2015-03-04, 00:29
Medlem
jamescarters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlbusPercival
ÄR det inte dumt att springa till toan med en rånarluva efter man bränt? Då är det väl uppenbart att vakten tar fast dig?

Som jag redan sagt, beror helt på, är det ett större antal personer som backar varandra i en smal gång som Råsunda var, Sthlm stadion, Ullevi osv så försöker oftast inte ens polis/vakter att ingripa, då släpper dom oftast det för att slippa en hektisk stämning med rusningar osv, men är det ett fåtal personer bör man enligt min mening hålla gruppen tätt på läktaren istället.

Personligen hade jag aldrig sprungit till toaletten varken innan eller efter, men idag så finns det folk som förespråkar det, jag tycker flaggor/OH är väldigt enkelt om man nu är en mindre grupp, de större grupperna har ju lite mer frihet, kan dra av de under flaggor/OH, kan gå in på toaletten tillsammans och kan till och med behålla de på matchen ut om de vill och hålla sig tätt ihop och backa varandra ut från arenan sedan.

Sen skall man såklart inte glömma att det alltid finns en risk att åka fast, risken är liten om man vet vad man gör men självklart finns den.
Citera
2015-03-04, 01:08
Medlem
Antivalents avatar
Bränner du av en bengal utan att vara medlem i TIFO eller ULTRAS så kommer du åka på däng. Snacka med din lokala gruppering.
Citera
2015-03-04, 12:35
Medlem
AlbusPercivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent
Bränner du av en bengal utan att vara medlem i TIFO eller ULTRAS så kommer du åka på däng. Snacka med din lokala gruppering.

Jag bränner av en givetvis under ett derby då alla ultrasgrupper bränner. Ifall dom bränner så fattar jag inte varför jag inte skulle få göra det då bötern knappast blir högre för laget pga en bengal mer.
Citera
2015-03-04, 13:28
Medlem
3ndymions avatar
Citat:
Jag bränner av en givetvis under ett derby då alla ultrasgrupper bränner. Ifall dom bränner så fattar jag inte varför jag inte skulle få göra det då bötern knappast blir högre för laget pga en bengal mer.

Dom olika grupperingarna lägger oftast ner mycket tid och planering för att genomföra bränningar så säkert som möjligt, det finns även de tillfällen då man försöker skapa olika arrangemang eller att dom olika pyrotekniska pjäserna ska vara placerade på olika ställen.

Det är oftast inte bara att gå in och bränna av några bengaler utan det brukar planeras, därför är det att föredra att du pratar med dina lokala ultrasgruppering för att kolla av om dom planerar nått men även så att dom vet vem det är som bränner under matchen.
Givetvis kan du bara gå in och bränna, men säkerheten går först. Under matchen är du omringad av folk och går något fel med antingen din pjäs eller snuten är på humör för lite bråk så måste alla vara redo på vad som gäller.

Du verkar även vara nybörjare och måste fråga om dom mest grundläggande sakerna så jag föreslår att du pratar med dina lokala ultras så får du se vad dom säger.
Citera
2015-03-04, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erese
Är du liten till växten så kan du prova ventilationstrumman om det kniper. Eller det kanske bara funkar på film.
Haha, skön bild jag fick... 30 maskerade ultras som försöker klämma ihop sig i ventilationstrumman.
Citera
2015-03-04, 13:51
Medlem
Bornets avatar
Citat:
Om du lyckas schabbla till det och bränna nån eller köra av en som sabbar ett TIFO kan du nog få det rätt hett om öronen, bara så du vet. I princip alla TIFO-grupperingar har kontakter med moderföreningen och dom kommer i sin tur få stå till svars om du klantar dig, vilket kan bli lite tråkigt.
Citera
2015-03-04, 19:30
Medlem
AlbusPercivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bornet
Om du lyckas schabbla till det och bränna nån eller köra av en som sabbar ett TIFO kan du nog få det rätt hett om öronen, bara så du vet. I princip alla TIFO-grupperingar har kontakter med moderföreningen och dom kommer i sin tur få stå till svars om du klantar dig, vilket kan bli lite tråkigt.

Nu tycker jag ni tar i lite för mycket. Är ju snart 26 år gammal. Klart jag vet vart jag ska stå under bränning. Jag vet hur jag ska agera. Dock så fattar jag mig inte på hur man inte kan bli identifierad när man tx "Går under en flagga med låt oss säga jeans sedan kommer ut från flaggan med en annan tröja DOCK med samma jeans. Jag menar dom som kollar kamerorna är väl inte dumma i huvudet? Springer du in i toan så ser dom ju att du kommer ut med samma byxor dock med en annan tröja (Hur ska du springa in till toan med maskering på? Du går ju förbi massor av vakter?

Det är långt kvar till derbyn. Prata med dom kan man göra när det närmar sig.
Citera
2015-04-14, 18:52
Medlem
panther1s avatar
Ge fan i att hacka ner på bengalerna - de ska vara kvar! Gillar ni det inte så stick.

Hörde lite på p1 idag, man tog upp fotbollens baksidor och nämnde den "infekterade och hotfulla stämningen" som kan råda i allsvenskans klackar. Man nämnde IFK, AIK och Hammarby.

Programmet utgjordes av massa pk nissar som beklagade sig över att man inte kunde ta med sig barn på vissa allsvenska matcher längre, detta kunde både vara farligt kunde skapa ett etiskt dilemma då sexismen och hatet är så påtagligt på matcherna.
Man passade även på att hacka ner på bengalerna, det var något som man definitivt inte ville se inne på arenorna.

Jag börjar bli trött på det är djävla gnället nu. För det första så finns det familjesektioner på de flesta allsvenska arenorna idag och där sitter barnen säkert. För det andra så hör de intensiva känslorna, hatet, kärleken och tifokulturen till sporten. Det har funnits under en väldigt lång tid, men nu när "nyfrälsta" lattemammor och deras feministälskande män plötsligt funnit fotbollen så ska fotbollskulturen plötsligt reformeras utifrån deras livssyn. Åt helvete med er, gillar ni inte den kultur som finns så stick. Och sluta jämföra hockey med fotbollen är ni snälla. Fotbollen växte fram ur arbetarklassen och det tuffare klimatet ska avspegla detta!

Jag själv var runt 10 år första gången jag var på en allsvensk match och stod i en klack. Jag och en kompis var där tillsammans och det var vad man brukar kalla för en högriskmatch. Stämningen var på topp, när lagen kom in på planen så tände man bengalerna, vi höll på att kvävas av all rök och blev förflyttade till en plats av några vuxna, en plats med mindre rök och mer syre. Men detta tog vi ingen skada av, utan nästa gång man stod i klacken var man mer förberedd på förebyggande åtgärder bara, det hör till sporten. Vi hade inga lattemorsor som stod och åade sig över det inträffade. Om ni nu är så oroliga för era ömtåliga ägg till barn så gör något annat istället, man måste inte gå på allsvensk fotboll(om man vantrivs). Ibland får man faktiskt ta seden dit man kommer.
Senast redigerad av panther1 2015-04-14 kl. 19:22.
Citera
2015-04-14, 19:07
Medlem
Jolteons avatar
Så sant, så sant... Synd bara att i dagens fuckade värld så är ju standarden att vem som helst ska kunna gå vart som helst och få den nya miljön anpassad till sina behov och sin kultur, pratar inte om sport längre
Citera
2015-04-14, 19:40
Medlem
Håller med i mångt och mycket, även om jag ibland känner att vissa ordval är helt i onödan under matcherna.

Det är en speciell miljö, självklart ska den inte vara hotfull, men det har jag heller aldrig upplevt den som (med några fåtal undantag). Familjeläktare finns som sagt, det ska dock givetvis fortsätta vara folkets sport, inte bara för en envigd del av befolkningen.
Citera
2015-04-14, 19:44
Medlem
Även om jag håller med om moralpaniken, kan jag ändå tycka att man bör kunna få till en riktig feststämning utan bengaler (och pappersremsor som landar på planen), med hjälp av halsdukar, dukar, flaggor, etc. Och som i Kanada när alla hoppar rakt upp i luften när laget gör mål. Bengaler känns lite som en kompensation för dålig läktarstämning.

Men att förbjuda det är ju bara trams.
Citera
2015-04-14, 19:45
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jolteon
Så sant, så sant... Synd bara att i dagens fuckade värld så är ju standarden att vem som helst ska kunna gå vart som helst och få den nya miljön anpassad till sina behov och sin kultur, pratar inte om sport längre

Så fotbollen ska inte få vara massans kultur utan bara för en klick människor om inordnar sig i en speciell supporterkultur? Du får gärna förklara det där bättre.

Personligen vill jag att fotbollen ska fungerar som något enande i samhället. Malmö FF ska vara stadens lag tillgängligt för alla. I dagens splittrade samhälle vill jag att stadens lag ska vara något alla ska kunna samlas runt.
Senast redigerad av mishima 2015-04-14 kl. 19:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in