• 4
  • 5
2017-02-15, 11:24
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storkors1
Frågan utgår från 8-personersregeln, men Ribbing landar i att man oavsett antal alltid väntar med att äta till alla har fått. Det är inte så som du skrev, att så fort maten är serverad på den egna tallriken så är det OK att börja.

Och exakt: den information som passar är för- och efternamn.
Jo, det är alltid ok, och om du inte håller med är det bara att berätta varför det inte skulle vara ok (du sa tidigare att det var egocentrerat - exakt hur är det mer egocentrerat än själva ätandet i sig faktiskt är?)

Nej, den information som passar är beroende på situationen. I många fall är det onödigt eller rentav direkt olämpligt att veta exakt vem den andra är, och för den delen att andra i mötet vet exakt vem du är. Det är helt beroende på situation om du bör presentera dig med förnamn, fullständigt namn, titel och efternamn, osv.
Citera
2017-02-16, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Jo, det är alltid ok, och om du inte håller med är det bara att berätta varför det inte skulle vara ok (du sa tidigare att det var egocentrerat - exakt hur är det mer egocentrerat än själva ätandet i sig faktiskt är?)
Men det är ju bara att titta i länken för att få svar på den frågan: man väntar tills alla har fått sin mat därför att en middag inte handlar om maten utan om samvaron - man börjar äta tillsammans därför att det är samvaron som står i fokus mer än ätandet. Att utan hänsyn till andra ta för sig är lite egocentrerat - JAG kan börja äta direkt för det är MIN mat och den ligger på MIN tallrik - och olämpligt, och det är också synd att du med en sådan självklarhet på ett forum framhåller att det skulle vara OK, vilket lurar andra.

Om du lever i förvissningen att det är OK att börja äta så fort man är serverad så är det lite egocentrerat också. För rimligen kan det inte ha undgått dig genom etikettsråd och hur dina vänner gör på middagar att det inte är OK. Att du framhärdar i att det är OK känns också lite självcentrerat.

Men vi behöver inte tycka lika, jag bara reagerade på att du försökte framhålla en norm som enligt min erfarenhet inte är rätt.
Senast redigerad av Storkors1 2017-02-16 kl. 08:01.
Citera
2017-02-16, 10:17
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storkors1
Men det är ju bara att titta i länken för att få svar på den frågan: man väntar tills alla har fått sin mat därför att en middag inte handlar om maten utan om samvaron - man börjar äta tillsammans därför att det är samvaron som står i fokus mer än ätandet. Att utan hänsyn till andra ta för sig är lite egocentrerat - JAG kan börja äta direkt för det är MIN mat och den ligger på MIN tallrik - och olämpligt, och det är också synd att du med en sådan självklarhet på ett forum framhåller att det skulle vara OK, vilket lurar andra.

Om du lever i förvissningen att det är OK att börja äta så fort man är serverad så är det lite egocentrerat också. För rimligen kan det inte ha undgått dig genom etikettsråd och hur dina vänner gör på middagar att det inte är OK. Att du framhärdar i att det är OK känns också lite självcentrerat.

Men vi behöver inte tycka lika, jag bara reagerade på att du försökte framhålla en norm som enligt min erfarenhet inte är rätt.
Men låt oss då ta t.ex. Nobelfesten; om det gällde samvaron skulle det vara ok att börja äta så snart de i din närhet, ditt bord, eller liknande, har fått mat. Någon som sitter på andra sidan salen har du ju ingen samvaro med - det är en person du bokstavligen aldrig kommer att tala med eller ens se i hela ditt liv, trots att du tekniskt sett äter middag med den personen. Ni två skulle ha samma samvaro som du skulle ha med någon som satt hemma och tittade på Nobelfesten på TV med en mikropizza framför sig.

Jag vill ändå säga att du har en poäng. Det finns ju något i att vänta tills de andra man äter med fått mat, just på grund av att en middag ofta är en delad upplevelse. Det är även det egocentrerat i så fall, men min mening är att det fortfarande är ok att äta direkt - men lika ok att själv välja att vänta, för ens egen skull.
Citera
2025-01-13, 14:55
Medlem
Har besökt Sällskapet på Arsenalsgatan vid ett par tillfällen. Är inte själv medlem men har flera bekanta som är det.

Måste säga att jag inte förstår tjusningen. Utöver den ståtliga trappan och den magnifika matsalen är lokalerna ganska trista. Maten genomgående kall och småtråkig och servicen svajig.

För den som vill ha tillgång till bra representationslokaler i Stockholm ligger hotellen ljusår före i standard. Antar att medlemmarna i Sällskapet drar de saftiga avgifterna på företaget. För en privatperson är det knappast värt pengarna.
Citera
2025-01-22, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isaxon
Har besökt Sällskapet på Arsenalsgatan vid ett par tillfällen. Är inte själv medlem men har flera bekanta som är det.

Måste säga att jag inte förstår tjusningen. Utöver den ståtliga trappan och den magnifika matsalen är lokalerna ganska trista. Maten genomgående kall och småtråkig och servicen svajig.

För den som vill ha tillgång till bra representationslokaler i Stockholm ligger hotellen ljusår före i standard. Antar att medlemmarna i Sällskapet drar de saftiga avgifterna på företaget. För en privatperson är det knappast värt pengarna.
Det låter som att du varit med på ett antal luncher och då kanske man inte ser hela smörgåsbordet. Ledamöter kan t.ex. ha sina egna viner lagrade i källaren som man kan ta upp till luncherna och Sällskapet är ett av få platser utanför hemmet där det finns cigarrum. Det finns en bred programverksamhet med föreläsningar och interna middagar m.m. Så ja, Sällskapet har inget som man inte kan hitta på andra ställen, men en trevlig kombination för ledamöter som inte utomstående alltid ser.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in