Citat:
Ursprungligen postat av
GrumpyOldMan
Skillnaden är att jag inte vill ha en person skriven på min adress som fysiskt inte bor här, inte betalar kommunalskatt här eller har rösträtt i kommunen där personen inte är bosatt. Har det ingen praktisk betydelse för myndigheterna kan vi alla skriva oss på Drottningholms slott. De har ju tom beväpnad vaktstyrka....

Jag skulle be att få tala med en chef inom folkbokföringen och fråga varför man inte vidtagit åtgärder för att rättställa personens folkbokföringsadress. Det ingår i myndighetens ansvar att utreda och försöka fastställa en korrekt fbf-adress enligt reglerna i §7-13 om det kommer till deras kännedom att en person inte är bosatt på den adress där han eller hon har folkbokfört sig. Man har all möjlighet i världen att om din sambos barn inte samarbetar att tvångsvis ändra folkbokföring. Kan man inte fastslå en vistelseadress finns möjligheter att skriva personen på församlingen (där personen i huvudsak vistas) eller utan känt hemvist.
Det kan dock vara så att man bedömer att personen inte har någon stadigvarande adress, men har den starkaste anknytningen till den fastighet där mamman bor. Då kan man med stöd av §12 folkbokföra personen hos er ändå (Har personen bott i fastigheten stadigvarande tidigare?)
Kortare vistelser på annan ort (upp till ett år) föranleder inte heller skyldighet att ändra fbf-adress om man har för avsikt att sedan bosätta sig på den ursprungliga fastigheten igen.