Citat:
Ursprungligen postat av
Slitet-Golv
100-130 SEK / KG är väl inte så dyrt med tanke på att KG-priset oftast ligger på 80-100 SEK. 30 SEK är hit och dit och danmark har väl annat värde på valutan än vad Sverige har.
Samma sak som ICA som lägger på nytt "klistermärke" med nyare datum för att få sålt på köttet.
"Ica-butiker anmäls för köttfärsfusk och flera år gamla varor
Flera Ica-butiker har blivit påkomna med att mala och sälja köttfärs efter bäst-före-datum. I en av butikerna hittades också flera år gamla varor i ett kylrum. Två butiker har nu åtalsanmälts av kommuner. ”Inte acceptabelt”, säger Ica Sveriges kvalitetschef."
Exempelvis(inte samma sak, men fusk pågår överallt). Nog gör fler affärer så också. När jag jobbade med att packa fisk på ett ställe så var det inte ovanligt att fisk som åkte ner på golvet skopades upp och las i förpackningen innan det inplastades", vägdes och sattes på etikett. Jag brukade dock varna bekanta osv för vissa fisksorter när jag visste om det om det var specifika leveranser till närbutikerna.
Här hemma har City Gross ofta extrapris på lösviktsgodis och då 59:95 kr per kg. Många danska affärsinnehavare har kommit på den geniala idén att köpa lösviktsgodis i Sverige och köra hem till Danmark och sälja i deras butiker, liksom man har gjort med läsk som man köper billigt i Tyskland.
Men problemet är bara den att detta inte är tillåtet i Danmark och det danska Skatteverket håller väldigt bra koll på det. Ofta har Skatteverket razzia vid gränserna och konfiskerar allt som finns i lastbilen inklusive lastbilen själv och så räknar de ut vad man är skyldig i skatt och denna skatt måste betalas på plats för att man ska kunna fortsätta vidare.
Men det är som du säger, fusk pågår överallt oavsett affärskedja eller vara.