2016-04-16, 20:12
Medlem
Jag tänkte mest på om det är en kölista att komma med och om det är intervjuer etc.
Citera
2016-04-17, 03:31
Medlem
Det är tre köer in, en för stockholmsbor, en för personer bosatta i resten av Sverige samt en kö för utländska medborgare (ex. utländsk ambassadörer verksamma i Sverige). Stockholmskön är längst. Det är inga intervjuer, utan bygger på att faddrarna och den sökande känner varandra, så att faddrarna kan voucha för den sökande och den sökande känner att det här är något för honom.

Citat:
Ursprungligen postat av Grottmongo101
Jag tycker det låter som en hemlig bögklubb. Är medlemmarna gifta?
Senast redigerad av Equestris 2016-04-17 kl. 03:35.
Citera
2016-04-17, 21:20
Medlem
Tack för svaret, då kan jag börja med att söka faddrar.
Citera
2016-04-19, 00:03
Medlem
Statusuppdatering: jag sökte medlemskap i april förra året och blev antagen i september. Jag har nu många nya inflytelserika vänner som hjälper mig in i frimurarorden och tempelriddarns. Sällskapet har blivit ett andra hem och det är inget bögeri som vissa säger.
Citera
2016-04-19, 09:13
Medlem
Om du med "tempelriddarna" menar Tempelherreorden, så betänk att det i mångas ögon är en självutnämnd/"oäkta" riddarorden. Kungl. hovstaterna, UD och Försvarsmakten ser den inte som en äkta riddarorden. Det finns bättre alternativ, flera avsatta kungahus riddarordnar finns i Sverige. PM:a gärna.
Citera
2016-11-16, 13:07
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Vad kostar det att vara med? Årsavgift / inträdesavgift?
Citera
2016-11-18, 15:44
Medlem
Inträdet kostar ca 11 000. Årsavgiften är ca 3 500. Men det krävs tre ledamöter som "faddrar".
Citera
2017-02-14, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kams
Inträdet kostar ca 11 000. Årsavgiften är ca 3 500. Men det krävs tre ledamöter som "faddrar".
Vad kostar Nya Sällskapet då? https://sv.wikipedia.org/wiki/Nya_Sällskapet
Jag har hört en uppgift om att det kostar 100 000 i inträde, kan det stämma?
Citera
2017-02-14, 13:25
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebbehhs
Jag håller med föregående här! De lägre klasserna vet aldrig hur man ska bete sig, särskilt tydligt när folk bara hälsar med förnamn (dagisfasoner, väldigt vanligt bland ouppfostrade) samt runt matbordet (börjar äta direkt när maten kommer i en tro att det är ok bara för att man 8 vid bordet(!) och inte förstår vilka bestick som är till vilken rätt mm.)
Det är alltid ok att äta omedelbart när man fått maten (när enskild tallriksläggning är klar), och att presentera sig med förnamn. Påhittet att vänta tills alla fått mat grundar sig i en tanke om att maten måste gå lagom och att alla därmed måste få mat, vilket är irrelevant om man lever i överflöd. Det är inte år 1273 längre.
Citera
2017-02-15, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Det är alltid ok att äta omedelbart när man fått maten (när enskild tallriksläggning är klar), och att presentera sig med förnamn. Påhittet att vänta tills alla fått mat grundar sig i en tanke om att maten måste gå lagom och att alla därmed måste få mat, vilket är irrelevant om man lever i överflöd. Det är inte år 1273 längre.
Förlåt, men med en så egocentrerat handlingsmönster får du det svårt i sällskapslivet. För att presentera sig med för- och efternamn tillhör god ton, likaså att vänta in andra när mat serveras. Det är aldrig OK att börja sleva i sig mat före några andra. När det gäller tanken om mat och överflöd, så har du fel, det är inte därifrån det kommer. Läs Ribbing http://blogg.dn.se/etikettfragan/2011/03/08/attagrans/
Senast redigerad av Storkors1 2017-02-15 kl. 01:38.
Citera
2017-02-15, 09:32
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storkors1
Förlåt, men med en så egocentrerat handlingsmönster får du det svårt i sällskapslivet. För att presentera sig med för- och efternamn tillhör god ton, likaså att vänta in andra när mat serveras. Det är aldrig OK att börja sleva i sig mat före några andra. När det gäller tanken om mat och överflöd, så har du fel, det är inte därifrån det kommer. Läs Ribbing http://blogg.dn.se/etikettfragan/2011/03/08/attagrans/
Jag pratar inte om någon åttapersonersregel (vilket är det Magdalena talar om i det du länkade till) utan om ett allmänt beteende om att vänta tills alla fått mat. Vid större tillställningar gör det naturligtvis att serveringspersonalen slipper bära runt på olika sorters rätter - men det är bara en praktisk bieffekt och inte den ursprungliga anledningen till att man gör så.

Och när man presenterar sig ger man information (sitt namn); man ska naturligtvis ge den mängd information som passar.
Citera
2017-02-15, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Jag pratar inte om någon åttapersonersregel (vilket är det Magdalena talar om i det du länkade till) utan om ett allmänt beteende om att vänta tills alla fått mat.
Frågan utgår från 8-personersregeln, men Ribbing landar i att man oavsett antal alltid väntar med att äta till alla har fått. Det är inte så som du skrev, att så fort maten är serverad på den egna tallriken så är det OK att börja.

Och exakt: den information som passar är för- och efternamn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in