2010-04-12, 10:55
Medlem
negersnopps avatar
Flashback är omodernt. All form av städverksamhet på forumet måste göras manuellt. Flashback borde bli mer tidsenliga och införa halvautomatisk moderering.

I dagsläget kan det ta dagar om det ens görs innan OT, chat med mera raderas ur trådar. Resultatet, en sandlåda av skräpinlägg och sänkt kvalité på diskussionerna. Ju större flashback blir desto sämre har desvärre kvalitén också blivit. Den största anledningen till detta är att moderatorerna idag gör i princip all städverksamhet manuellt. Ett nytt system borde testas. Säg att om ett inlägg får 5 RP's från 5 olika personer så raderas det automatiskt. På så sätt så städas av sig självt i realtid. Reagerar postaren på felaktigt raderat inlägg så kontaktas moderator som ser över vad som föranledde raderingen. Skulle postaren vara utsatt för sabotage av andra så återställs inlägget och de ursprungliga rapporterarna får sina privelegier att rapportera indragna, och kan bli varnade. En gissning är att i 90 % av fallen kommer inte postaren reagera, då de vet med sig att inlägget var skräp. Redan där har vi avlastat moderatorernas arbetsbörda med 90 %.

Detsamma kan även gälla varningar. Får en person massiva RP's och inlägg raderade så meddelar systemet moderatorn som får godkänna en avstägning eller inte.

För att få privelegier att göra automatisk raderings RP måste man varit medlem i säg 6 månader och aldrig fått någon varning.
Citera
2010-04-12, 11:20
Medlem
FrasseFloyds avatar
Det här med att radera inlägg som fått ett antal rapporter på sig tycker jag i grunden är en mycket intressant idé. Det skulle kunna eliminera alla vedervärdiga "+1"-inlägg. Tyvärr möts vi av ett problem: samarbetande användare skulle kunna förstöra en diskussion. Jag ser det mer eller mindre som en självklarhet att lägga in någon slags spärr så att samma person inte kan rapportera mer än en gång, men spärrar går medelst proxy att lura. Även om jag som moderator får rapport om att ett inlägg blivit autoraderat kan de där timmarna jag inte varit närvarande varit så pass kritiska att diskussionen hunnit självdö eller på annat vis saboteras.

Din idé är god, men jag ser att nackdelarna med råge kan äverväga fördelarna. Min lösning är tråkig, men jag tror istället stenhårt på att vi vinner mer på att så många som möjligt rapporterar så mycket som möjligt. Om fler dessutom lät bli att mata trollen vore mycket vunnet eftersom vi då a) fick ett mindre trollvänligt klimat samt b) fick färre skräpinlägg att radera. Den långsiktiga lösningen är ju fler moderatorer, men dessa finner man enklast när förutsättningarna för debatten är så goda som möjligt.
Citera
2010-04-12, 11:27
Medlem
lillaliljas avatar
Låter som en bra idé men som mod sa, det är ju möjligt att sabotera genom samarbete. Kanske man kan kombinera det med en spärr på postcount/ålder på forumet då detta förmodligen leder till att de mer seriösa användarna enbart har möjlighet till detta, som ett litet priviliegie (stavning?) för att man har varit en flitig användare ?
Citera
2010-04-12, 12:06
Medlem
Ettan^s avatar
En annan möjlighet kan vara att göra något Youtube-liknande. Inlägg kan "tummas upp" eller "tummas ner". Inlägg som får många nedtummar döljs automatiskt och måste manuellt klickas fram, ungefär som spoilers i inlägg.

Problemet med att folk rapporterar/tummar ned inlägg de inte gillar kvarstår dock, och blir kanske ett ännu större problem i sådana fall. Detta kan motverkas genom att andra användare "tummar upp" inlägg som inte borde döljas.
Citera
2010-04-12, 12:11
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettan^
En annan möjlighet kan vara att göra något Youtube-liknande. Inlägg kan "tummas upp" eller "tummas ner". Inlägg som får många nedtummar döljs automatiskt och måste manuellt klickas fram, ungefär som spoilers i inlägg.

Problemet med att folk rapporterar/tummar ned inlägg de inte gillar kvarstår dock, och blir kanske ett ännu större problem i sådana fall. Detta kan motverkas genom att andra användare "tummar upp" inlägg som inte borde döljas.

Fast det är ju stor risk att bra inlägg får tummen ned för många inte delar personens uppfattning.
Citera
2010-04-12, 12:14
Medlem
Dalailamas avatar
Skulle ha givit Frasse en +1:a om detta vore tillåtet

Lösningen är fler moderatorer. De vi har idag gör ett utmärkt jobb men min åsikt är att det ändå inte skulle skada med några fler.

Vissa subforum får spåra ur fullständigt innan en Mod dyker upp och gör en storstädning.
Citera
2010-04-12, 12:16
Medlem
Lifelovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Fast det är ju stor risk att bra inlägg får tummen ned för många inte delar personens uppfattning.

Ja och sen brukar det ändå bli så att man trycker fram "tummen ned"-inläggen för att se vad som är skrivet. Resultatet är "bara" en massa tidsödande extratryck.
Citera
2010-04-12, 12:18
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettan^

Oerhört dålig idé. Jag gillar verkligen inte att inlägg döljs, på så sätt får ju inte alla bilda sin egen uppfattning även om inlägget är jävligt korkat. Det blir också stora problem i PI, I&I och andra politiska forum, när det kanske kommer innebära räder mot vissa trådar eller användare.
Citera
2010-04-12, 12:28
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanteAlighieri
Oerhört dålig idé. Jag gillar verkligen inte att inlägg döljs, på så sätt får ju inte alla bilda sin egen uppfattning även om inlägget är jävligt korkat. Det blir också stora problem i PI, I&I och andra politiska forum, när det kanske kommer innebära räder mot vissa trådar eller användare.

Jag kanske bara är paranoid men känns som att en stor mängd användare skulle vilja dölja minna inlägg/ge tummen ner i I&I så du har definitivt rätt som jag skrev tidigare stor risk att bra inlägg med en annorlunda uppfattning än majoriteten försvinner.
Citera
2010-04-12, 15:18
Medlem
negersnopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Det här med att radera inlägg som fått ett antal rapporter på sig tycker jag i grunden är en mycket intressant idé. Det skulle kunna eliminera alla vedervärdiga "+1"-inlägg. Tyvärr möts vi av ett problem: samarbetande användare skulle kunna förstöra en diskussion. Jag ser det mer eller mindre som en självklarhet att lägga in någon slags spärr så att samma person inte kan rapportera mer än en gång, men spärrar går medelst proxy att lura. Även om jag som moderator får rapport om att ett inlägg blivit autoraderat kan de där timmarna jag inte varit närvarande varit så pass kritiska att diskussionen hunnit självdö eller på annat vis saboteras.

Din idé är god, men jag ser att nackdelarna med råge kan äverväga fördelarna. Min lösning är tråkig, men jag tror istället stenhårt på att vi vinner mer på att så många som möjligt rapporterar så mycket som möjligt. Om fler dessutom lät bli att mata trollen vore mycket vunnet eftersom vi då a) fick ett mindre trollvänligt klimat samt b) fick färre skräpinlägg att radera. Den långsiktiga lösningen är ju fler moderatorer, men dessa finner man enklast när förutsättningarna för debatten är så goda som möjligt.

Jo, men om det är fråga om sabotage, vilket jag behandlade i trådstarten så dras privelegierna in för den användare som saboterat diskussionen. Dvs, om det framkommer att inlägget inte var ett skräpinlägg/chat med mera. Varning kan också utdelas.
Citera
2010-04-12, 16:00
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negersnopp
Jo, men om det är fråga om sabotage, vilket jag behandlade i trådstarten så dras privelegierna in för den användare som saboterat diskussionen. Dvs, om det framkommer att inlägget inte var ett skräpinlägg/chat med mera. Varning kan också utdelas.
Ett problem i framförallt det forum som den här tråden ligger i är att en väldigt stor del rör trådar som antingen är felplacerade eller trådar som berör ämnen det redan finns befintliga trådar om. Att då bara automatiskt radera trådar kommer i många fall generera nya trådar med frågor om vad som hänt, varpå även dessa riskerar att automatstädas.
Citera
2010-04-12, 16:43
Medlem
Kivans avatar
Jag tycker idén är intressant. Man kan ha ett system där standardinställningen för medlemmar och gäster är att alla inlägg visas och dessa har "Tumme upp/ner"-knappar vid sig. Sedan skulle medlemmar ges möjligheten att själva bestämma vid vilken gräns inlägg skulle döljas för dem.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in