2015-03-03, 10:32
Medlem
bigpetes avatar
Har efter ca ett decenniums uppehåll börjat hitta tillbaka till musiken och har ett extra rum i huset där jag ska sitta o lattja. Jag kommer främst att ge mig på dubstep, EBM, electronica osv.

Musikteori o hur individuella maskiner och DAWs fungerar är inget problem och jag håller på att lära mig, men däremot hade jag behövt förslag och råd på hur jag ska koppla ihop och synka allt!

Utrustningen jag har än så länge är som följer:

Kaossilator Pro +
Kaoss Pad 3
Bliptronic 5000 LED Synth (mer en leksak)
Gakken SX-150 analog synth (också en leksak om än en rolig en )
Random NoName midi-keyboard (om jag kan hitta det... flyttade för nån månad sen haha)

Stationär dator med följande DAWs:

FL 11
Acid Pro 7.0
Sound Forge 10
Reason

Tanken är att blanda DAWs med hårdvara, men hårdvaran lockar mest. Kommer att införskaffa Korgs Volca-serie längre fram, plus en MicroKorg eller annan trevlig synth.

All hårdvara har olika in- och utgångar; Korg-maskinerna har RCA in/ut, SX-150 och Bliptronic har 3.5 mm line out, midi-keyboarden är USB, osv.

Så hur fasiken kopplar jag ihop allt med datorn o får det synkat o fint? Har för mig att Kaoss Paden kan användas som MIDI-controller? Bliptronic o Gakken går ju inte att synka så det använder jag separat och spelar in bara när det behövs, men jag tänker främst på Korg-maskinerna, keyboard, o dator.

Bär även nämnas att jag inte kommer att satsa på proffsiga monitorer o sånt. Kommer att använda en gammal Sony receiver med ett par golvhögtalare bara när jag inte använder hörlurar.
Citera
2015-03-03, 17:40
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bigpete
Har efter ca ett decenniums uppehåll börjat hitta tillbaka till musiken och har ett extra rum i huset där jag ska sitta o lattja. Jag kommer främst att ge mig på dubstep, EBM, electronica osv.

Musikteori o hur individuella maskiner och DAWs fungerar är inget problem och jag håller på att lära mig, men däremot hade jag behövt förslag och råd på hur jag ska koppla ihop och synka allt!

Utrustningen jag har än så länge är som följer:

Kaossilator Pro +
Kaoss Pad 3
Bliptronic 5000 LED Synth (mer en leksak)
Gakken SX-150 analog synth (också en leksak om än en rolig en )
Random NoName midi-keyboard (om jag kan hitta det... flyttade för nån månad sen haha)

Stationär dator med följande DAWs:

FL 11
Acid Pro 7.0
Sound Forge 10
Reason

Tanken är att blanda DAWs med hårdvara, men hårdvaran lockar mest. Kommer att införskaffa Korgs Volca-serie längre fram, plus en MicroKorg eller annan trevlig synth.

All hårdvara har olika in- och utgångar; Korg-maskinerna har RCA in/ut, SX-150 och Bliptronic har 3.5 mm line out, midi-keyboarden är USB, osv.

Så hur fasiken kopplar jag ihop allt med datorn o får det synkat o fint? Har för mig att Kaoss Paden kan användas som MIDI-controller? Bliptronic o Gakken går ju inte att synka så det använder jag separat och spelar in bara när det behövs, men jag tänker främst på Korg-maskinerna, keyboard, o dator.

Bär även nämnas att jag inte kommer att satsa på proffsiga monitorer o sånt. Kommer att använda en gammal Sony receiver med ett par golvhögtalare bara när jag inte använder hörlurar.

Vilket ljudkort använder du?
Citera
2015-03-03, 17:47
Medlem
bigpetes avatar
Inget särskilt ljudkort heller än. Det får bli när ekonomin tillåter det

Kör för närvarande det inbyggda 7.1-ljudet på moderkortet, med toslink till hemmabio-stärkaren.
Citera
2015-03-03, 21:28
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bigpete
Inget särskilt ljudkort heller än. Det får bli när ekonomin tillåter det

Kör för närvarande det inbyggda 7.1-ljudet på moderkortet, med toslink till hemmabio-stärkaren.

Ok det begränsar det enhel del. Alla saker som har midi eller USB kopplas till midi interface, inbyggt i ljudkort när du köpt det eller separat, respektive direkt till dator eller USB hubb.

Nu har du flera grejer som bara har ljudutgång. Om du skaffar ett ljudkort med 8 kanaler in tror jag du får ihop det. Köper du ett med färre ingångar måste du byta vilka ljudutgångar från synthar/kaoss som är anslutna till ljudkortets ingångar. Vill du slippa det får du ha en patchbay för ljud eller ett mixerbord.

Interna ljudkortet, nej tänk inte den tanken.
Citera
2015-03-04, 08:31
Medlem
bigpetes avatar
Okej, tack för det! Ska ta o kolla upp det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in