Har efter ca ett decenniums uppehåll börjat hitta tillbaka till musiken och har ett extra rum i huset där jag ska sitta o lattja. Jag kommer främst att ge mig på dubstep, EBM, electronica osv.
Musikteori o hur individuella maskiner och DAWs fungerar är inget problem och jag håller på att lära mig, men däremot hade jag behövt förslag och råd på hur jag ska koppla ihop och synka allt!
Utrustningen jag har än så länge är som följer:
Kaossilator Pro +
Kaoss Pad 3
Bliptronic 5000 LED Synth (mer en leksak)
Gakken SX-150 analog synth (också en leksak om än en rolig en
)
Random NoName midi-keyboard (om jag kan hitta det... flyttade för nån månad sen haha)
Stationär dator med följande DAWs:
FL 11
Acid Pro 7.0
Sound Forge 10
Reason
Tanken är att blanda DAWs med hårdvara, men hårdvaran lockar mest. Kommer att införskaffa Korgs Volca-serie längre fram, plus en MicroKorg eller annan trevlig synth.
All hårdvara har olika in- och utgångar; Korg-maskinerna har RCA in/ut, SX-150 och Bliptronic har 3.5 mm line out, midi-keyboarden är USB, osv.
Så hur fasiken kopplar jag ihop allt med datorn o får det synkat o fint?
Har för mig att Kaoss Paden kan användas som MIDI-controller? Bliptronic o Gakken går ju inte att synka så det använder jag separat och spelar in bara när det behövs, men jag tänker främst på Korg-maskinerna, keyboard, o dator.
Bär även nämnas att jag inte kommer att satsa på proffsiga monitorer o sånt. Kommer att använda en gammal Sony receiver med ett par golvhögtalare bara när jag inte använder hörlurar.
Musikteori o hur individuella maskiner och DAWs fungerar är inget problem och jag håller på att lära mig, men däremot hade jag behövt förslag och råd på hur jag ska koppla ihop och synka allt!
Utrustningen jag har än så länge är som följer:
Kaossilator Pro +
Kaoss Pad 3
Bliptronic 5000 LED Synth (mer en leksak)
Gakken SX-150 analog synth (också en leksak om än en rolig en
)Random NoName midi-keyboard (om jag kan hitta det... flyttade för nån månad sen haha)
Stationär dator med följande DAWs:
FL 11
Acid Pro 7.0
Sound Forge 10
Reason
Tanken är att blanda DAWs med hårdvara, men hårdvaran lockar mest. Kommer att införskaffa Korgs Volca-serie längre fram, plus en MicroKorg eller annan trevlig synth.
All hårdvara har olika in- och utgångar; Korg-maskinerna har RCA in/ut, SX-150 och Bliptronic har 3.5 mm line out, midi-keyboarden är USB, osv.
Så hur fasiken kopplar jag ihop allt med datorn o får det synkat o fint?
Har för mig att Kaoss Paden kan användas som MIDI-controller? Bliptronic o Gakken går ju inte att synka så det använder jag separat och spelar in bara när det behövs, men jag tänker främst på Korg-maskinerna, keyboard, o dator.Bär även nämnas att jag inte kommer att satsa på proffsiga monitorer o sånt. Kommer att använda en gammal Sony receiver med ett par golvhögtalare bara när jag inte använder hörlurar.