Citat:
Om man tänker logiskt...
Hur många av de 40000+ som blivit hackade skulle ha något emot att deras användarnamn blev anonymiserade? Det måste ju vara en försvinnande liten del som ser fram emot att bli uthängda på nätet.
Alltså kan man lugnt utgå ifrån att en automatisk anonymisering av dessa individers konton är ok.
Därmed ser jag inget motiv att strunta i denna grupps kollektiva nödsituation.
FB är ett oerhört populärt forum som gjort ägaren/ägarna förmögna genom ideellt arbetande moderatorer och en enorm mängd aktiva och dedikerade användare. Att nu kränka deras integritet bara för att det är mödosamt och för att det "ser lite konstigt ut med ändrade användarnamn" i en del arkiverade trådar - det visar på en total disrespekt! I dumpen finns garanterat många av de gamla forumprofilerna som bidrog till att göra FB levande och intressant. Många av dessa är idag inaktiva, har glömt sina lösenord, bytt mail för länge sedan, bannats etc etc. Vissa kanske inte ens känner till att de är på väg att hängas ut? Att svika dessa nu bara för att det finns en massa andra aktiva användare som inte är med i dumpen - det skulle verkligen visa att FB inte alls står på individens sida utan bara är ännu ett vinstdrivande paket utan andra ambitioner än att bringa in stålar till ägarna. Jag är övertygad om att det, i så fall, kommer att bli början på FB´s fall utför.
Det finns orsaker till att folk vänder sig till ett forum som garanterar yttrandefrihet och anonymitet - när det sprids att det faktiskt är tvärtom så kommer man att söka sig till andra alternativ.
Hur många av de 40000+ som blivit hackade skulle ha något emot att deras användarnamn blev anonymiserade? Det måste ju vara en försvinnande liten del som ser fram emot att bli uthängda på nätet.
Alltså kan man lugnt utgå ifrån att en automatisk anonymisering av dessa individers konton är ok.
Därmed ser jag inget motiv att strunta i denna grupps kollektiva nödsituation.
FB är ett oerhört populärt forum som gjort ägaren/ägarna förmögna genom ideellt arbetande moderatorer och en enorm mängd aktiva och dedikerade användare. Att nu kränka deras integritet bara för att det är mödosamt och för att det "ser lite konstigt ut med ändrade användarnamn" i en del arkiverade trådar - det visar på en total disrespekt! I dumpen finns garanterat många av de gamla forumprofilerna som bidrog till att göra FB levande och intressant. Många av dessa är idag inaktiva, har glömt sina lösenord, bytt mail för länge sedan, bannats etc etc. Vissa kanske inte ens känner till att de är på väg att hängas ut? Att svika dessa nu bara för att det finns en massa andra aktiva användare som inte är med i dumpen - det skulle verkligen visa att FB inte alls står på individens sida utan bara är ännu ett vinstdrivande paket utan andra ambitioner än att bringa in stålar till ägarna. Jag är övertygad om att det, i så fall, kommer att bli början på FB´s fall utför.
Det finns orsaker till att folk vänder sig till ett forum som garanterar yttrandefrihet och anonymitet - när det sprids att det faktiskt är tvärtom så kommer man att söka sig till andra alternativ.
Och då får man verkligen hoppas att dessa sökare använder sunt förnuft när de registrera sina nya konton.
Flashback är ju inte det första forumet som blivit hackade där användare har fått sina identiteter kapade eller stulna. Det lär heller inte vara det sista.
Jag kan anpassa mig om flashback går med på att anonymisera alla 40k redan idag. Allt jag och många andra inkl moderatorer säger är att admin ska tänka efter både två och tre gånger innan han tar ett så stort beslut.
Vi vet inte vad som försigår i det dolda på flashback. De kanske sitter med en lösning as we speak.
Men jag gissar att Admin och hans tekniker ser det som ett intrång på deras egna principer. Något som kanske inte är ett så lätt beslut att ta om en gång har stått upp för motsatsen.
Snart kommer en väldigt uppskattad och väntad uppdatering angående säkerheten, den säkerheten de 40k inte hade när hackern tog sig in. Det är att flashback kommer kryptera alla email och ge chansen till användare som vill radera sina emails helt och hållet.
Det var steg 1.
Allt Admin har sagt att det i nuläget inte finns en bra lösning som både hjälper de användare som är rädda och behåller flashbacks integritet och struktur/historia.
Ett förslag jag hade var.
Lägg till en ny rad i "Rapportera inlägg" som bara användaren själv kan se som kan heta "anonymisera detta inlägg" Det skickar en rapport till en moderator som kunde läsa igenom inlägget och välja mellan tre olika val.
- 1: Inlägget kan anses vara så pass personligt att det kan skada användaren privat (Inlägget ersätts med ett moderator meddelande)
- 2: Inlägget har aldeles för mycket värde för tråden för att kunna raderas så den får ligga kvar
- 3: Inlägget är viktig för tråden och raderas inte men användaren får själv editera texten men att inlägget fortfarande följer tråden
Varför är detta sätt bättre än att anonymisera allt ?
De som inte bryr sig slipper lägga ner energi på detta
De som verkligen vill få chansen att rensa sitt förflutna får den chansen men under moderatorers tillsyn
Moderatorer som tänker på både flashback och användarens bästa kan ta ett opartiskt beslut om just detta inlägg är värt att behålla.
Det sämsta med denna version är att det kommer krävas otaligt många manstimmar av moderatorer och admin att gå igenom alla nya rapporterade inlägg.
En annan sak man kunde göra är ju att anonymisera alla användarnamn för de som inte är inloggade och har en viss status. Men även det känns inte säkert då flashback inte vet vems identitet bakom nicket.