2015-03-03, 08:54
Medlem
Tjena! Min bil fungerar perfekt utöver det faktum att den stinker efter att man kört i ett tag! Min mamma säger att det luktar bränd asfalt, själv känner jag en frän bränd lukt. Folk klagar när dom åker med o det är pinsamt. Står man stilla vid ett rödljus letar sig lukten in direkt via ACn. Lukten verkar komma framifrån bilen men har luktat runt o känner inget under huven.

Jag upptäckte nyligen att jag (min pappa) haft i blå istället för röd glykol btw och att det ibland kan vara "fläckigt" på asfalten under bilen. Läst något om läckande glykol. Bilen ber om mer kylarvätska ungefär 1 gång per 2 månader. Kan det bero på detta?
Citera
2015-03-03, 10:16
Medlem
Om det inte är något som ligger emot någonstans där det blir varmt så kanske det är en trasig vattenpump eller topplockspackning (?)
Senast redigerad av gutz 2015-03-03 kl. 10:19.
Citera
2015-03-03, 10:24
Medlem
skunkjobbs avatar
Det där läckaget är förstås inte normalt och måste åtgärdas men jag tvivlar på att det har med lukten att göra. Jag har haft kylarläckage ett par gånger (vid vattenpumpen och topplockspackningen) men kände aldrig någon lukt av det.

Har du känt på fälgarna så de inte är varma efter en stunds körning? Bromsar som ligger emot är nog den vanligaste källan till att det luktar bränt, riktigt äcklig lukt. Kopplingen luktar likadant om den blir överhettad men det hade du nog märkt om den slirade.
Citera
2015-03-03, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Det där läckaget är förstås inte normalt och måste åtgärdas men jag tvivlar på att det har med lukten att göra. Jag har haft kylarläckage ett par gånger (vid vattenpumpen och topplockspackningen) men kände aldrig någon lukt av det.

Har du känt på fälgarna så de inte är varma efter en stunds körning? Bromsar som ligger emot är nog den vanligaste källan till att det luktar bränt, riktigt äcklig lukt. Kopplingen luktar likadant om den blir överhettad men det hade du nog märkt om den slirade.

Folk har påpekat att det luktar bränd koppling men bilen är automatväxlad. Då byter man väl ändå inte kopplingsskiva? Klossarna byttes i somras både fram och bak. Kan rostiga skivor skapa frän lukt? Jag har märkt att det ibland "skrapar" som om något tar i. Hänt två gånger hittills. Är det dags att byta skivor?
Citera
2015-03-03, 12:17
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ADiUM
Folk har påpekat att det luktar bränd koppling men bilen är automatväxlad. Då byter man väl ändå inte kopplingsskiva? Klossarna byttes i somras både fram och bak. Kan rostiga skivor skapa frän lukt? Jag har märkt att det ibland "skrapar" som om något tar i. Hänt två gånger hittills. Är det dags att byta skivor?
Är det en automatare så finns det ingen kopplingsskiva nä. Känn efter om fälgarna blir varma efter en stunds körning och så kan du ju sniffa vid hjulen. Jag skulle känna en gång om bromsen låg emot och petade direkt på bromsskivan och det gör jag inte om, fan vad het den var så jag fick en brännblåsa på fingret Ta det lite försiktigt alltså.
Citera
2015-03-03, 21:28
Medlem
det kan inte ha hamnat en plastpåse eller liknande på avgasröret när det varit varmt? hände mig en gång och det luktade fa-an verkligen. Kan ju vara så att även om klossarna är nya så kan de ju fortfarande ligga på. Bromsklossar och lameller luktar frukansvärt illa. Eller om de droppar någon olja på någon varm yta tex.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in