2015-03-03, 11:50
Medlem
Har ett relativt nytt intresse för hälsomat som utvecklats och intensifierats ganska mycket det senaste två åren vilket lett till att jag äter en kost beståendes av väldigt mycket vegetariskt, framförallt frukt och grönsaker. Men igår snubblade jag över informationen om grönsakers naturliga toxiner som t.ex oxalsyra, goitrogener, fytinsyra, lektin osv. Jag har även funnit en hel del information om hur man minskar dessa ämnen, t.ex genom blötläggning, ångkokning och tillagning. Men nu undrar jag alltså hur det är när man göra soppa?
Jag äter soppor varje dag och har oftast i kål i form av broccoli, blomkål, vitkål m.m som innehåller goitrogener, vilka ska förstöras vid tillagning. Men förstörs goitrogenerna av värmen eller dras det bara ut i vattnet, som man sedan ändå äter tillsammans med soppan? Bör man blötlägga kålen eller eventuellt ångkoka eller förkoka innan man gör soppa på dessa? Kan inte hitta information någonstans på nätet så jag vore väldigt tacksam om någon har svar på detta.

Tack på förhand.
Citera
2015-03-03, 11:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PepperJack
Har ett relativt nytt intresse för hälsomat som utvecklats och intensifierats ganska mycket det senaste två åren vilket lett till att jag äter en kost beståendes av väldigt mycket vegetariskt, framförallt frukt och grönsaker. Men igår snubblade jag över informationen om grönsakers naturliga toxiner som t.ex oxalsyra, goitrogener, fytinsyra, lektin osv. Jag har även funnit en hel del information om hur man minskar dessa ämnen, t.ex genom blötläggning, ångkokning och tillagning. Men nu undrar jag alltså hur det är när man göra soppa?
Jag äter soppor varje dag och har oftast i kål i form av broccoli, blomkål, vitkål m.m som innehåller goitrogener, vilka ska förstöras vid tillagning. Men förstörs goitrogenerna av värmen eller dras det bara ut i vattnet, som man sedan ändå äter tillsammans med soppan? Bör man blötlägga kålen eller eventuellt ångkoka eller förkoka innan man gör soppa på dessa? Kan inte hitta information någonstans på nätet så jag vore väldigt tacksam om någon har svar på detta.

Tack på förhand.

Du vet om att toxiner är gift? lite osäker på vad du vill få ut här nu.
Låter på mig som du lider av tvångstankar lite fel att kalla de för gift när du pratar om broccoli, vad innehåller inte toxiner menar du? Och vad händer om du undviker allting?

Om du kokar så försvinner andra ämnen som är viktigt, att kalla broccoli för gift är helt oacceptabelt. Man ska hålla balanserad kost och inte bara äta grönsaker.
Senast redigerad av twigdoll 2015-03-03 kl. 12:13.
Citera
2015-03-03, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PepperJack

Tack på förhand.

Det beror på vad det är för gifter. Lektin t ex är ett protein som denatureras (sönderdelas) till icke-toxiska föreningar vid uppvärmning. Oxalsyran kan du aldrig värma bort och där är nog tipset snarare att förvälla.

Å andra sidan så är det alltid en fråga om mängder. Oxalsyran och dess salter (oxalater) är kroppen duktig på att göra sig av med, d v s de ackumuleras inte. Du pissar ut dem. Har du däremot problem med njurarna så kan oxalsyra tillsammans med kalcium bilda kalciumoxalat som är väldigt svårlösligt och en stor bov när det kommer till njursten. Lite rabarberkräm är ingen fara men rabarbersaft innehåller nog egentligen alldeles för mycket oxalsyra för att det ska vara sunt att suga i sig flera liter. Att krydda salladen med några blad harsyra (som också innehåller oxalsyra) är ingen fara alls för någon, för mängden blir så liten. Vill man ändå göra rabarbersaft kan man fälla ut oxalat i form av kalciumoxalat och sedan dekantera av saften från bottensatsen som då består av kalciumoxalatkristaller.

Jag tycker alla de här diskussionerna blir absurda och grundregeln är väl att aldrig läsa något av någon som inte är utbildad på området och istället välja sina källor bättre. Många har tagit på sig egna titlar som är ren jävla smörja och dem ska man inte heller läsa något av. Att något innehåller bla bla bla är INTE tillräcklig information för att gå i taket, det som är relevant är hur mycket av det aktuella giftet som produkten innehåller.
Citera
2015-03-03, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
Du vet om att toxiner är gift? lite osäker på vad du vill få ut här nu.
Låter på mig som du lider av tvångstankar lite fel att kalla de för gift när du pratar om broccoli, vad innehåller inte toxiner menar du? Och vad händer om du undviker allting?

Om du kokar så försvinner andra ämnen som är viktigt, att kalla broccoli för gift är helt oacceptabelt. Man ska hålla balanserad kost och inte bara äta grönsaker.

Nej jag är idiot och tror att toxiner är någon form av superfood som härstammar från regnbågen....
Jag vet vad toxiner är, annars skulle jag inte skriva om det. Och om det inte vore så att jag läst fakta om detta och inte bara antaganden och tomma åsikter, vilket du verkar besitta, så skulle jag inte heller skriva om det.
I många/dom flesta växter/bönor/sädesslag finns en sorts gift som dessa använder som försvar mot skadedjur och mycket annat. Och precis som jag skrev ovan så innehåller kålväxter som då t.ex broccoli naturligt ett gift/toxin som kallas goitrogener och hämmar sköldkörtelns funktion. Detta toxin går att få bort genom att ångkoka eller koka kålen, såklart försiktigt. Och min fråga är alltså om goitrogenerna förstörs vid uppvärmning eller ifall det bara "dras ut" i vattnet, vilket är effekten av att blötlägga t.ex nötter...
Citera
2015-03-03, 14:01
Medlem
Bajsfacistens avatar
Läste rent populärt vetenskapligt ganska nyligen att just en del av grönsakernas nyttigheter var just deras giftighet, att deras giftighet så var bra för att hålla igång immunförsvaret. Även vitaminer är giftiga.

Det är nog inte helt lätt där att försöka optimera sin kost så hälsosam som möjligt. Tom syre bryter ner kroppen långsamt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in