2015-03-05, 10:47
Medlem
mmmoookkks avatar
Ska renovera mitt 4kvm "stora" badrum. Lär väl kosta en 100 000.

Jag äger 50% av lägenheten som jag bor i. Mina föräldrar äger 1/4 var.

Jag kommer inte kunna göra mycket till rotavdrag och inte heller min sambo. Men, i och med att mina föräldrar äger 1/4 var, dvs hälften av lägenheten, kan någon (eller båda) av dom göra det?

Till historien hör att jag kommer överlåta 100% av lägenheten till mina föräldrar som sen kommer hyra ut den i andrahand inom ett par månader så då kan dom göra rot-avdrag, men jag skulle helst göra detta nu.

Tacksam för svar.
Citera
2015-03-05, 10:58
Medlem
Ring skatteverket för bästa svar skulle jag säga.
Citera
2015-03-05, 12:10
Medlem
KTKs avatar
Ja så länge du betalar F skatt och driver ett företag eller är anställd åt nån så kan rotavdraget nyttjas. Och är du delägare ännu till projektet så ska väl detta redovisas och intygas (utgår jag ifrån) som gör att du inte kan ta fullt rotavdrag låter logiskt.
Citera
2015-03-05, 12:10
Medlem
Här finns väldigt mycket matnyttig information:

https://www.skatteverket.se/privat/f...d80004014.html
Citera
2016-02-22, 21:32
Medlem
Jag förstår inte heller det där.

krav vid rotavdrag:

1 Du måste äga bostaden under den period arbetet utförs. Köper du en bostad övergår äganderätten normalt till dig när du skriver under köpebrevet. Är du osäker kan du kolla upp det i ditt köpekontrakt.

2 För att utnyttja rotavdraget måste du helt eller delvis bo i bostaden där tjänsten utförs. Om du har dubbel bosättning räknas båda ställen som bostad. Bostaden måste vara ett småhus, en ägarlägenhet eller en bostadsrätt. Även fritidshus räknas som bostad.

3 Du kan även få rotavdrag för arbete i dina föräldrars bostad om du har betalat för arbetet och äger bostaden.

4 Du kan inte få rotavdrag för att bygga ett nytt hus, en friliggande byggnad exempelvis ett garage eller för om- eller tillbyggnad av hus som är yngre än fem år.

5 Rotavdrag kan medges för att till exempel bygga ett nytt garage eller en carport om de byggs samman med ett befintligt bostadshus som inte är yngre än fem år. Observera att du måste utgå från husets värdeår.

Jag som bor i en bostadsrätt som ägs 30% av mig och min fru och 70& av min mamma som bor i en hyresrätt.

MIn mamma uppfyller kraven för att söka rotavdrag men varken jag eller min fru som pluggar.

Men enligt skatteverket som säger: "Det är två krav som ska vara uppfyllda för att kunna få reduktion. Du ska äga bostaden samt ha bostaden som sitt hushåll. Det är du och din fru som bor i bostaden. Ni har hushåll i bostaden. Din mor bor bor inte i bostaden och kan därför inte anses att ha sitt hushåll i bostaden och kan därför inte få reduktion."

HUR går detta ihop med punkt 2 och 3???
Citera
2016-03-06, 04:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saman10
Men enligt skatteverket som säger: "Det är två krav som ska vara uppfyllda för att kunna få reduktion. Du ska äga bostaden samt ha bostaden som sitt hushåll. Det är du och din fru som bor i bostaden. Ni har hushåll i bostaden. Din mor bor bor inte i bostaden och kan därför inte anses att ha sitt hushåll i bostaden och kan därför inte få reduktion."

HUR går detta ihop med punkt 2 och 3???

Din mor bor ju inte i lägenheten, inte heller är det hennes fritidsbostad det bryter inte mot punkt 2.
Förefaller ju som barn göra avdrag om de fixar föräldrarnas bostad men inte tärtom, så det bryter inte mot punkt 3.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in