2015-03-04, 18:20
Medlem
Hejsan,

Jag tänkte betala massa pengar och plugga en ettårig master i Hong Kong (på HKUST) nu till hösten, och tänkte fråga om det är någon som har erfarenhet av utlandsbetalningar till Hong Kong? (de tar inte VISA-kort konstigt nog, utan man får använda sig av s.k. "telegraphic transfer")
Följande information anges i skolans instruktioner:

Bank: xxxxx...
Bank account number: 024-xxx...
Bank account name: xxx...
Bank address: xxxx...
SWIFT code: xxxx xxxx

När jag ringer min egen bank (Skandiabanken) så tycker de jag ska fråga om deras IBAN-nummer, trots att Hong Kong efter kort googlande inte verkar använda sig av IBAN, precis som t.ex Singapore eller USA.

Är det någon som har provat att skicka pengar till Hong Kong på detta viset och tror att det kommer funka? Eller hamnar de i Timbuktu? All respons uppskattas

Med vänliga hälsningar Johan
Citera
2015-03-04, 19:44
Medlem
SchackMatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jerowal
När jag ringer min egen bank (Skandiabanken) så tycker de jag ska fråga om deras IBAN-nummer, trots att Hong Kong efter kort googlande inte verkar använda sig av IBAN, precis som t.ex Singapore eller USA.
Personen du pratade med på Skandiabanken bör se över sitt yrkesval. Hong Kong använder mycket riktigt inte IBAN.

Citat:
Ursprungligen postat av Jerowal
Är det någon som har provat att skicka pengar till Hong Kong på detta viset och tror att det kommer funka? Eller hamnar de i Timbuktu? All respons uppskattas
Det fungerar alldeles utmärkt.
Citera
2015-03-04, 19:54
Medlem
syscrashs avatar
Western union behöver bara bank och kontonummer 25 kr avgift direkt till bank.
Citera
2015-03-04, 21:19
Medlem
Ok, ja ni verkar ha rätt. Ska ringa och undra hur de tänker imorgon. Tack för svaren hur som helst!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in