2015-03-02, 16:30
Medlem
GrumpyOldMans avatar
Ett "särkullbarn" (inte mitt biologiska barn) har folkbokfört sig på mammans och min adress, men bor i verkligheten i en helt annan ort. Den vuxna personen vägrar dock ändra sin adress till den verkliga bostaden.

Jag har skrivit till skatteverket flera gånger, utan något gensvar. De säger bara att personen har ett eget ansvar att folkbokföra sig på rätt adress (där huvudsaklig dygns/veckovila sker).

Försäkringsbolaget (husförsäkring) har uppgift om 2 boende, men enligt folkbokföringen finns det 3 boende på adressen.

Hur går man vidare för att få bort den felaktigt folkbokförda på den aktuella adressen?
Citera
2015-03-02, 16:33
Medlem
Abbadohns avatar
Vad gör det för skillnad?
Citera
2015-03-02, 16:39
Medlem
GrumpyOldMans avatar
Skillnaden är att jag inte vill ha en person skriven på min adress som fysiskt inte bor här, inte betalar kommunalskatt här eller har rösträtt i kommunen där personen inte är bosatt. Har det ingen praktisk betydelse för myndigheterna kan vi alla skriva oss på Drottningholms slott. De har ju tom beväpnad vaktstyrka....
Citera
2015-03-02, 16:45
Moderator
Gordon Blixts avatar
Skatteverket kan på eget initiativ ändra folkbokföringen om den är felaktig. Det gäller bara att lyckas övertyga verket om att nuvarande adress är felaktig och att en annan är riktig i stället.
Citera
2015-03-02, 19:15
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrumpyOldMan
Skillnaden är att jag inte vill ha en person skriven på min adress som fysiskt inte bor här, inte betalar kommunalskatt här eller har rösträtt i kommunen där personen inte är bosatt. Har det ingen praktisk betydelse för myndigheterna kan vi alla skriva oss på Drottningholms slott. De har ju tom beväpnad vaktstyrka....

Jag skulle be att få tala med en chef inom folkbokföringen och fråga varför man inte vidtagit åtgärder för att rättställa personens folkbokföringsadress. Det ingår i myndighetens ansvar att utreda och försöka fastställa en korrekt fbf-adress enligt reglerna i §7-13 om det kommer till deras kännedom att en person inte är bosatt på den adress där han eller hon har folkbokfört sig. Man har all möjlighet i världen att om din sambos barn inte samarbetar att tvångsvis ändra folkbokföring. Kan man inte fastslå en vistelseadress finns möjligheter att skriva personen på församlingen (där personen i huvudsak vistas) eller utan känt hemvist.

Det kan dock vara så att man bedömer att personen inte har någon stadigvarande adress, men har den starkaste anknytningen till den fastighet där mamman bor. Då kan man med stöd av §12 folkbokföra personen hos er ändå (Har personen bott i fastigheten stadigvarande tidigare?)

Kortare vistelser på annan ort (upp till ett år) föranleder inte heller skyldighet att ändra fbf-adress om man har för avsikt att sedan bosätta sig på den ursprungliga fastigheten igen.
Citera
2015-03-02, 19:28
Medlem
GrumpyOldMans avatar
Personen har varit mantalsskriven med sin sambo på helt annan adress i ett par år, men när förhållandet upphörde valde personen att folkbokföra sig på mammans och min adress. Personen har för åtta månader sedan flyttat till annan adress, men vägrar att ändra folkbokföringsadressen. Jag har manuellt eftersänt personens post till dennes egentliga boende.

Jag har tröttnat på detta och återsänder posten till avsändarna.
Citera
2015-03-02, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag skulle be att få tala med en chef inom folkbokföringen och fråga varför man inte vidtagit åtgärder för att rättställa personens folkbokföringsadress.

Problemet är ju att balansen för bokontrollen ligger på flera tusen ärenden och att man plockar ärenden i kronologisk ordning. Att prata med en chef gör varken från eller till eftersom man har sin plats i kön, innan någon tagit hand om ärendet så är det också omöjligt att veta var i Sverige det kommer att handläggas.

Citat:
Hur går man vidare för att få bort den felaktigt folkbokförda på den aktuella adressen?

Man har som privatperson egentligen så mycket mer att göra än vad du redan gjort. En genväg kan vara att skicka in en flyttanmälan för "bonus"barnet och skriva ett litet brev på baksidan av anmälan. När anmälan fastnar pga "text utanför formulär" så kommer förhoppningsvis nån granska anmälan och utreda personen. Den löpande kontrollen haft oftast mindre balanser än bosättningskontrollen.
Citera
2015-03-02, 23:14
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitre
Problemet är ju att balansen för bokontrollen ligger på flera tusen ärenden och att man plockar ärenden i kronologisk ordning. Att prata med en chef gör varken från eller till eftersom man har sin plats i kön, innan någon tagit hand om ärendet så är det också omöjligt att veta var i Sverige det kommer att handläggas.

Man har som privatperson egentligen så mycket mer att göra än vad du redan gjort. En genväg kan vara att skicka in en flyttanmälan för "bonus"barnet och skriva ett litet brev på baksidan av anmälan. När anmälan fastnar pga "text utanför formulär" så kommer förhoppningsvis nån granska anmälan och utreda personen. Den löpande kontrollen haft oftast mindre balanser än bosättningskontrollen.

Jag uppfattade TS så att han har kontaktat Skatteverket men fått besked att de inte ser något skäl att utreda frågan. Det kanske kan vara något missförstånd, men om det är så som han beskriver kan det kanske ändå vara bra att få svar på varför man inte ens har velat lägga hans begäran "på hög"? Din "genväg" kan kanske också vara ett sätt.
Citera
2015-03-03, 00:58
Medlem
När jag senast flyttade använde jag adressandring.se för att se till att få "allt" gjort på en gång. Men något med formuläret krånglade, jag kunde inte ange rätt lägenhetsnummer, så jag fyllde i något som systemet accepterade och skrev sedan ett brev till Skatteverket, i vilket jag förklarade vem som bor var i huset.

Någon dag efter att jag postat brevet ringde en handläggare från Skatteverket och tackade mig för min ansträngning, och berättade att hon pratat med fastighetsägaren och verifierat att alla verkligen bor där jag påstått att de bor. Det visade sig att den enda som var folkbokförd på rätt ställe var jag själv.

Slutsatsen jag drar av det är att om man skriver ett bra brev, och förklarar hur sakerna ligger till så lyssnar Skatteverket. I alla fall ibland. I just ditt specifika fall kanske du bör skriva en bra förklaring till att de borde reda upp var personen i fråga faktiskt bor.
Citera
2015-03-17, 18:12
Medlem
GrumpyOldMans avatar
Tyvärr har ett pucko sett till att jag är outad, så jag återuppstår med en annan identitet i framtiden. Så idioten kan drägla i sitt svett i lugn och ro...
Tillägg: Personen har dessutom fått en utredning på sig - så rimligtvis bör den falska folkbokföringen upphöra rätt omgående. Även om den berörda inte begriper bättre.
Senast redigerad av GrumpyOldMan 2015-03-17 kl. 18:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in