2015-03-05, 11:43
Medlem
cunthunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av periscope
Om man tänker logiskt...

Hur många av de 40000+ som blivit hackade skulle ha något emot att deras användarnamn blev anonymiserade? Det måste ju vara en försvinnande liten del som ser fram emot att bli uthängda på nätet.

Alltså kan man lugnt utgå ifrån att en automatisk anonymisering av dessa individers konton är ok.

Därmed ser jag inget motiv att strunta i denna grupps kollektiva nödsituation.

FB är ett oerhört populärt forum som gjort ägaren/ägarna förmögna genom ideellt arbetande moderatorer och en enorm mängd aktiva och dedikerade användare. Att nu kränka deras integritet bara för att det är mödosamt och för att det "ser lite konstigt ut med ändrade användarnamn" i en del arkiverade trådar - det visar på en total disrespekt! I dumpen finns garanterat många av de gamla forumprofilerna som bidrog till att göra FB levande och intressant. Många av dessa är idag inaktiva, har glömt sina lösenord, bytt mail för länge sedan, bannats etc etc. Vissa kanske inte ens känner till att de är på väg att hängas ut? Att svika dessa nu bara för att det finns en massa andra aktiva användare som inte är med i dumpen - det skulle verkligen visa att FB inte alls står på individens sida utan bara är ännu ett vinstdrivande paket utan andra ambitioner än att bringa in stålar till ägarna. Jag är övertygad om att det, i så fall, kommer att bli början på FB´s fall utför.

Det finns orsaker till att folk vänder sig till ett forum som garanterar yttrandefrihet och anonymitet - när det sprids att det faktiskt är tvärtom så kommer man att söka sig till andra alternativ.

Och då får man verkligen hoppas att dessa sökare använder sunt förnuft när de registrera sina nya konton.
Flashback är ju inte det första forumet som blivit hackade där användare har fått sina identiteter kapade eller stulna. Det lär heller inte vara det sista.

Jag kan anpassa mig om flashback går med på att anonymisera alla 40k redan idag. Allt jag och många andra inkl moderatorer säger är att admin ska tänka efter både två och tre gånger innan han tar ett så stort beslut.

Vi vet inte vad som försigår i det dolda på flashback. De kanske sitter med en lösning as we speak.
Men jag gissar att Admin och hans tekniker ser det som ett intrång på deras egna principer. Något som kanske inte är ett så lätt beslut att ta om en gång har stått upp för motsatsen.

Snart kommer en väldigt uppskattad och väntad uppdatering angående säkerheten, den säkerheten de 40k inte hade när hackern tog sig in. Det är att flashback kommer kryptera alla email och ge chansen till användare som vill radera sina emails helt och hållet.

Det var steg 1.

Allt Admin har sagt att det i nuläget inte finns en bra lösning som både hjälper de användare som är rädda och behåller flashbacks integritet och struktur/historia.

Ett förslag jag hade var.

Lägg till en ny rad i "Rapportera inlägg" som bara användaren själv kan se som kan heta "anonymisera detta inlägg" Det skickar en rapport till en moderator som kunde läsa igenom inlägget och välja mellan tre olika val.
  • 1: Inlägget kan anses vara så pass personligt att det kan skada användaren privat (Inlägget ersätts med ett moderator meddelande)
  • 2: Inlägget har aldeles för mycket värde för tråden för att kunna raderas så den får ligga kvar
  • 3: Inlägget är viktig för tråden och raderas inte men användaren får själv editera texten men att inlägget fortfarande följer tråden

Varför är detta sätt bättre än att anonymisera allt ?

De som inte bryr sig slipper lägga ner energi på detta
De som verkligen vill få chansen att rensa sitt förflutna får den chansen men under moderatorers tillsyn
Moderatorer som tänker på både flashback och användarens bästa kan ta ett opartiskt beslut om just detta inlägg är värt att behålla.

Det sämsta med denna version är att det kommer krävas otaligt många manstimmar av moderatorer och admin att gå igenom alla nya rapporterade inlägg.

En annan sak man kunde göra är ju att anonymisera alla användarnamn för de som inte är inloggade och har en viss status. Men även det känns inte säkert då flashback inte vet vems identitet bakom nicket.
Citera
2015-03-05, 17:13
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av periscope
Om man tänker logiskt...

Hur många av de 40000+ som blivit hackade skulle ha något emot att deras användarnamn blev anonymiserade? Det måste ju vara en försvinnande liten del som ser fram emot att bli uthängda på nätet.

Alltså kan man lugnt utgå ifrån att en automatisk anonymisering av dessa individers konton är ok.

Därmed ser jag inget motiv att strunta i denna grupps kollektiva nödsituation.

FB är ett oerhört populärt forum som gjort ägaren/ägarna förmögna genom ideellt arbetande moderatorer och en enorm mängd aktiva och dedikerade användare. Att nu kränka deras integritet bara för att det är mödosamt och för att det "ser lite konstigt ut med ändrade användarnamn" i en del arkiverade trådar - det visar på en total disrespekt! I dumpen finns garanterat många av de gamla forumprofilerna som bidrog till att göra FB levande och intressant. Många av dessa är idag inaktiva, har glömt sina lösenord, bytt mail för länge sedan, bannats etc etc. Vissa kanske inte ens känner till att de är på väg att hängas ut? Att svika dessa nu bara för att det finns en massa andra aktiva användare som inte är med i dumpen - det skulle verkligen visa att FB inte alls står på individens sida utan bara är ännu ett vinstdrivande paket utan andra ambitioner än att bringa in stålar till ägarna. Jag är övertygad om att det, i så fall, kommer att bli början på FB´s fall utför.

Det finns orsaker till att folk vänder sig till ett forum som garanterar yttrandefrihet och anonymitet - när det sprids att det faktiskt är tvärtom så kommer man att söka sig till andra alternativ.

Om man tänker logiskt på ett annat sätt:

Det finns i nuläget drygt 950 000 användarkonton på Flashback.

De hackade kontona utgör alltså lite drygt 4% av totalen.

Att säga att en massa åtgärder måste vidtas för dessa personers skull som skulle förstöra spårbarheten bakåt i forumet för de andra dryga 95% är inte direkt självklart om du frågar mig.

Varför fortsätter du att envisas med att låtsas som att åtgärden skulle få någon stor effekt? Inser du inte att om någon verkligen vill börja massuthänga folk så kan de lägga upp ett "skuggflashback" där man kan gå in och - kanske t.o.m. från en lista med "uthängda personer" klicka sig vidare och se vad de egentligen skrivit

Dessutom:

- Hur många av dessa 40 000 är det egentligen som har skrivit något de behöver oroa sig för? För det första så av FB:s totalt 950 000 konton är det bara drygt 350 000 som skrivit något inlägg öht. Vi bör kunna utgå från att dumpen är representativ, vilket indikerar att siffran är nere i mellan 12 och 15 000 ungefär

- Hur många av dessa 12-15 K skribenter (varav flertalet bara skrivit ett fåtal inlägg) tror du det är som suttit och skrivit saker som skulle kunna klassas som "näthat"? Det får bli en gissning, men jag tror att det rör sig om en minoritet. De flesta människor är inte på nätet för att spy ur sig tarvligheter och ytterst få av den totala mängden skribenter ägnar sig åt att skriva mer djuplodande inlägg i någon forum (oavsett om såna inlägg rör sig inom något "kontroversiellt" område eller ej.) Räknar bort folk som skrivit en eller ett par enstaka små rasistiska eller sexistiska skämt (och vem fan tror du skulle bry sig om att hänga ut dem) så tror jag inte det blir många kvar. Absolut max 10-15%. Då är vi nere på 1200-1500 personer

- Hur många av dessa är det som verkligen kan tänkas vara av intresse för någon att hänga ut? Flertalet är förmodligen yngre män som studerar eller har något vanligt arbete som gör att de inte är intressanta för någon (Jag tror öht att många paranoida flashbackare överskattar sin egen och andras betydelse och "nyhetsvärde"). Alldeles bortsett då från att Researchgruppen kan hänga ut dem ändå oavsett vad Flashback gör så ser jag inte varför det skulle ske. Det skulle bara vara dålig PR för RG.

- De som blir kvar och kan ha anledning att känna sig skitnödiga är ett litet antal personer som har någon mer officiell/framskjuten ställning i samhället och suttit här och skrivit saker som inte är i linje med vad de officiellt tycker. Samt kanske också ett litet antal skribenter som suttit och författat riktigt grovt rasistiska eller sexistiska inlägg i stor skala. Om jag skulle gissa så är vi nu nere på under 100 personer, även om det förstås är en gissning som kan slå fel en del. Att det skulle röra sig om tusentals personer ser jag som helt uteslutet dock.

Att Flashback skulle slå knut på sig självt och lägga en massa utvecklingstid som inte kommer någon av oss andra 99,9% av medlemmarna till godo för att dessa personer varit oförsiktiga och nu är rädda för att de inte kan gömma sitt hycklande eller sina tarvliga inlägg för allmänhetens öga... Ursäkta mig, men jag tycker att det är en helt vansinnig prioritering. Särskilt som det inte lär hjälpa dem mycket heller.

Men vi får väl se om Admin tänker göra något ytterligare uttalande i frågan...
Citera
2015-03-05, 19:12
Medlem
MrFolds avatar
Apropå mina skattningar ovan så gjorde jag precis ett litet test: Jag gick in i medlemslistan, bläddrade till sidan 1000 och tog 10 slumpvisa användare i rad som alla hade skrivit exakt 40 inlägg. Jag gick igenom deras inlägg för att se vad där fanns som skulle kunna vara "uthängningsbart" (rasism, nazism, sexism etc)

Resultat:

8 av medlemmarna hade öht inte skrivit något kontroversiellt eller ens skrivit i någon sådant delforum. En av dem hade gjort en del poster i Narkotikaforumet. En hade hade i en post om varför det var ont om tjejer av utländsk härkomst i sv. fotbollslandslaget använt ordet "berikare" i ett övrigt neutralt inlägg (han försökte bara gissa rimliga orsaker till varför det var så)

1 medlem hade en del poster som jag skulle säga var "på gränsen" i betydelsen att de var lite smårasistiska/ironiska på ett vis som vissa skulle kunna ta illa upp över.

1 medlem hade postat en del ganska rasistiska saker, dock inte några extrema grovheter

Nån får gärna kolla mer, men det här kan ju tolkas som att jag inte är helt ute och cyklar i mina gissningar ovan om antal.
Citera
2015-03-08, 20:28
Medlem
Flashback sviker sina användare

http://dagensseglora.se/2015/02/17/flashback-sviker-sina-anvandare/

Delar av texten:

Medievärlden ifrågasätter att folk är mer bekväma med att Flashbacks administratörer har uppgifterna bakom Flashbackanvändarna än att faktiska journalister och publicister har det. Överhuvudtaget pratas det väldigt lite om Flashbacks administratörer. Flashback själva vet att deras medlemmar räknar med att de garanterar den anonymitet medlemmarna iallafall tidigare räknat med att de har. Annars hade folk aldrig skrivit så mycket privat information eller skrutit så mycket om sina brott. Jag vet inte om Flashback någonsin skriver ut den garantin i tydlig text, men medlemmarna antar definitivt att den finns där.

Men har Flashbackadministratörerna tagit det ansvaret? Researchgruppen själva hävdar att de fått medlemsregistret. Det innebär att Flashback antingen har väldigt dåliga personuppgiftsrutiner eller att de faktiskt vill sina medlemmar illa. Men ponera att Researchgruppen ljuger, att de faktiskt fått tag på medlemsregistret via säkerhetshål. Varför finns sådana säkerhetshål från första början? För att sidans administratörer inte lägger tillräckliga resurser på att garantera medlemmarnas anonymitet.

Som användare bör du kunna lita på de tjänster du använder. Om en sida påstår att medlemmarna är anonyma på sidan bör de informera om sina säkerhetsbrister. Annars händer sådant här. Flashback har lurat mängder av medlemmar. Jag har inget medlidande alls för de Flashbackanvändare som anonymt förtalat och hetsat mot mitt ex i en i skrivande stund 146 sidor lång tråd. Inte heller för de flashbackanvändare som med drömmen om en framtida utrensning pratat om min judiska bakgrund.

Men för de som faktiskt vänt sig till Flashbacks relationsakut eller vänt sig till Flashback med psykiska problem har Flashback svikit. Det finns inte en enda del av mig som tror att Researchgruppen kommer att hänga ut någon av dessa personer. Men vad de visat är att om de kan få tag på registret så kan även andra göra det.

Samtidigt som de medlemmarna får sin identitet röjd för att Flashback har för dåliga rutiner kring sin säkerhet har sidan givit vinster på nio miljoner kronor. Grundaren Jan Axelsson plockade i våras ut en miljon kronor.
Citera
2015-03-08, 20:40
Medlem
.Strix0rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ghghgh21
Nu har det pratas tillräckligt i olika trådar angående möjligheten att en användare ska ha friheten att bestämma över sina egna poster eller inte. Vissa menar att det är självklart att det en användare producerar (inlägg) borde ses som personens egendom, som han eller hon bör kunna bestämma över. Andra som cunthunter (ja, vi alla vet hens åsikt) menar att en användares output är nu Flashbacks egendom.

Jag skulle vilja veta med den här tråden den officiella positionen av admin och andra personer från eliten. Innan dess så vill jag presentera lite fakta i den här debatten.

1) Argumenten att, om man låter en användare bestämma över sitt eget konto skapar kaos och bör inte tillåtas. Inte nödvändigtvis. Flashback är inte världens viktigaste sajt. Många ännu viktigare sajter (baserat på antal användare, räckvidd, och inflyttande) som Reddit, Facebook, Slashdot etc har ingenting emot att en användare raderar sitt konto. Dessa sajter tycker att det är en del av demokratin och yttrandefriheten att ge en användare den självklara rätten att retirera sig, ta bort sina inlägg, ångra sina ord etc. I de fall en användare tar bort sitt konto anonymiseras genast deras inlägg så att inga trådar förstörs.

2) Argumenten att ett lagt kort ska förbli lagt. Ja, varför inte gå ett steg längre och applicera det till allt? Låt oss säga att cunthunter vill skilja sig. Nej, cunthunter, du borde ha tänkt efter. Nu får du leva med din häxa resten av ditt liv. Låt os säga att admin blev ICA medlem när han var 20 år. Nu fem år senare är han helt emot ICAs politik och vill avsluta sitt medlemskap. Näää, inte så fort där. Att byta abonnemang från Telia till Bahnhof? Sorry. Människor är människor och där dessa finns så finns det alltid risk för att göra fel, ångra sina åsikter, råka outa sig, etc. (Nu pratar vi inte om alla perfekta varelser som cunthunter).

3) Jag tror att alla vi (inklusive eliten i forumet) är glada varje gång ett stor och mäktigt företag som Facebook eller Google tvingas att låta en användare att få mer kontroll över sitt internet liv. För inte så länge sedan var Facebook tvungen att låta användaren ta bort sina egna bilder (och inte behålla dem efter borttagningen som var deras primära åsikt). Vem kan inte glädjas av detta? Men denna frihetsprincip verkar inte appliceras på en plats: Flashback. Här gäller det mindre frihet för användarens output. Mer makt för Flashback Inc.

Så frågan är: Vad väger tyngst? Frihet? Människan? Ett inlägg? Pengar? Internet trafik?

Du äger rätten att publicera dina ord var du vill, men du är också i och med ditt medlemskap på forumet skyldig att veta forumreglerna; Dvs inlägg och konton tas inte bort. Du har inte bara rättigheter (läs privilegier) här, utan även skyldigheter.
Citera
2015-09-21, 09:17
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soldieroffortune
hur kan admin ta bort en fråga i bemärkelsen att klassa det som trams ???. en spontan fråga bara ,en undran ????
I ditt fall var det en moderator, och jag skulle säga att det beror på regel 0.02, som du kan läsa om här: https://www.flashback.org/regler

I ditt fall är det följande del av förtydligandet: "Starta inte en ny tråd ifall det redan finns en lämplig tråd."

Att du inte kan posta i tråden/delforumet där du borde ställt din fråga, på grund av inläggsgräns osv, betyder att du får vänta.
Citera
2015-09-21, 10:24
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ghghgh21
3) Jag tror att alla vi (inklusive eliten i forumet) är glada varje gång ett stor och mäktigt företag som Facebook eller Google tvingas att låta en användare att få mer kontroll över sitt internet liv. För inte så länge sedan var Facebook tvungen att låta användaren ta bort sina egna bilder (och inte behålla dem efter borttagningen som var deras primära åsikt). Vem kan inte glädjas av detta? Men denna frihetsprincip verkar inte appliceras på en plats: Flashback. Här gäller det mindre frihet för användarens output. Mer makt för Flashback Inc.
Det finns en viktig skillnad i den här frågan som ni anti-intellektuella inte har greppat, och det är, att Flashback är ett diskussionsforum. Det finns inga krav på att du måste uppge alla dina personuppgifter och hänga ut en massa bilder på dig själv och alla andra detaljer om ditt liv. Du kan vara helt anonym här. Detta är på både gott och ont, då anonymiteten ibland missbrukas för att trolla osv. Men detta innebär även att du inte kan ställa krav på att radera ditt konto. Anledningen till att raderandet av ens konto tillåts på Facebook, beror på att Facebook inte har rättigheten att mot din vilja, äga ett användarkonto som bygger på dina personliga uppgifter. Så är dock inte fallet med Flashback och de flesta vBulletinbaserade forum (eller andra PHP bulletin boards). Där är det oftast anonyma eller relativt unika användarnamn, eller användarnamn som är lånade från populärkultur, som gäller, och om man ger användarna möjligheten att radera deras konton och inlägg, då ger man dem möjligheten att förstöra forumet. Tro det eller ej, men det finns faktiskt många otroligt destruktiva och oseriösa forummedlemmar som inte har någon lojalitet till forumet de postar på.

I vilket fall som helst så är inte Flashback samma sak som Facebook. Facebook är designat för att vara en "Lifeinvader", som GTA mycket korrekt påpekade. Flashback och andra bulletin boards är designade för debatt.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in