2015-03-04, 22:05
Medlem
Vilket skulle väga tyngst? En civilekonom från Linköping eller en ekonomie kandidat (och eventuell master) från Uppsala? (Kommer troligen jobba i Sverige)
Citera
2015-03-04, 22:08
Medlem
anonpeds avatar
Samma skit om du ska jobba i Sverige antar jag. Båda verkar vara rätt dåliga och trista utbildningar. Välj efter stad och då torde uppsala vara det naturliga valet.
Citera
2015-03-04, 22:15
Medlem
En civilekonomutbildning är 4 år, medan du får en ekonomie kandidatexamen efter 3 år. Ofta läser man till ett eller två år på ekonomi kandidatexamen vilket gör att du får samma eller längre utbildningstid än en civilekonom. Gällande innehåll så innehåller de snarlika kurser vilket gör att efter 3 år +1/2 så får du lov att kalla dig civilekonom (enligt min studie- och yrkesvägledare). Statusmässigt har de samma status. Civilekonom var ett påhitt för några år sedan för vissa universitet eftersom man tyckte det lät bra och för att man ville skapa en tydligare examen. Stockholms universitet är ett universitet med hög status och där tyckte man att det var en dum idé med ett civilekonomprogram. Det spelar alltså ingen roll vad du väljer för du kommer arbeta med exakt samma saker i framtiden ändå och du kommer ha lika lätt att få jobb med en ekonomie kandidatexamen som med en civilekonomexamen.
Citera
2015-03-04, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hrcules
Vilket skulle väga tyngst? En civilekonom från Linköping eller en ekonomie kandidat (och eventuell master) från Uppsala? (Kommer troligen jobba i Sverige)
Uppsala så klart, det är inte ens nära.
Citera
2015-03-04, 23:02
Medlem
AlwaysAllIns avatar
I det här fallet så vinner Uppsala på sina immateriella tillgångar .
Hade du diskuterat Industriell ekonomi så är det hugget som stucket. Nu finns inte det i Uppsala om jag minns rätt men du fattar vad jag menar. Det är en "tungt" respekt ifrån Linköping inom det området.

Varför vinner Uppsala? När du sen kliver ut i det stora elaka arbetslivet och fråga nummer två är var du utbildade dig?
När du svarar Uppsala så är det klart och slut med det. Välkommen in i värmen.

Linköping i all ära men inte riktigt ännu när det gäller ekonomi utanför Industriell ekonomi.
Örebro börjar också arbeta upp ett rykte inom ekonomi men inte ens i närheten av namnet Uppsala ännu.

Stockholm, Uppsala och Lund innebär att det räcker med det som svar, resten ger följdfrågor.

Lycka till!
Senast redigerad av AlwaysAllIn 2015-03-04 kl. 23:05.
Citera
2015-03-04, 23:03
Medlem
Utbildningsmässigt: Dött lopp
Statusmässigt: Uppsala
Studentliv: Uppsala
Närhet till jobb: Uppsala

Slutsats: Välj Uppsala
Citera
2015-03-04, 23:15
Medlem
Bucketshops avatar
Närheten till Stockholm där man kan jobba extra bör vara det viktigaste ut ett rent karriärsperspektiv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in