Citat:
Ursprungligen postat av
twigdoll
Du vet om att toxiner är gift? lite osäker på vad du vill få ut här nu.
Låter på mig som du lider av tvångstankar lite fel att kalla de för gift när du pratar om broccoli, vad innehåller inte toxiner menar du? Och vad händer om du undviker allting?
Om du kokar så försvinner andra ämnen som är viktigt, att kalla broccoli för gift är helt oacceptabelt. Man ska hålla balanserad kost och inte bara äta grönsaker.
Nej jag är idiot och tror att toxiner är någon form av superfood som härstammar från regnbågen....
Jag vet vad toxiner är, annars skulle jag inte skriva om det. Och om det inte vore så att jag läst fakta om detta och inte bara antaganden och tomma åsikter, vilket du verkar besitta, så skulle jag inte heller skriva om det.
I många/dom flesta växter/bönor/sädesslag finns en sorts gift som dessa använder som försvar mot skadedjur och mycket annat. Och precis som jag skrev ovan så innehåller kålväxter som då t.ex broccoli naturligt ett gift/toxin som kallas goitrogener och hämmar sköldkörtelns funktion. Detta toxin går att få bort genom att ångkoka eller koka kålen, såklart försiktigt. Och min fråga är alltså om goitrogenerna förstörs vid uppvärmning eller ifall det bara "dras ut" i vattnet, vilket är effekten av att blötlägga t.ex nötter...