2015-03-04, 22:05
Medlem
Vilket skulle vga tyngst? En civilekonom frn Linkping eller en ekonomie kandidat (och eventuell master) frn Uppsala? (Kommer troligen jobba i Sverige)
Citera
2015-03-04, 22:08
Medlem
anonpeds avatar
Samma skit om du ska jobba i Sverige antar jag. Bda verkar vara rtt dliga och trista utbildningar. Vlj efter stad och d torde uppsala vara det naturliga valet.
Citera
2015-03-04, 22:15
Medlem
En civilekonomutbildning r 4 r, medan du fr en ekonomie kandidatexamen efter 3 r. Ofta lser man till ett eller tv r p ekonomi kandidatexamen vilket gr att du fr samma eller lngre utbildningstid n en civilekonom. Gllande innehll s innehller de snarlika kurser vilket gr att efter 3 r +1/2 s fr du lov att kalla dig civilekonom (enligt min studie- och yrkesvgledare). Statusmssigt har de samma status. Civilekonom var ett phitt fr ngra r sedan fr vissa universitet eftersom man tyckte det lt bra och fr att man ville skapa en tydligare examen. Stockholms universitet r ett universitet med hg status och dr tyckte man att det var en dum id med ett civilekonomprogram. Det spelar allts ingen roll vad du vljer fr du kommer arbeta med exakt samma saker i framtiden nd och du kommer ha lika ltt att f jobb med en ekonomie kandidatexamen som med en civilekonomexamen.
Citera
2015-03-04, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hrcules
Vilket skulle vga tyngst? En civilekonom frn Linkping eller en ekonomie kandidat (och eventuell master) frn Uppsala? (Kommer troligen jobba i Sverige)
Uppsala s klart, det r inte ens nra.
Citera
2015-03-04, 23:02
Medlem
AlwaysAllIns avatar
I det hr fallet s vinner Uppsala p sina immateriella tillgngar .
Hade du diskuterat Industriell ekonomi s r det hugget som stucket. Nu finns inte det i Uppsala om jag minns rtt men du fattar vad jag menar. Det r en "tungt" respekt ifrn Linkping inom det omrdet.

Varfr vinner Uppsala? Nr du sen kliver ut i det stora elaka arbetslivet och frga nummer tv r var du utbildade dig?
Nr du svarar Uppsala s r det klart och slut med det. Vlkommen in i vrmen.

Linkping i all ra men inte riktigt nnu nr det gller ekonomi utanfr Industriell ekonomi.
rebro brjar ocks arbeta upp ett rykte inom ekonomi men inte ens i nrheten av namnet Uppsala nnu.

Stockholm, Uppsala och Lund innebr att det rcker med det som svar, resten ger fljdfrgor.

Lycka till!
Senast redigerad av AlwaysAllIn 2015-03-04 kl. 23:05.
Citera
2015-03-04, 23:03
Medlem
Utbildningsmssigt: Dtt lopp
Statusmssigt: Uppsala
Studentliv: Uppsala
Nrhet till jobb: Uppsala

Slutsats: Vlj Uppsala
Citera
2015-03-04, 23:15
Medlem
Bucketshops avatar
Nrheten till Stockholm dr man kan jobba extra br vara det viktigaste ut ett rent karrirsperspektiv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in