Citat:
Ursprungligen postat av
Bogomil
Så ... p.g.a. att du inte är bekant med min faktiska position ... är du först kritisk mot min förmodade teism, och sen mot min förmodade "starka" ateism.
I realiteten är jag en tämligen "svag" (agnostisk) ateist.
Och från min solida position som agnostiker ser jag inga nämnvärdiga problem med att kunne ha en kreativ dialog med "vettig" teister ... när såna manifesterar sig. Det är t.ex. mycket glest med "vettiga" muslimer på forumet; dom muslimer som är aktiva här är överlag rena propagandister från antingen vålds-skolan inom islam eller från koran-efterrationaliserings-skolan. Subkategorier som båda är mycket lättkränkta.
Ja, visst är det märkligt...
Nåväl, jag antar att det har att göra med att grabbar gärna vill ha "rätt" på ett eller annat sätt, och just i fallet med diskussioner ang. vad man "tror" eller inte "tror" så blir det lätt låsta positioner...i de fall man utifrån en "solid position" som agnostiker kan ha en "kreativ" diskussion med teister så lär det väl vara fråga om någon slags ytterligare påspädning på fördomarna och/eller okunskapen, dock, eftersom
wikipedia menar att "a-gnosticism" = "a-" betyder utan och "gnosis" betyder "kunskap", "vetande"...

en "solid position" som ovetande eller utan kunskap är väl ingen eftersträvansvärd position, väl?
Citat:
Agnosticism, (grekiska α-γνωστικισμός, a, som betyder "utan", och gnosticism eller gnosis, "kunskap, vetande").
http://sv.wikipedia.org/wiki/Agnosticism
Vad jag är kritisk emot är således bristen på kunskap hos agnostiker samt bristen på insikt om de syroarameiska missförstånden och felöversättningarna i koranen hos muslimer, samt antropomorfiseringar hos teister ö.h.t.... att tro på "högre makter", "ödet" eller något "bortom detta" eller "hinsides" är å andra sidan IMO inte fel, och shamaner eller s.k. "primitiva" religioner har IMO en poäng när de anser att deras döda anförvanter är värda de efterlevandes uppmärksamhet...släktforskning uttrycker IMO religiösa kvalitéer, och de tibetanska munkarnas uppteckningar av "de dödas bok" är IMO fascinerande...programmet "det okända" på TV har också intressanta aspekter IMO...
Så, våra åsikter går alltså isär ang. vad som döljer sig bakom horisonten, d.v.s. vad vi inte faktiskt ser med våra ögon, utan vad vi "tror" finns ovan molnen t.ex....eller bortom stjärnorna...eller...whatever...vad vi "tror" helt enkelt...själv "tror" jag således på vad Jeremy Griffith skriver, och att "the Aquatic Ape Theory" är rimlig samt att David Attenboroughs program om evolutionen stämmer... på samma sätt som jag "tror" på att det periodiska systemet, mikroskop och teleskop tillåter människan att se naturen i ett fantastiskt detaljerat perspektiv...