2015-03-08, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
http://www.dn.se/sthlm/godisaffar-sa...ammal-choklad/

Vilken affär rör det sig om, någon som vet?

Vet inte om pressbyrån räknas som en godisaffär men jag jobbade förr i pressbyrån, centralstationen.
Där såldes gammalt godis, tuggummi, nötter, bullar..ja allt som såg bra ut.

T ex. hade polly påsarna som hängde längst in på krokarna gått ut för 6 månader som fick bli lösviktsgodis.
Eller nötterna i påsar som gått ut i datum blev lösvikt de med. Och i centrala sthlm älskar duvorna att picka på allt de kommer åt. En kund hade fått små maskar i sina nötter..

Kan rabbla upp en massa äckliga saker som de gör bakom lagerdörrarna.
Allt för pengarna..
Citera
2015-03-08, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erese
Jag åt gammalt godis några gånger som liten. Hände inte ett fjutt förutom att det var segare att tugga än vanligt. Mesigheter
Hade bäst-före-datumet gått ut sedan fyra år på det godiset? Det lär i alla fall vara större äcklighetsfaktor på utgången choklad.
Citera
2016-07-19, 16:34
Medlem
TjurenFerdinands avatar
Butiken verkar inte ha några intentioner att bättra sig.
Citat:
En godisbutik i centrala Stockholm har vid flera tillfällen blivit påkommen med att sälja gammalt godis. Exempelvis hittades choklad vars bäst före-datum ha passerat med fyra år.

Livsmedelsinspektörerna har vid dessa upptäckter varnat butiksägaren – men utan resultat.

Nu har kommunen tröttnat. Stockholms stad ansöker i förvaltningsrätten att ett vite på 60.000 kronor ska dömas ut.

[...]

– Jag har tappat räkningen på hur många gånger vi har varit där och kollat, men vi får in jättemycket klagomål. Godisbutiken ligger på ett sånt ställe som får mycket kunder. Den nuvarande ägaren tog över verksamheten 2011 och det är sedan dess som klagomålen kommit in, säger hon.

Livsmedelsinspektörerna hade förhoppningar om att vitesföreläggandet skulle verka för att få stopp på den dåliga verksamheten. Men än har det inte fungerat och nu riskerar godisbutiken att stängas ner av kommunen.

– Vi hoppades att det här skulle fungera som ett hot och få ägaren att anstränga sig lite mer, men det fungerade inte. Vi överväger nu om vi ska stänga ner affären. Flera års varningar, utan resultat.

[...]
SVT
Citera
2016-07-19, 17:14
Medlem
AndraSorterings avatar
Stockholm: Godisbrottsling 5-års-jubilerar som försäljare av gammalt godis

Citat:
En godisbutik i centrala Stockholm har vid flera tillfällen blivit påkommen med att sälja gammalt godis. Exempelvis hittades choklad vars bäst före-datum ha passerat med fyra år.

Livsmedelsinspektörerna har vid dessa upptäckter varnat butiksägaren – men utan resultat.

Nu har kommunen tröttnat. Stockholms stad ansöker i förvaltningsrätten att ett vite på 60.000 kronor ska dömas ut.

– Jag har tappat räkningen på hur många gånger vi har varit där och kollat, men vi får in jättemycket klagomål. Godisbutiken ligger på ett sånt ställe som får mycket kunder. Den nuvarande ägaren tog över verksamheten 2011 och det är sedan dess som klagomålen kommit in, säger hon.

– Gammalt godis är inte en jättestor hälsorisk, utan det är själva kvalitén på godiset som påverkas. Är det gammalt kommer det smaka annorlunda, exempelvis i choklad så finns det fett och blir det gammalt så smakar det härsket, säger livsmedelsinspektören Mona Bach.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/sto...-gammalt-godis

Vilken butik, vilken ägare?

...finns det kanske ett par fb-stockhomare som vet?

(borde kanske ligga under 'företagsskvaller' - men det får mod avgöra...)
Citera
2016-07-19, 17:15
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndraSortering
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/sto...-gammalt-godis

Vilken butik, vilken ägare?

...finns det kanske ett par fb-stockhomare som vet?

(borde kanske ligga under 'företagsskvaller' - men det får mod avgöra...)
Ja, det tycker jag.

Aktuella brott och kriminalfall --> Företagsskvaller
/Moderator
Citera
2016-07-19, 17:15
Medlem
Javisst - Tråd finns ifall du kollat...
(FB) Godisaffär sålde fyra år gammal choklad
Citera
2016-07-19, 17:18
Medlem
AndraSorterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Javisst - Tråd finns ifall du kollat...
(FB) Godisaffär sålde fyra år gammal choklad

Sökte på gammal godis och godisbutik...

Men tack för info - då kan mod ju slänga denna och då kan vi läsa vidare i existerande tråd...
Citera
2016-07-19, 17:36
Medlem
Gottcenter (Drottninggatan 27) torde vara Stockholms sämsta och dyraste snaskaffär. Butiken har i många år sålt defekt och äckligt snask till överpris, och den säljer också vykort och vikingahjälmar i plast till turisterna för dubbla det rekommenderade priset. Den som har butiken kommer från Mellanöstern ?Syrier.
Citera
2016-07-19, 19:33
Medlem
Dansk TV gjorde ett reportage tidigare i år där man med gömd kamera visade hur gammalt godis blir till nytt på ett nafs.

Nu är det så att lösviktsgodis är väldigt dyrt i Danmark i jämförelse med Sverige. Det är väldigt vanligt att man ser priser i Danmark på motsvarande 100-130 svenska kronor per kilo.

TV-reportaget visade hur man ompackade gammal godis i förpackningar (som öppnades och packades i nya förpackningar eller som lösviktsgodis). Man visade ett sådant ompackningsställe i en förort utanför Köpenhamn (=Valby) där 11 rumäner satt och packade om godiset i en liten lokal utan varken toalett eller tvättmöjligheter.

Jag har alltid varit motståndare till att köpa godis i lösvikt och minns en gång för några år sedan när jag stod och valde och en kvinna kom och det fanns ingen "spade" åt henne. Då tog hon godiset med sina egna fingrar. Jag blev rosenrasande och sa mycket högt till henne: fy f-n vad du är äcklig, vi vet inte var någonstans du har varit med dina fingrar.
Citera
2016-07-19, 19:50
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Sluta dalta och bomma igen stället!
Citera
2016-07-19, 21:05
Moderator
Gromguttens avatar
Infogat jubileumstråden i existerande, uppdaterad rubrik på køpet.

/Mod
Citera
2016-07-19, 22:22
Medlem
Slitet-Golvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InteMuhammed
Dansk TV gjorde ett reportage tidigare i år där man med gömd kamera visade hur gammalt godis blir till nytt på ett nafs.

Nu är det så att lösviktsgodis är väldigt dyrt i Danmark i jämförelse med Sverige. Det är väldigt vanligt att man ser priser i Danmark på motsvarande 100-130 svenska kronor per kilo.

TV-reportaget visade hur man ompackade gammal godis i förpackningar (som öppnades och packades i nya förpackningar eller som lösviktsgodis). Man visade ett sådant ompackningsställe i en förort utanför Köpenhamn (=Valby) där 11 rumäner satt och packade om godiset i en liten lokal utan varken toalett eller tvättmöjligheter.

Jag har alltid varit motståndare till att köpa godis i lösvikt och minns en gång för några år sedan när jag stod och valde och en kvinna kom och det fanns ingen "spade" åt henne. Då tog hon godiset med sina egna fingrar. Jag blev rosenrasande och sa mycket högt till henne: fy f-n vad du är äcklig, vi vet inte var någonstans du har varit med dina fingrar.

100-130 SEK / KG är väl inte så dyrt med tanke på att KG-priset oftast ligger på 80-100 SEK. 30 SEK är hit och dit och danmark har väl annat värde på valutan än vad Sverige har.

Samma sak som ICA som lägger på nytt "klistermärke" med nyare datum för att få sålt på köttet.

"Ica-butiker anmäls för köttfärsfusk och flera år gamla varor
Flera Ica-butiker har blivit påkomna med att mala och sälja köttfärs efter bäst-före-datum. I en av butikerna hittades också flera år gamla varor i ett kylrum. Två butiker har nu åtalsanmälts av kommuner. ”Inte acceptabelt”, säger Ica Sveriges kvalitetschef."

Exempelvis(inte samma sak, men fusk pågår överallt). Nog gör fler affärer så också. När jag jobbade med att packa fisk på ett ställe så var det inte ovanligt att fisk som åkte ner på golvet skopades upp och las i förpackningen innan det inplastades", vägdes och sattes på etikett. Jag brukade dock varna bekanta osv för vissa fisksorter när jag visste om det om det var specifika leveranser till närbutikerna.
Senast redigerad av Slitet-Golv 2016-07-19 kl. 22:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in