Citat:
Ursprungligen postat av
InteMuhammed
Dansk TV gjorde ett reportage tidigare i år där man med gömd kamera visade hur gammalt godis blir till nytt på ett nafs.
Nu är det så att lösviktsgodis är väldigt dyrt i Danmark i jämförelse med Sverige. Det är väldigt vanligt att man ser priser i Danmark på motsvarande 100-130 svenska kronor per kilo.
TV-reportaget visade hur man ompackade gammal godis i förpackningar (som öppnades och packades i nya förpackningar eller som lösviktsgodis). Man visade ett sådant ompackningsställe i en förort utanför Köpenhamn (=Valby) där 11 rumäner satt och packade om godiset i en liten lokal utan varken toalett eller tvättmöjligheter.
Jag har alltid varit motståndare till att köpa godis i lösvikt och minns en gång för några år sedan när jag stod och valde och en kvinna kom och det fanns ingen "spade" åt henne. Då tog hon godiset med sina egna fingrar. Jag blev rosenrasande och sa mycket högt till henne: fy f-n vad du är äcklig, vi vet inte var någonstans du har varit med dina fingrar.
100-130 SEK / KG är väl inte så dyrt med tanke på att KG-priset oftast ligger på 80-100 SEK. 30 SEK är hit och dit och danmark har väl annat värde på valutan än vad Sverige har.
Samma sak som ICA som lägger på nytt "klistermärke" med nyare datum för att få sålt på köttet.
"Ica-butiker anmäls för köttfärsfusk och flera år gamla varor
Flera Ica-butiker har blivit påkomna med att mala och sälja köttfärs efter bäst-före-datum. I en av butikerna hittades också flera år gamla varor i ett kylrum. Två butiker har nu åtalsanmälts av kommuner. ”Inte acceptabelt”, säger Ica Sveriges kvalitetschef."
Exempelvis(inte samma sak, men fusk pågår överallt). Nog gör fler affärer så också. När jag jobbade med att packa fisk på ett ställe så var det inte ovanligt att fisk som åkte ner på golvet skopades upp och las i förpackningen innan det inplastades", vägdes och sattes på etikett. Jag brukade dock varna bekanta osv för vissa fisksorter när jag visste om det om det var specifika leveranser till närbutikerna.