2015-03-10, 14:24
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HighwayDelight
Så mycket skit och förstörelse det blir tack vare religion, främst islam!

Citat:
Denna sekt borde förbjudas!

Vi kan ju inte gärna försvara demokratin med fascistiska verktyg.

Då har börjat spela på gängkrigets planhalva. Vilket är det dom olika falanger av gängkriget försökar uppvigla till: "Är du inte med oss, är du emot oss" etc.
Citera
2015-03-10, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil

Då har börjat spela på gängkrigets planhalva. Vilket är det dom olika falanger av gängkriget försökar uppvigla till: "Är du inte med oss, är du emot oss" etc.
Sant - men samtidigt så försvaras islam med facistiska verktyg, och de som tvingas in i religionen har inga demokratiska medel att ta sig ur på egen hand. Saudiarabien är ett bra exempel, Iran ett annat. Om en religion är bevisat destruktiv kanske man måste tänka om angående religionsfriheten. Människor har även rätt till frihet FRÅN religion.
Citera
2015-03-10, 16:04
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Sant - men samtidigt så försvaras islam med facistiska verktyg,

Sant.

Citat:
och de som tvingas in i religionen har inga demokratiska medel att ta sig ur på egen hand. Saudiarabien är ett bra exempel, Iran ett annat. Om en religion är bevisat destruktiv kanske man måste tänka om angående religionsfriheten.

Då blir vi själva fascister och det blir i så fall en konflikt mellan två versioner av fascismen.

Citat:
Människor har även rätt till frihet FRÅN religion.

Hållar med dig. Men det demokratiska svaret är inte att förbjuda religion. Det borde räcka med att ge sekularismen företräde.
Citera
2015-03-11, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Rabbit
Det är förbjudet att döda en person för det är som att döda hela mänskligheten enligt koranen, bortsett från alla gånger där det faktiskt är OK att döda förstås, och alla gånger den heliga allan dödar. Som t.ex. då han dödade homosexuella med regnande eld. Det verkar som att iran och saudiarabien har allans välsignelse när det kommer till att döda homosexuella som utför "dödssynden" att älska någon av samma kön, förnekar du verkligen det?

Samma sak med dem som vill lämna islam, de dödas också. Kanske för att allan i koranen säger att hen kommer att plåga alla som vågar lämna islam i helvetets eldar, för evigt.

De bra saker som står skrivna i de heliga böckerna koranen/bibeln etc hittas bättre på andra håll. Då slipper man all orimlig, våldsam, intolerant, kvinnofientlig skit som följer med tänket de flesta män hade för 1500-2000 år sedan. Utvecklingen har gått framåt, tyvärr envisas en del med att stanna kvar i bronsåldern.

Skilj på om det är Koranen som säger att man ska straffa eller om det är människorna själva.

Koranen säger att ingen levande varelse får straffas. Men om människorna och länderna fortfarande gör det är det dem som gör ett förbud. Saudiarabien och iran får inte göra det enligt Islam men deras ledare gör ändå det och gör ett synd eftersom det är förbjudet inom Islam.

Koranen: "Ingen levande varelse får skadas/mördas oavsett skäl!".
Citera
2015-03-11, 11:42
Medlem
Roger Rabbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sezer1992
Skilj på om det är Koranen som säger att man ska straffa eller om det är människorna själva.

Koranen säger att allan ska straffa icke-troende m.fl. i helvetets eldar för evigt. Den säger det på en hel jävla massa ställen. Någonsin hört att barn gör inte som man säger, de gör som man gör? Den pratar även om hur rättroende ska slakta icke-troende.

Citat:
Koranen säger att ingen levande varelse får straffas. Men om människorna och länderna fortfarande gör det är det dem som gör ett förbud. Saudiarabien och iran får inte göra det enligt Islam men deras ledare gör ändå det och gör ett synd eftersom det är förbjudet inom Islam.

Utöver koranen har vi alla hadits med muhammeds liv som är idealet. Dessa har jag dock inte läst, men vad jag har förstått så straffar muhammed folk också.

Citat:
Koranen: "Ingen levande varelse får skadas/mördas oavsett skäl!".

Verkligen, jag har läst koranen och minns inte detta. Kan du referera till vilken vers det handlar om?
Citera
2015-03-17, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Det där med att en muslim inte får skada en levande varelse stämmer ju inte riktigt? En muslim kan ha rätt att ta livet av en icke-muslim lite beroendes på fall. En muslim kan rentav belönas för att ta livet av en icke-muslim.

En muslim kan inte ha rätt att mörda någon oavsett om hen är muslim eller inte.
Oavsett om hen har övergått från att vara muslim.

När ni kollar läget idag så ser man klart och tydligt att det är fler som konverterar sig till islam än andra religionerna.

Sen har det blivit vanligt att alla försöker smutskasta islam. Händer det något så är det direkt islamen som "är skyldig" men det kommer snabbt upp att islam inte har någonting med saken att göra...
Citera
2015-03-17, 11:34
Medlem
Roger Rabbits avatar
Citat:

Helt rätt. Tyvärr har man rätten man tar sig.

Citat:
När ni kollar läget idag så ser man klart och tydligt att det är fler som konverterar sig till islam än andra religionerna.

Möjligt, snabbaste växande är dock "no religion"
Citat:
Sen har det blivit vanligt att alla försöker smutskasta islam. Händer det något så är det direkt islamen som "är skyldig" men det kommer snabbt upp att islam inte har någonting med saken att göra...

En ideologi är givetvis inte "ansvarig" för något, det är människorna som utför handlingarna som är ansvariga. En ideologi kan dock inspirera folk att begå särskilda handlingar, tron på vissa idéer påverkar människor.

Exempel: vem tror du är mest villigt att ta på sig ett bombbälte och spränga sig själv till döds?
1) En som tror på att hen kommer till ett paradis där hen får knulla 72 oskulder
eller
2) En som inte tror på ett efterliv alls och förväntar sig att bara ruttna.

Terroristerna/IS etc. säger själva att det har mycket med just "islam" att göra. Givetvis gör de andra tolkningar av samma texter du läser, men säga att "islam inte har någonting med saken att göra" är sjukt verklighetsfrånvänt.

Jag skulle för övrigt uppskatta om du svarade på mina tidigare frågor om bl.a. källhänvisningar. Du gjorde påståenden om t.ex. koranen jag gärna ser en referens på.
Citera
2015-03-17, 14:16
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Enligt DIN tolkning. Varför skulle den vara den "rätta"?

Citat:

Och ...?

Citat:
Sen har det blivit vanligt att alla försöker smutskasta islam.

Ofta av nån konkret anledning.

Citat:
Händer det något så är det direkt islamen som "är skyldig" men det kommer snabbt upp att islam inte har någonting med saken att göra...

Du menar väl islam som DU tolkar det och med den vanliga efterrationalisering och slingre-retorik som försökar bortförklara islams ansvar.
Citera
2015-03-18, 10:22
Medlem
Citat:

Och ...?

Du menar väl islam som DU tolkar det och med den vanliga efterrationalisering och slingre-retorik som försökar bortförklara islams ansvar.

Det är inte enligt min tolkning, det är vad koranen säger som vi tror på.

Och ...?

Finns en video men kunde tyvärr inte hitta den som visar vad jag exakt menade.
En muslim och en kristen går med varsin väska på ryggen. Dem känner inte varandra.
Så går det en kvinna som ser att det är poliser som är springade mot dessa män som står efter varandra. Kvinnan tror självklart direkt på att det är på muslimen dem är efter men det blir inte så. dem arresterar kristna mannen och kvinnan får ett blekt ansikte för att hon "misstänkt" någon oskyldig för att han är muslim och har skägg.

Det är hur jag menar...
Citera
2015-03-18, 14:33
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Det är inte enligt min tolkning, det är vad koranen säger som vi tror på.

Vid Noodlis namn; har du ännu inte upptäckt att koranen har enorma tolknings- och tolkningsmetodologiska problemer?

Citat:
Finns en video men kunde tyvärr inte hitta den som visar vad jag exakt menade.
En muslim och en kristen går med varsin väska på ryggen. Dem känner inte varandra.
Så går det en kvinna som ser att det är poliser som är springade mot dessa män som står efter varandra. Kvinnan tror självklart direkt på att det är på muslimen dem är efter men det blir inte så. dem arresterar kristna mannen och kvinnan får ett blekt ansikte för att hon "misstänkt" någon oskyldig för att han är muslim och har skägg.

Det är hur jag menar...

Jag kan tyvärr inte se poängen i detta annat än som ännu en manifestation av muslimsk paranoia.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in