut framöver och någon bör ju sitta och spekulera kring detta som jobbar med det.

Och ja, jag vet hur jag hittar hyres- samt bostadsrätter
Citera
2015-03-06, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jakobmiller
Jo, men t.ex om det är värt att satsa på bostadsrätt nu med tanke på priserna, bostadslån och andra faktorer som kan spela in. Är det mäklare, banker eller någon annan som man normalt vänder sig till? För jag lär väl inte vara den första som undrar? Allt hänger ju på hur bostadspriser ser ut framöver och någon bör ju sitta och spekulera kring detta som jobbar med det.

Och ja, jag vet hur jag hittar hyres- samt bostadsrätter

Ingen vet, om det var möjligt att veta skulle nog ingen dela med sig då det finns pengar att tjäna.
Citera
2015-03-06, 16:06
Medlem
Många pratar om det är en bubbla eller ej.

Se ett bostadsköp som något som du skall bo i, och inte som en spekulation. Gör du det så hittar du aldrig ett bra tillfälle att köpa boende för. (skulle vara om du åkte till Detroit då)

Så om du är orolig, ja ta ett sosseboende.

Annars köp.

Det är som börsen, du vet aldrig när det är läge att hoppa in eller hoppa ur.
Citera
2015-03-06, 18:16
Medlem
Hyresrätt före Bostadsrätt idag.
Citera
2015-03-06, 19:25
Medlem
rolemodels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekonomigubben
Hyresrätt före Bostadsrätt idag.

Mm det är härligt att bo inkvarterat med bidragstagare och berikare i en hyresrätt

Riktigt härligt. Nu ska jag ju inte döma, det kanske finns dom som gillar piss i hissen och trapphuset och lite böneutrop genom väggarna.
Citera
2015-03-06, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rolemodel
Mm det är härligt att bo inkvarterat med bidragstagare och berikare i en hyresrätt

Riktigt härligt. Nu ska jag ju inte döma, det kanske finns dom som gillar piss i hissen och trapphuset och lite böneutrop genom väggarna.

Ja, om du väljer att bo i en hyresrätt i ex. Biskopsgården har du dig själv att skylla...

Själv bor jag i ett av Göteborgs finaste områden och har ca 200 meter till havet för 5500 kr/månad.

Jag har bott i ett flertalet hyresrätter genom åren och har inte haft något problem med piss i trappan och negrer så måste varit du som vuxit upp i ghettot.
Citera
2015-03-06, 20:59
Medlem
Parkours avatar
Det är inte läge att köpa bostadsrätt eller villa i dagens situation..
Möjligtvis om du kommer över ett renoveringsobjekt relativt billigt och har tänkt att sälja den inom några månader igen..

Alla som är insatta i ämnet är överens om att en bostadskrasch kommer..
Spekulationerna om när detta händer sprider sig mycket.. Vissa tror att den kommer till sommaren och vissa tror det kan dröja ett år eller två.. Men kommer gör den...

Glesbygden drabbas självklart hårdast... I Göteborg city så byggs det inte tillräckligt med lägenheter. Så trycker kommer fortsatt att vara högt.. Men även i storstäderna som GBG, Sthlm och Malmö kommer det dippa....

_personligen_ så tror jag bostadsrätter i city kommer tappa 15-20% men återhämta sig relativt fort (Inom ett par år)

bostadsrätter och hus i grans kommun tror jag ligger värre till.. Värsta scenario så kan dom tappa så mycket som 30% eller mer vid en rejäl krasch..... Bankerna har blivit hårdare. Men det är fortfarande tusentals svenskar som är överbelånade... Jag har själv vänner som inte skulle klara en ränta på 3,5%. Tänk dig då om den går upp till 7%

Deras räntekostnad per månad kommer tredubblas och lite till... Betalar dom 4.000:- nu så får dom betala över 15.000:- efter uppgången... Dom försöker sälja lägenheten men ingen vill köpa den. Inte ens för priset som restskulden ligger på.... Du kan ju tänka dig vilken masshysteri det kommer bli.
Citera
2015-03-06, 21:07
var nyss inne på bostad Stockholm där nu en ny hyresrätt kostar 12-16.500:- i månaden.. det finns 19 kvm i Högdalen för 3500/mån.. kötid ca 15 år, så att tro på krasch på borättsmarknaden är inte så nära förestående.. sen har vi 100.000 flyktingar som kommer varje år nu och framöver, som ska bo någonstans. Hittar man billig hyresrätt i bra områden så ta den.. annars köp någon prisvärd bostadsrätt du gillar. grattis till göteborgaren som haft tur med sin hyresrätt ovan. De flesta numera vill se marknadshyror så du kan nog räkna med att hyran anpassar sig uppåt snart.
Senast redigerad av Neltet 2015-03-06 kl. 21:10.
Citera
2015-03-07, 22:09
Medlem
Sweet, diskussionen blommade ut!

Ja, spekulationerna går ju och det kanske är smartast att sikta in sig på en hyresrätt och kanske slå till när krisen kommer. Det är en förhållandevis liten stad jag flyttar till där trycket inte är allt för högt. Dock håller ju sig bostadspriserna högt nu överallt förutom i områden där du har 30 min till närmsta butik och grannarna är ett gäng tryhard-alkisar.

Finns betydligt fler hyresrätter tillgängliga i staden nu också. Bostadsrätterna som jag anser att jag skulle kunna tänka mig att investera i kostar i stort sett alla över 500.000, vilket inte startkapitalet räcker till.

Tack för er input!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in