2015-03-05, 03:23
Medlem
Signaturums avatar
Tjena! Hell seger! Salam Aleikum! Vill inleda denna tråd med att säga att jag inte är världens mest pålästa människa inom religion även om ämnet intresserar mig.
Har inget emot muslimer eller religiösa människor om dessa sköter sig, är bara en nyfiken själ.

Har ofta fått förklaringen ifrån muslimer att livet är ett test givet till människan av Allah för att bedöma om denna kan motstå frestelser och syndigt beteende.
Fine, det låter väl rimligt. Att Gud testar oss skulle inte vara mer rimligt om nu det existerar en sådan varelse.
När man sedan kollar mot den muslimska världen märker man ganska snabbt att den är strikt och hård.
Allt ifrån kritik mot Islam till att kyssas offentligt till homosexualitet anses vara förbjudet, vissa länder har striktare regler än andra.
Dessa handlingar kommer oftast med straff där allt ifrån piskrapp till fängelse kan hända individen beroende på vilket brott denna begått. Med andra ord rätt hårda straff för människor som gjort ett val i
livets stora test.

Varför blir dessa individer så hårt straffade i muslimska länder och varför läggs det enormt mycket energi på att hålla dessa "synder" borta ifrån muslimska städer?
Ska livet vara ett test är detta som att ta bort alla svåra frågor på testet och enbart köra på dom man själv anser vara rimliga när man samtidigt förväntar sig högsta betyg, dvs paradiset.

Bara en tanke som har hållit mig vaken och det hade varit intressant att höra andra ge sin bild på det hela
Citera
2015-03-05, 04:04
Medlem
Makt, avundsjuka ( kyssas på gatan ) väcka andras mäns sexuella lustar, svartsjuka,
det är inte konstigt att de kommer hit och ser vad vi gör på gatan - håller varann i hand.
Vi är syndiga. Väcka andras lustar.
Det är förbjudet och visa känslor - det är haram
Citera
2015-03-05, 04:35
Bannlyst
Menar ni att en tjejer och killar inte får pussas eller hålla handen ute i muslimska länder?
Citera
2015-03-05, 05:00
Medlem
Tep-NOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Signaturum
Varför blir dessa individer så hårt straffade i muslimska länder och varför läggs det enormt mycket energi på att hålla dessa "synder" borta ifrån muslimska städer?
Ska livet vara ett test är detta som att ta bort alla svåra frågor på testet och enbart köra på dom man själv anser vara rimliga när man samtidigt förväntar sig högsta betyg, dvs paradiset.

Bara en tanke som har hållit mig vaken och det hade varit intressant att höra andra ge sin bild på det hela

Jag håller med dig, har själv tänk tanken många gånger. Vet dock inte om islam är särskilt unikt i detta avseendet.
Citera
2015-03-05, 07:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tep-NO
Jag håller med dig, har själv tänk tanken många gånger. Vet dock inte om islam är särskilt unikt i detta avseendet.

Egentligen handlar det inte om islam som religion, utan om psykologi.
inte visa känslor.
inte se på en kvinna med åtrå = synd.
att inte väcka andras mäns lustar om man visar kärlek till sin fru / flickvän = synd.

Det handlar om att ligga under skuld och skam bördan.
Citera
2015-03-05, 08:23
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Signaturum
Tjena! Hell seger! Salam Aleikum! Vill inleda denna tråd med att säga att jag inte är världens mest pålästa människa inom religion även om ämnet intresserar mig.
Har inget emot muslimer eller religiösa människor om dessa sköter sig, är bara en nyfiken själ.

Har ofta fått förklaringen ifrån muslimer att livet är ett test givet till människan av Allah för att bedöma om denna kan motstå frestelser och syndigt beteende.
Fine, det låter väl rimligt. Att Gud testar oss skulle inte vara mer rimligt om nu det existerar en sådan varelse.
När man sedan kollar mot den muslimska världen märker man ganska snabbt att den är strikt och hård.
Allt ifrån kritik mot Islam till att kyssas offentligt till homosexualitet anses vara förbjudet, vissa länder har striktare regler än andra.
Dessa handlingar kommer oftast med straff där allt ifrån piskrapp till fängelse kan hända individen beroende på vilket brott denna begått. Med andra ord rätt hårda straff för människor som gjort ett val i
livets stora test.

Låter märkligt hur de kan hävda det att detta skulle vara ett test.
Islam har ju stora delar av determinism inbyggt.
Citat:
[7:178] Den som Gud ger vägledning är på rätt väg,
och de som Gud låter gå vilse är förlorarna.
Så är du inte en av Guds utvalda är det ju kört redan från början.
Citera
2015-03-05, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars.svaxon
Menar ni att en tjejer och killar inte får pussas eller hålla handen ute i muslimska länder?
. Nej, giftermål innan kladd. Och kladd ska äga rum i hemmet enbart. Därför gifter många sig tidigt, särskilt tjejer.
Citera
2015-03-05, 10:28
Medlem
Att straffa t.ex. en homosexuell är inte vad islam gör. Du får först och främst veta att ingen muslim har rätt till att straffa/skada en levande varelse, varse han gör en synd eller något annat förbjudet.

Varför man inte får kyssa någon annan är för att man enbart får göra dessa saker med sin fru men inte framför andra för att inte ge lust till andra. Vi ser det som fel.

Om du nu är så nyfiken så rekommenderar jag att du läser "KORANEN", finns i svensk version, så vet jag att du inte skulle ha några frågetecken inom ISLAM!
Citera
2015-03-05, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sezer1992
Att straffa t.ex. en homosexuell är inte vad islam gör. Du får först och främst veta att ingen muslim har rätt till att straffa/skada en levande varelse, varse han gör en synd eller något annat förbjudet.

Varför man inte får kyssa någon annan är för att man enbart får göra dessa saker med sin fru men inte framför andra för att inte ge lust till andra. Vi ser det som fel.

Om du nu är så nyfiken så rekommenderar jag att du läser "KORANEN", finns i svensk version, så vet jag att du inte skulle ha några frågetecken inom ISLAM!

På vilket sätt är det fel att visa känslor för sin fru inför andra män ?
Man kan inte bara säga " Vi ser det som fel " - varför är det fel ?

Så om jag håller min fru i handen så blir andra män upptända ?

Eller om jag stryker min fru över kinden inför andra män - blir de upphetsade ?

Å så såna fall - är det min fru de hetsar upp sig på ?
Citera
2015-03-05, 13:31
Medlem
Roger Rabbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Makt, avundsjuka ( kyssas på gatan ) väcka andras mäns sexuella lustar, svartsjuka,
det är inte konstigt att de kommer hit och ser vad vi gör på gatan - håller varann i hand.
Vi är syndiga. Väcka andras lustar.
Det är förbjudet och visa känslor - det är haram

Hålla hand och pussas, menar du så här? https://www.google.se/search?q=george+w+bush+holding+hands+with+saudi+ar abia&espv=2&biw=1067&bih=533&source=lnms&tbm=isch& sa=X&ei=k0z4VOSnIYa4ygPHvYH4CQ&ved=0CAcQ_AUoAg&dpr =1.5

Citera
2015-03-05, 13:34
Medlem
Roger Rabbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sezer1992

Intressant då att det olagligt att vara homosexuell i islamiska teokratier som Iran då, och det bestraffas med döden. Lite kul är det allt att de är 2a i världen efter thailand vad gäller könsbytesoperationer
Citera
2015-03-05, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
På vilket sätt är det fel att visa känslor för sin fru inför andra män ?
Man kan inte bara säga " Vi ser det som fel " - varför är det fel ?

Så om jag håller min fru i handen så blir andra män upptända ?

Eller om jag stryker min fru över kinden inför andra män - blir de upphetsade ?

Å så såna fall - är det min fru de hetsar upp sig på ?

Ja asså du har själv redan svarat på dem frågorna i ett tidigare inlägg .
Det är för att inte väcka "lust" / "frestelse" hos andra.

Men kan själv tycka att det i så fall är upp till en själv att kunna stå emot frestelsen? Haha är så fult med religion ibland.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in