2015-03-03, 20:40
Medlem
Jag har nyligen fått ett visningserbjudande för en lägenhet i Pennygången i Göteborg och har redan bokat tiden för visningen. Men nu har jag googlat lite grann och det verkar att området är ganska berömt Läste bl.a. att Stena Fastigheter kommer att renovera husen (de har redan börjat med Hus 3) och blir därför osäker om det är en bra idé att tacka ja. Undrar nämligen om det finns någon här på FB som bor där eller känner någon som bor där och kan rekommendera eller tvärtom, avråda från att tacka ja.
Jag undrar särskilt när börjar renoveringen av huset 2 (där ligger lägenheten som jag kommer att titta på). Jag lyckats tyvärr inte hitta informationen själv. Sedan, undrar också om de som bodde i huset 3, vart hade de flyttat? Var det samma hyra där? Tacksam för all info.
Citera
2015-03-03, 21:27
Medlem
Har varit rabalder i tidningarna från och till där Stena anklagats för att göra onödiga "lyxrenoveringar" med abnorma hyreshöjningar som följd. Är inte helt insatt i det hela men såvitt jag förstått det, har man gått med på att enbart göra partiella "lyxrenoveringar" och vanliga renoveringar i resten med inte lika abnorma hyreshöjningar. Husen är dock gamla och behöver renovering - inget snack om den saken! Tror det finns trådar i ämnet.
Citera
2015-03-03, 22:18
Medlem
Fosterlands avatar
Jag skulle säga att Pennygången, och resten av Högsbohöjd, är medelmåttans Rolls Royce. Det har sådär rykte, ligger sådär långt från centrum, går sådär bra med kollektivtrafik, lägenhetskomplexen är sådär fina (haha) och området har sådär rykte.

Det är ett sådant där ställe där du kan presentera dig för nytt folk och säga "Tjena, jag heter Azzimuth och bor på Pennygången. På min fritid brukar jag..." och de har redan glömt var du bodde.

Edit: Oj, haha, glömde ju svara på din fråga. Jag har en polare som bodde i något av de husen för ett tag sedan. Dock bodde han bara i andra hand och fick flytta, men han var mycket nöjd med såväl standard som skicket på kåken. Dessvärre har jag inga mer detaljer mer än att han var nöjd, men jag vet inte hur kontakt med hyresvärd etc var.
Senast redigerad av Fosterland 2015-03-03 kl. 22:20.
Citera
2015-03-03, 22:22
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Har varit rabalder i tidningarna från och till där Stena anklagats för att göra onödiga "lyxrenoveringar" med abnorma hyreshöjningar som följd. Är inte helt insatt i det hela men såvitt jag förstått det, har man gått med på att enbart göra partiella "lyxrenoveringar" och vanliga renoveringar i resten med inte lika abnorma hyreshöjningar. Husen är dock gamla och behöver renovering - inget snack om den saken! Tror det finns trådar i ämnet.

Det där är ren bullshit och propaganda från vissa vänstertomtar. Det som kallas "lyxrenovering" handlar på sin höjd om lite kakel i badrummen.

Faktum är att "lyxrenoveringar" är enda sättet för fastighetsägaren att få ekonomi i stambytena. Men det är inte i första hand "lyxrenoveringarna" som kostar, utan själva stambytet.

Hyrorna har höjts från en toklåg nivå, så det är inte så konstigt att det blir "chockhöjningar" av hyran.
Citera
2015-03-04, 08:34
Medlem
Vad jag förstått så ska renoveringarna vara klara 2017 så det lär ju bli stambyte någon gång snart.
Om du tackar ja till erbjudandet så får du räkna med att det blir en riktigt stökig period under renoveringen-vid stambyte brukar man inte evakuera hyresgästerna- och en hyreshöjning på 500-800 kr (beroende på hur stor lägenhet du har) Stena backade ju från "lyxrenovering" och chockhöjda hyror och ska tydligen bara göra det nödvändigaste med en 14%-ig hyreshöjning.

Nu bor jag inte själv på Pennygången utan en liten bit ifrån och personligen gillar jag inte alls området. Men så är jag närmast allergisk mot sådana här hyreskomplex a la 60-tal. Tråkigt,grått,"fyrkantigt" och ingen charm alls.

Jag har dock aldrig hört att det är stökigt där idag utan det är relativt lugnt. Fördel området är att det är nära till natur och löparspår om man är av hurtiga sorten. Nackdel är att det ligger lite "off" så det tar ca 30 minuter till Brunnsparken om man åker kommunalt. Antingen får man ta buss 16 till stan eller gå ner till AxelDahlström till vagnen.
Citera
2015-03-04, 09:19
Medlem
Tack för era svar. Jag har varit där och kollat lägenheten och har redan tackat nej. Lägenheten är i jättedåligt skick, tapeter är slitna, köket är jättegammalt och köksmöbler ska bara malas vid renoveringen. Sedan, precis som Hekima sa, kommer de att göra stambyte men man ska bo kvar vid det. Sedan, själva byggnaden ser jättedåligt ut. Jag bor också i ett 60-talets hus (kanske även äldre) i Flatås men det ser mycket mycket fräschare ut än dem i Pennygången. Så i helheten har jag fått negativt intryck och tackade nej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in