• 1
  • 2
2015-03-04, 14:00
Medlem
Hej flashback!

Bortsett från utbildning och vägen till att bli pilot så tänkte jag fråga hur är det att vara en pilot?
Jag läste något inlägg av en person som tyckte att han inte fick tid med något alls? Familj och vänner hade han knappt pga yrket. Men det måste väl finnas ledig tid här också?

Hur ofta jobbar man? Kan det vara en veckas jobb sen ett par dagar ledigt? eller hur ser en vanlig månad ut för en pilot?

Sedan måste man väl kunna ta ut lediga dagar här också? är det 5 veckor som gäller då?

Jag frågar för att jag vill verkligen bli pilot MEN! jag vill inte bli av med nära kontakt till vänner och familj.
Citera
2015-03-04, 14:13
Medlem
Är inte själv pilot men känner en och det verkar vara ett par riktiga jävla hundår i början av karriären.

Det är riktigt svårt att få jobb som nyexad, glöm de stora bolagen såvida du inte sitter inne på kontakter. Många hamnar i moment 22 där dom m¨ste skaffa sig erfarenhet för att få jobb, men m¨ste samtidigt jobba för att få erfarenhet (och upprätthålla ett visst antal flygtimmar per år, annars får man inte flyga har jag för mig).

Om du tror att du kan inom ett par år få en bekväm, högavlönad tjänst baserad i Stockholm är du helt fel ute. Räkna med att i första hand fixa jobb på mer obskyra flygbolag. Risken är också att du kanske hamnar i ett lågbudgetföretag (RyanAir, Norweigan) där du har totalt usla arbetsvillkor. Bara att läsa i tidningen om strejken på Norweigan och sedan tidigare är det väldokumenterat faktum att RyanAir bedriver maffialiknande metoder mot sina anställda. Och då ska du ändå veta att jobba där och få flyga passagerarflygplan på deras rutter är fortfarande en av de bästa sätten att få en möjlighet att få ett riktigt bra jobb på t.ex Emirates eller andra, väletablerade företag. Då tjänar du å andra sidan duktigt med pengar och har åtminstone humana arbetsvillkor. Men det är en lååång väg dit och du får nog ställa in dig på att i början av karriären leva för jobbet, anpassa dig efter obekväma arbetstider och jobba kraftigt med övertid.
Citera
2015-03-04, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mushymushy
Är inte själv pilot men känner en och det verkar vara ett par riktiga jävla hundår i början av karriären.

Det är riktigt svårt att få jobb som nyexad, glöm de stora bolagen såvida du inte sitter inne på kontakter. Många hamnar i moment 22 där dom m¨ste skaffa sig erfarenhet för att få jobb, men m¨ste samtidigt jobba för att få erfarenhet (och upprätthålla ett visst antal flygtimmar per år, annars får man inte flyga har jag för mig).

Om du tror att du kan inom ett par år få en bekväm, högavlönad tjänst baserad i Stockholm är du helt fel ute. Räkna med att i första hand fixa jobb på mer obskyra flygbolag. Risken är också att du kanske hamnar i ett lågbudgetföretag (RyanAir, Norweigan) där du har totalt usla arbetsvillkor. Bara att läsa i tidningen om strejken på Norweigan och sedan tidigare är det väldokumenterat faktum att RyanAir bedriver maffialiknande metoder mot sina anställda. Och då ska du ändå veta att jobba där och få flyga passagerarflygplan på deras rutter är fortfarande en av de bästa sätten att få en möjlighet att få ett riktigt bra jobb på t.ex Emirates eller andra, väletablerade företag. Då tjänar du å andra sidan duktigt med pengar och har åtminstone humana arbetsvillkor. Men det är en lååång väg dit och du får nog ställa in dig på att i början av karriären leva för jobbet, anpassa dig efter obekväma arbetstider och jobba kraftigt med övertid.

Tack för ditt svar!

Jag kan förstå att det är en lång väg till en så pass "skön stol" på flygplanet, men vilket jobb har en enkel väg dit egentligen? Jag är nog beredd att satsa lite för att senare kunna få ett jobb som jag uppskattar väldigt mycket! Jag kan nog inte tro att denna "låååånga" väg är lika tråkig som att stå att kasta sten från en sida till en annan av vägen. Man har förmodligen en del kul på vägen också.

Vad jag undrade över var hur arbetstiderna kan se ut senare i livet?
Citera
2015-03-04, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alextg1994
Tack för ditt svar!

Jag kan förstå att det är en lång väg till en så pass "skön stol" på flygplanet, men vilket jobb har en enkel väg dit egentligen?
Vilka jobb har en enkel väg vart? Det är stor skillnad på yrken. Att plöja ner uppåt 100K på en pilotutbildning som i värsta fall inte renderar i ett jobb (plus att du i värsta fall måste pröjsa ur egen ficka för att gå flygtimmarna) eller där du de första 5 åren får slita arslet av dig inom samma yrke, jobba under tuffa förhållanden och där du praktiskt taget inte har ett socialt liv är en ganska jobbig väg jämfört med säg en läkares eller jurist väg till jämförbara positioner.

För det var ju det som din tråd handlade om, att du inte ville offra ditt umgänge/familj och risken är stor att under de första åren - om du har TUR - att du jobbar såna skitpass att du inte kan ha ett fungerande socialt liv.

Citat:
Jag är nog beredd att satsa lite för att senare kunna få ett jobb som jag uppskattar väldigt mycket!
Det är väl åter till topic: Vad är det exakt du är beredd att satsa menar du? Att offra ett umgängesliv första åren i yrket, för det var ju det du var orolig över. Det finns inga garantier att du landar ett högavlönat, bekvämt jobb på ett stort flygbolag inom en överskådlig framtid.

Citat:
Jag kan nog inte tro att denna "låååånga" väg är lika tråkig som att stå att kasta sten från en sida till en annan av vägen. Man har förmodligen en del kul på vägen också.
Tråkigt är det nog inte, men det är inte riktigt det du och jag diskuterat heller. Möjligen att man ledsnar pga dåliga arbetsmiljön och arbetstiderna
Citera
2015-03-04, 21:59
Medlem
Citat:
Vilka jobb har en enkel väg vart? Det är stor skillnad på yrken. Att plöja ner uppåt 100K på en pilotutbildning som i värsta fall inte renderar i ett jobb (plus att du i värsta fall måste pröjsa ur egen ficka för att gå flygtimmarna) eller där du de första 5 åren får slita arslet av dig inom samma yrke, jobba under tuffa förhållanden och där du praktiskt taget inte har ett socialt liv är en ganska jobbig väg jämfört med säg en läkares eller jurist väg till jämförbara positioner.

För det var ju det som din tråd handlade om, att du inte ville offra ditt umgänge/familj och risken är stor att under de första åren - om du har TUR - att du jobbar såna skitpass att du inte kan ha ett fungerande socialt liv.

Det är väl åter till topic: Vad är det exakt du är beredd att satsa menar du? Att offra ett umgängesliv första åren i yrket, för det var ju det du var orolig över. Det finns inga garantier att du landar ett högavlönat, bekvämt jobb på ett stort flygbolag inom en överskådlig framtid.

Tråkigt är det nog inte, men det är inte riktigt det du och jag diskuterat heller. Möjligen att man ledsnar pga dåliga arbetsmiljön och arbetstiderna

Jag är beredd att lägga tid på utbildningen för att få ett jobb som jag senare i livet tycker är kul, men vill inte riskera familj och vänner. Det är ett av skälen till att jag hör efter med folk innan jag går in i det. Men det verkar som att det bara är negativt med en pilotutbildning? Ingen som har någon positiv erfarenhet?
Citera
2015-03-04, 22:05
Medlem
Citat:

Var hittar du en pilotutbildning (förutsätter att du menar ATPL) för 100 tusen? Extremt tveksamt om det ens räcker till PPL. Räkna med minst en halv miljon om du inte kommer in på något kadettprogram.
Citera
2015-03-05, 00:13
Moderator
Neksnors avatar
Citat:

Osäker på vad som gäller för just Emirates, men jag har fattat det som att flygbolagen i den delen av världen inte är direkt kända för sin trevliga personalpolitik, även om det kanske betalar bra.
Länk till SVD-artikel om Qatar Airways: http://www.svd.se/naringsliv/nyheter...ys_8952450.svd
Citera
2015-03-05, 02:57
Medlem
Trillskes avatar
Man kanske även ska ha i bakhuvudet att det är lite svajigt att utbilda sig till att operativt styra en rätt specifik pryl - det är inte så att det kan komma att automatiseras helt; det kommer att automatiseras helt, någon gång.

Förmodligen hinner du med en karriär innan, men som sagt är det lite svajigt.

Pilot verkar generellt både kul och glassigt om du jobbar stenhårt, offrar en stor del av livet, och har lite tur på vägen. Kan själv bli mer än lite avis på de få piloter det går riktigt bra för.
Citera
2015-03-05, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av o-
Var hittar du en pilotutbildning (förutsätter att du menar ATPL) för 100 tusen? Extremt tveksamt om det ens räcker till PPL. Räkna med minst en halv miljon om du inte kommer in på något kadettprogram.
Drog till (rejält vad det verkar) i underkant eftersom jag var osäker på den exakta kostnaden
Citera
2015-03-05, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av o-

YH, Lund och Tromsö är väl några där man nästan inte betalar någonting; om du flyger med eget plan och eget bränsle införhandlat i något land där bränslet kostar en bråkdel så går det att komma ner riktigt mycket i pris men då är vi inte längre på den här kontinenten.
Citera
2015-03-05, 14:18
Medlem
Citat:
Jag är beredd att lägga tid på utbildningen för att få ett jobb som jag senare i livet tycker är kul, men vill inte riskera familj och vänner. Det är ett av skälen till att jag hör efter med folk innan jag går in i det. Men det verkar som att det bara är negativt med en pilotutbildning? Ingen som har någon positiv erfarenhet?
Börja med att ta ett segelcert eller ultralättcert så har du inte lagt ner mycket pengar på något som du kanske ger upp. Då får du inblick i hur det funkar och givetvis mycket kontakter som kan ge dig många bra råd.
Citera
2015-03-05, 15:24
Medlem
mastejags avatar
Citat:

Ja hu så synd det var om piloterna...bara 100k/mån i lön
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in