2015-03-04, 21:19
Medlem
Nu har det pratas tillräckligt i olika trådar angående möjligheten att en användare ska ha friheten att bestämma över sina egna poster eller inte. Vissa menar att det är självklart att det en användare producerar (inlägg) borde ses som personens egendom, som han eller hon bör kunna bestämma över. Andra som cunthunter (ja, vi alla vet hens åsikt) menar att en användares output är nu Flashbacks egendom.

Jag skulle vilja veta med den här tråden den officiella positionen av admin och andra personer från eliten. Innan dess så vill jag presentera lite fakta i den här debatten.

1) Argumenten att, om man låter en användare bestämma över sitt eget konto skapar kaos och bör inte tillåtas. Inte nödvändigtvis. Flashback är inte världens viktigaste sajt. Många ännu viktigare sajter (baserat på antal användare, räckvidd, och inflyttande) som Reddit, Facebook, Slashdot etc har ingenting emot att en användare raderar sitt konto. Dessa sajter tycker att det är en del av demokratin och yttrandefriheten att ge en användare den självklara rätten att retirera sig, ta bort sina inlägg, ångra sina ord etc. I de fall en användare tar bort sitt konto anonymiseras genast deras inlägg så att inga trådar förstörs.

2) Argumenten att ett lagt kort ska förbli lagt. Ja, varför inte gå ett steg längre och applicera det till allt? Låt oss säga att cunthunter vill skilja sig. Nej, cunthunter, du borde ha tänkt efter. Nu får du leva med din häxa resten av ditt liv. Låt os säga att admin blev ICA medlem när han var 20 år. Nu fem år senare är han helt emot ICAs politik och vill avsluta sitt medlemskap. Näää, inte så fort där. Att byta abonnemang från Telia till Bahnhof? Sorry. Människor är människor och där dessa finns så finns det alltid risk för att göra fel, ångra sina åsikter, råka outa sig, etc. (Nu pratar vi inte om alla perfekta varelser som cunthunter).

3) Jag tror att alla vi (inklusive eliten i forumet) är glada varje gång ett stor och mäktigt företag som Facebook eller Google tvingas att låta en användare att få mer kontroll över sitt internet liv. För inte så länge sedan var Facebook tvungen att låta användaren ta bort sina egna bilder (och inte behålla dem efter borttagningen som var deras primära åsikt). Vem kan inte glädjas av detta? Men denna frihetsprincip verkar inte appliceras på en plats: Flashback. Här gäller det mindre frihet för användarens output. Mer makt för Flashback Inc.

Så frågan är: Vad väger tyngst? Frihet? Människan? Ett inlägg? Pengar? Internet trafik?
Citera
2015-03-04, 21:30
Medlem
Ereses avatar
Du vet mer vart du har folk. Om A säger "Så där skulle jag aldrig säga" så kan B säga "Det skulle du visst. Här är ditt inlägg" Ägd.
Citera
2015-03-04, 21:35
Medlem
Blacknesss avatar
Tycker också det är bra att man inte kan radera sina inlägg, detta leder till att folk tänker sig för (eller bör i vilket fall) innan de gör ett idiotiskt inlägg. Helt enkelt så höjer det kvalitén på forumet.
Citera
2015-03-04, 21:38
Medlem
Jag tror att rådande attityd är förödande för FB.

Kortsiktigt är det både enkelt och kaxigt att låta de drabbade förbli just drabbade - anonymisering ( som vore den absolut mest hänsynstagande metoden ) är inte aktuellt eftersom det tydligen skulle se konstigt ut om en användare heter "anonym57" istället för "svartepetter"

40000+ användare har blivit hackade. Att vi över huvud taget sitter och diskuterar huruvida FB bör skydda dessa individer är i sig oerhört! Snacka om att utmana ryktet! Jag skulle då inte vilja vara ansvarig för att ha bidragit till den största uthängningen i svensk IT-historia - framförallt inte om man utger sig för att vara ett slags "folkets" ventil utåt.
Citera
2015-03-04, 21:47
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ghghgh21
Nu har det pratas tillräckligt i olika trådar angående möjligheten att en användare ska ha friheten att bestämma över sina egna poster eller inte. Vissa menar att det är självklart att det en användare producerar (inlägg) borde ses som personens egendom, som han eller hon bör kunna bestämma över. Andra som cunthunter (ja, vi alla vet hens åsikt) menar att en användares output är nu Flashbacks egendom.

Jag skulle vilja veta med den här tråden den officiella positionen av admin och andra personer från eliten. Innan dess så vill jag presentera lite fakta i den här debatten.

1) Argumenten att, om man låter en användare bestämma över sitt eget konto skapar kaos och bör inte tillåtas. Inte nödvändigtvis. Flashback är inte världens viktigaste sajt. Många ännu viktigare sajter (baserat på antal användare, räckvidd, och inflyttande) som Reddit, Facebook, Slashdot etc har ingenting emot att en användare raderar sitt konto. Dessa sajter tycker att det är en del av demokratin och yttrandefriheten att ge en användare den självklara rätten att retirera sig, ta bort sina inlägg, ångra sina ord etc. I de fall en användare tar bort sitt konto anonymiseras genast deras inlägg så att inga trådar förstörs.

2) Argumenten att ett lagt kort ska förbli lagt. Ja, varför inte gå ett steg längre och applicera det till allt? Låt oss säga att cunthunter vill skilja sig. Nej, cunthunter, du borde ha tänkt efter. Nu får du leva med din häxa resten av ditt liv. Låt os säga att admin blev ICA medlem när han var 20 år. Nu fem år senare är han helt emot ICAs politik och vill avsluta sitt medlemskap. Näää, inte så fort där. Att byta abonnemang från Telia till Bahnhof? Sorry. Människor är människor och där dessa finns så finns det alltid risk för att göra fel, ångra sina åsikter, råka outa sig, etc. (Nu pratar vi inte om alla perfekta varelser som cunthunter).

3) Jag tror att alla vi (inklusive eliten i forumet) är glada varje gång ett stor och mäktigt företag som Facebook eller Google tvingas att låta en användare att få mer kontroll över sitt internet liv. För inte så länge sedan var Facebook tvungen att låta användaren ta bort sina egna bilder (och inte behålla dem efter borttagningen som var deras primära åsikt). Vem kan inte glädjas av detta? Men denna frihetsprincip verkar inte appliceras på en plats: Flashback. Här gäller det mindre frihet för användarens output. Mer makt för Flashback Inc.

Så frågan är: Vad väger tyngst? Frihet? Människan? Ett inlägg? Pengar? Internet trafik?
Varför duger inte någon av de tidigare trådar som tar upp frågan om att radera inlägg? Till exempel:
(FB) Kontakta Flashback International Inc för att radera inlägg?
(FB) Radera inlägg och stäng av användare automatiskt med RP funktionen
(FB) radera inlägg
(FB) radera inlägg?? Hjälp!

Finns en hel del om man använder sökfunktionen.
https://www.flashback.org/sok/radera+inlägg
Citera
2015-03-04, 21:49
Moderator
^Eazs avatar
Först vill jag säga att skriver detta som användare, det jag skriver nedan är mina åsikter. Det är inte Flashback.

Citat:
Ursprungligen postat av ghghgh21

Varför jämföra med andra siter? Du kan inte jämföra med Facebook, de är en sajt som antar att du är en verklig människa. Flashback har ingen funktion där du postar fyllebilder via telefonen vilket Facebook mer eller mindre har.

Flashback är ett diskussionsforum där du under synonym skriver.

Citat:

Vad har ovan med Flashback att göra? Skilja sig som en jämförelse mot vad du skriver på Flashback. Du får skriva vad du vill på Flashback, du kan även ändra åsikt. Det har jag gjort i många frågor, så många av mina "häxor" har jag både lämnat och bytt ut sen jag skrev om dem här.

Citat:

Igen, vad har Facebook eller Google med Flashback att göra? Det är helt olika saker, vars enda gemensamma nämnare är att de finns på Internet.

Citat:
[/quote]
¨
Vad som väger tyngst.. Att folk kanske tänker lite innan de postar, att de inte länkar bilder på deras kön och visar en tatuering samtidigt utan att tänka på att folk kan ha sett den tatueringen på andra siter.

Har jag en lösning? Nej, men att bara gå in och radera allt är fel lösning i min mening.

Edit: Sen varför dög inte någon av de trådarna som redan fanns, ville du ha en trådstart?
Citera
2015-03-04, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz

Vad som väger tyngst.. Att folk kanske tänker lite innan de postar, att de inte länkar bilder på deras kön och visar en tatuering samtidigt utan att tänka på att folk kan ha sett den tatueringen på andra siter.

Ursäkta mitt språkbruk, men - fy fan vilken attityd!

Jag hoppas verkligen inte att detta är någon slags policy som moderatorer fått höra att de måste lägga sig till med nu på sistone. Detta är inte det FB jag har lärt mig att uppskatta genom åren ( ända sedan starten ). När blev FB ett präktigt tillhåll för medhårsstrykningar och polerad yta?

Flashback är ett diskussionsforum - ja - och jag anser också att det är debatterna och idéerna som gör det levande och intressant. Men det fria ordet medför också att skyddet gentemot medlemmarna blir extra viktigt. Och med tanke på att det ska vara "underground" och en slags motpol till PK-Sverige så rimmar det väldigt dåligt när ni plötsligt intar en skyll-dig-själv-attityd mot era egna medlemmar bara för att det brinner runt knuten....

( jo jag såg att du skrev som privat - men jag känner på mig att det även avspeglas i era roller på FB )
Senast redigerad av periscope 2015-03-04 kl. 22:05.
Citera
2015-03-04, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blackness
Tycker också det är bra att man inte kan radera sina inlägg, detta leder till att folk tänker sig för (eller bör i vilket fall) innan de gör ett idiotiskt inlägg. Helt enkelt så höjer det kvalitén på forumet.

Må så vara, men nu handlar det om en situation där folk blev röjda trots att de trodde att de var anonyma. De trodde att de stod under Flashbacks beskydd och litade på det för att yttra sig, men det gjorde de inte.

Om folk känner att de inte kan vara anonyma här, är forumet meningslöst, och "lagt kort ligger" är enbart en farozon i det här fallet.

Att admins inte gör något för de 40,000 personer vars anonymitet har röjts är en tragedi för användarna, och en skam för forumet.
Senast redigerad av triptych 2015-03-04 kl. 22:11.
Citera
2015-03-04, 22:19
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av periscope
Ursäkta mitt språkbruk, men - fy fan vilken attityd!

Jag hoppas verkligen inte att detta är någon slags policy som moderatorer fått höra att de måste lägga sig till med nu på sistone. Detta är inte det FB jag har lärt mig att uppskatta genom åren ( ända sedan starten ). När blev FB ett präktigt tillhåll för medhårsstrykningar och polerad yta?

Flashback är ett diskussionsforum - ja - och jag anser också att det är debatterna och idéerna som gör det levande och intressant. Men det fria ordet medför också att skyddet gentemot medlemmarna blir extra viktigt. Och med tanke på att det ska vara "underground" och en slags motpol till PK-Sverige så rimmar det väldigt dåligt när ni plötsligt intar en skyll-dig-själv-attityd mot era egna medlemmar bara för att det brinner runt knuten....

( jo jag såg att du skrev som privat - men jag känner på mig att det även avspeglas i era roller på FB )

Först vill jag säga det är som sagt min personliga åsikt. Vad som sägs och diskuteras i outlaw kan jag och tänker jag inte ta upp.

Så, att kalla mig "ni" i det här fallet blir fel. Det är min åsikt och ja, JAG anser att man bör vara försiktig även på Flashback om man vill vara anonym. Skaffa nytt mailkonto, posta inte bilder på dig själv eller där du bor osv.

Så, vill en person vara anonym så tycke jag att man faktiskt kan kräva lite av den personen. Förvänta dig inte att alla sajter är säkra. Flashback för mig är att de inte frivilligt lämnar ut något, de lämnar inte ut något till polis osv. Men har en site 100% säkerhet, så det är i slutändan upp till mig att göra mig så säker som jag kan.

Igen, det är mina åsikter. Inte något som jag säger som moderator utan något jag skriver som en användare.
Citera
2015-03-04, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triptych
Må så vara, men nu handlar det om en situation där folk blev röjda trots att de trodde att de var anonyma.

Om folk känner att de inte kan vara anonyma här, är forumet meningslöst, och "lagt kort ligger" är enbart en farozon i det här fallet.

Att admins inte gör något för de 40,000 personer vars anonymitet har röjts är en tragedi för användarna, och en skam för forumet.

Precis. Det är detta så många försöker förklara, men tyvärr går det inte in i skallen på vissa.

I vanliga fall håller jag med om att man får stå för det man skrivit. Om användaren "kalleanka" gör bort sig blir han till åtlöje eller kanske varnad/bannad. Så långt allt väl och enligt forumets principer.

Men privatpersonen bakom namnet "kalleanka" måste däremot skyddas! Det är så fundamentalt fel att inte göra en skarp distinktion mellan dessa två. När "kalleanka" gör bort sig på nätet eller stängs av från forumet så är den fiktiva personens tillfälliga liv på nätet över och skaparen bakom namnet får ta sig en funderare över vad han/hon kunnat göra annorlunda. Men när individen bakom "kalleanka" riskerar att drabbas på grund av bristfällig säkerhet så finns det bara ett anständigt sätt från FB att bemöta detta på och det är att hjälpa denne att bli anonymiserad. Personen bakom "kalleanka" reggade sig en gång på FB under föresättningen att han/hon var anonym - därför är det en oerhörd skandal att det nu verkar vara så lätt att lämna denne i sticket.
Citera
2015-03-04, 22:30
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Skillnaden mellan Facebook och Flashback är att man på Flashback är anonym. Att användaruppgifter kommit på avvägar är givetvis galet, men den principiella skillnaden består.
Att ens ställa (fel) frågor som här skulle uppfattas som "milda" kan rendera ett hat av formen "gott" på Facebook.

Jag tycker att inlägg ska vara kvar av flera anledningar. Vill en person stryka sig så skulle användarnamnet kunna ändras enligt nån (konsekvent men slumpmässig) rutin på så sätt att man ändock kan följa en debatt mellan olika användare med bibehållen kontinuitet.
Citera
2015-03-04, 23:28
Medlem
MrFolds avatar
Eventuella fiender med ont uppsåt har med säkerhet redan sparat undan hela Flashbacks inläggsstruktur, den slutsatsen har flera personer med relevant expertkunskap redan dragit och jag har inte sett någon som gett intryck av att själv ha kunskaper i ämnet säga emot.

Att radera inlägg eller anonymisera dem är därför i allt väsentligt ett slag i luften, en falsk snuttekudde som ett antal personer har svårt att kasta ifrån sig. Det finns ett rimligt argument kvar som jag sett framföras: Vid ett eventuellt åtal skulle troligen inlägg från nån slags dump ha ett lägre bevisvärde, eftersom den utpekade personen skulle kunna hävda att dumpen var förfalskad (om det inte längre finns något original kvar att jämföra med)

Nu har vi ju inte sett några rättsprocesser än och jag måste säga att jag tvivlar på att de kommer. Även med tillgång till "originalflashback" så är det inte lätt att fälla någon som nekar till att den är personen bakom ett konto utan annan bevisning än att någon använt samma e-mailadress när den registrerat sig på en någon annan sida. Jag tror det skulle behövas kompletterande bevisning: T ex surfloggar från användarens dator eller ISP:en. Det kommer inte polisen att få fram för 2009 eller 2011 av uppenbara skäl, ens om man fick tillstånd att få ut dem för brott som förtal och HMF.

Ni som är bland de 40 K och som har skrivit skitgrejer som ni inte vågar stå för får nog helt enkelt inse att ni inte kan känna er säkra hur det än är med saken. Det är tråkigt, men det är mycket lite Flashback kan göra åt saken.

Under inga förhållanden kan jag tycka att det är ett rimligt ingrepp i den Internethistoria som Flashbacks alla gamla trådar utgör att anonymisera alla poster bakåt. Det här handlar faktiskt inte bara om intresset hos er som nu har fått kalla fötter, utan om alla de mängder av medlemmar som vill kunna ha forumhistoriken ograverad. Jag är helt säker på att vi är många fler än er.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in