2015-06-16, 22:43
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Har du något exempel?
Har du hört talas om våldsamma upplopp, med brandbomber, stenkastning etc?

Citat:
Precis, jag menar inte att det tyder på de fyra har koppling till terrorism, för att en av dem ska ha en släkting som skriver antiisraeliska tweets.
En far. Äpplet faller inte långt från päronträdet.

Citat:
Jag begriper inte vad du menar.
Jag är inte förvånad.

Citat:
Jag är inte ensam om den ståndpunkten. Enligt åklagaren (som har en miljon gånger mer insyn än både du och jag) så har det inte framkommit något i utredningen som tyder på koppling till terrorism. Men det kanske har med han som person att göra, vad vet jag.
Har du läst FUP alltså? Du hade inte det sa du.

Citat:
Ingen av dessa blev sprängd. Mordet på Anna Lindh kan man knappast kalla för ett terrordåd, och antagligen inte heller mordet på Olof Palme. (Lars Tingströms härjningar hade kanske varit ett bättre exempel.)
Nu börjar du fatta vartåt det lutar.

Citat:
Misslyckade vet jag inte, beror väl på vem man frågar? Jag har inte fått intrycket att de själva ansåg eller anser sig det. Men att de hade samlats runt en gemensam sak kan vi nog sluta oss till, ja.
Ja, de hade det gemensamt. Vilken restaurang påstår du att de gemensamt alla hatade?

Citat:
Liksom majoriteten av kriminella…
Att kriminella har en kriminell bakgrund behöver du inte tramsa om. Du försökte få det att låta som om de inte kunde vara terrorister för de hade en kriminell bakgrund, som vore det ett yrke.

Citat:
En person som misstänkts varit inblandad i brottet har enligt FB-tråd koppling till Black Cobra, det är absolut en omständighet som bör nämnas, och det rimligen mer intressant än en av de avlidnas pappas inlägg på Twitter.
Misstänktes sa du nyss, har du personligen omvärderat hans skuld? Inte små skor du tar på dig!

Citat:
Jag har visst grund för mitt påstående att inget talar för politisk eller religiös terrorism, en ståndpunkt som jag delar med åklagaren.
Kan du i vanlig god ordning visa detta med en länk och inte bara dina egna ord, som jag av naturliga skäl betvivlar?

Citat:
Det är möjligt att ”restaurang” kom lite svepande, mitt intryck är ändå att bombdåd mot restauranger i Sverige förekommer en del. Googla på bomb/bombdåd/sprängning mot restaurang/krog, och det kommer upp en del. Men det kan vara något annat med, alla kända omständigheter sammantaget talar i alla fall väldigt mycket mer för koppling till kriminalitet än för koppling till terrorism, något som varje nykter och tänkande människa inser.
Som sagts av mig och många andra, en bomb är inte det första man tänker på när det gäller att attackera en restaurang. Mordbrand har vi sett mycket av.
Du "glömde" berätta var din "statistik" som du frekvent hänvisar till kommer ifrån. Google?
Hävdar du att statistiken finns i din hjärna och inte kan redovisas?
Senast redigerad av Xelious 2015-06-16 kl. 22:46.
Citera
2015-06-16, 23:38
Medlem
Någon som kan lägga upp FUP:en tack???

Lite bilder från lägenheten i denna artikel:

http://www.sn.se/nyheter/nykoping/1.3252774
Citera
2015-06-16, 23:51
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Har du hört talas om våldsamma upplopp, med brandbomber, stenkastning etc?

Ja, men jag har inte hört någon seriös expert på terrorism som påstår att brandbomber, stenkastning och våldsamma upplopp, motiverat mot ett hat mot samhället, är terrorism.

Citat:
En far. Äpplet faller inte långt från päronträdet.

Så kan det visst vara. Att ha en far som hatar Israel innebär inte att man själv hatar Israel (din tes var väl i och för sig nyss att man enades kring ett hat mot samhället, inte mot Israel).

Citat:
Har du läst FUP alltså? Du hade inte det sa du.

Ärendet har hela tiden handlags av den lokala åklagarkammaren. Hade man misstänkt koppling till terrorism så hade utredningen tagits över av Riksenheten för säkerhetsmål.

Citat:
Ja, de hade det gemensamt. Vilken restaurang påstår du att de gemensamt alla hatade?

Ingen som helst aning, att jag nämnde restauranger var snarast ett exempel på en ganska vanlig måltavla vid bombdåd i Sverige – betydligt vanligare än bomber som används i terrordåd.

Citat:
Att kriminella har en kriminell bakgrund behöver du inte tramsa om. Du försökte få det att låta som om de inte kunde vara terrorister för de hade en kriminell bakgrund, som vore det ett yrke.

Vi kan nog vara överens om att det med allra största sannolikhet finns en koppling till kriminalitet, terrorism eller både och. Att de har ett kriminellt förflutet anser jag inte stärker tesen att kopplingen är till terrorism, i förhållande till kriminalitet.

Citat:
Misstänktes sa du nyss, har du personligen omvärderat hans skuld? Inte små skor du tar på dig!

Ja precis, han misstänktes för inblandning i det här målet, men åtalades inte.

Edit: Såg nu att jag skrev först "misstänktes", sedan "misstänkts varit", antar att det var det du menade. Historiska verbformer båda två (kanske såg du fel och läste "misstänks" i det senare fallet).

Citat:
Kan du i vanlig god ordning visa detta med en länk och inte bara dina egna ord, som jag av naturliga skäl betvivlar?

Se på vad de åtalas för, och vad de misstänkts för. Det handlar inte om misstankar angående terrorbrott, vilket bekräftas av vilken åklagarkammare som har handlagt ärendet.

Citat:
Som sagts av mig och många andra, en bomb är inte det första man tänker på när det gäller att attackera en restaurang. Mordbrand har vi sett mycket av.
Du "glömde" berätta var din "statistik" som du frekvent hänvisar till kommer ifrån. Google?
Hävdar du att statistiken finns i din hjärna och inte kan redovisas?

Har du själv någon statistik som visar mordbränder är vanligare än bombattentat mot restauranger? Antagligen inte, men vi säger att det är så, det är det fortfarande betydligt vanligare med bomber med koppling till restauranger, än med koppling till terrorism.

Jag har för den delen inte hänvisat så mycket till statistik, men jag vågar påstå att bombdåd mot restauranger är betydligt vanligare än terror-relaterade bombdåd, om du tittar på Sverige de senaste exempelvis tio åren.

Google kan vara ett bra ställe att börja på, hittade bland annat denna:

http://polistidningen.se/2012/03/bombskyddet/

Artikeln är från 2012, och den hänvisar till 2011. Det kan förstås ha ändrats mycket sedan dess, men enligt den så ska det år 2011 ha smällt fjorton gånger i Malmö.

Enligt den här artikeln från 2014 så ska det i och för sig varit rekordmånga sprängningar i Malmö, någon siffra anges inte, men antar att det inte är färre än 2011: http://www.expressen.se/kvallsposten...o-rekordmanga/ – just restauranger och krogar tas inte upp som exempel, så det är möjligt att det är mindre vanligt än vad jag trodde. Men jag är helt säker på att det är väldigt mycket vanligare än terrordåd.
Senast redigerad av Troian 2015-06-16 kl. 23:56.
Citera
2015-06-17, 04:50
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:
Sjunde till och med.

Rörigt mål. För att sammanställa det:

- En 30-årig man skriven i Upplands Väsby.
- En 27-årig kvinna skriven i Nyköping.
- En 35-årig man skriven i Järfälla.
- En 31-årig man skriven i Spånga.
- En 26-årig man skriven i Nyköping.
- En 24-årig man skriven i Kristianstad (men tidigare bott i Örebro, fattar jag det som).
- En 21-årig man skriven i Nyköping.

Citat:
Ursprungligen postat av jongari
http://www.expressen.se/nyheter/tva-...on-i-nykoping/

Är det alltså dessa två som nu är åtalade? Den äldre vet vi namnet på, men den yngre? Minns inte om han namngivits här.
Citera
2015-06-17, 05:00
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ja, men jag har inte hört någon seriös expert på terrorism som påstår att brandbomber, stenkastning och våldsamma upplopp, motiverat mot ett hat mot samhället, är terrorism.
Nej men du kanske förstår att det beror på hat mot samhället. Om de sedan smäller av en bomb i närheten av polisen så kanske du förstår, det finns många trådar om dessa samhällshatande individer som du inte förstår finns.

Citat:
Så kan det visst vara. Att ha en far som hatar Israel innebär inte att man själv hatar Israel (din tes var väl i och för sig nyss att man enades kring ett hat mot samhället, inte mot Israel).
Din tes var att de var kriminella, inte terrorister, som om det ena inte kan vara det andra.

Citat:
Ärendet har hela tiden handlags av den lokala åklagarkammaren. Hade man misstänkt koppling till terrorism så hade utredningen tagits över av Riksenheten för säkerhetsmål.
Nej, inte när det gäller vanliga medborgare med allmänfarlig ödeläggelse som avsikt

Citat:
Ingen som helst aning, att jag nämnde restauranger var snarast ett exempel på en ganska vanlig måltavla vid bombdåd i Sverige – betydligt vanligare än bomber som används i terrordåd.
Hur många bomber mot restauranger har du hört talas om jämfört med bomber mot åklagare, polis, domstolar etc?

Citat:
Vi kan nog vara överens om att det med allra största sannolikhet finns en koppling till kriminalitet, terrorism eller både och. Att de har ett kriminellt förflutet anser jag inte stärker tesen att kopplingen är till terrorism, i förhållande till kriminalitet.
Du verkar märkligt oförstående att det inte finns någon hård gräns mellan terrorism och kriminalitet vad gäller det här fallet.

Citat:
Edit: Såg nu att jag skrev först "misstänktes", sedan "misstänkts varit", antar att det var det du menade. Historiska verbformer båda två (kanske såg du fel och läste "misstänks" i det senare fallet).
Sluta tramsa. Du försöker böja det till vad som passade dig i stunden det är sant.

Citat:
Se på vad de åtalas för, och vad de misstänkts för. Det handlar inte om misstankar angående terrorbrott, vilket bekräftas av vilken åklagarkammare som har handlagt ärendet.
Det kan mycket väl handla om terrorbrott.

Citat:
Har du själv någon statistik som visar mordbränder är vanligare än bombattentat mot restauranger? Antagligen inte, men vi säger att det är så, det är det fortfarande betydligt vanligare med bomber med koppling till restauranger, än med koppling till terrorism.
Till skillnad mot dig påstår jag mig inte på läsa och falska grunder ha statistik. Du har påstått att du har "statistik" men nu visar det sig att du ljuger.

Citat:
Artikeln är från 2012, och den hänvisar till 2011. Det kan förstås ha ändrats mycket sedan dess, men enligt den så ska det år 2011 ha smällt fjorton gånger i Malmö.

Enligt den här artikeln från 2014 så ska det i och för sig varit rekordmånga sprängningar i Malmö, någon siffra anges inte, men antar att det inte är färre än 2011: http://www.expressen.se/kvallsposten...o-rekordmanga/ – just restauranger och krogar tas inte upp som exempel, så det är möjligt att det är mindre vanligt än vad jag trodde. Men jag är helt säker på att det är väldigt mycket vanligare än terrordåd.
Bomb mot rättscentrum i Malmö, bomben mot åklagaren där nere, bomber mot polisstationer. Har du skygglappar? Självklart hittar du inget om bomber mot restauranger, det verkar vara något du drömt om, din "statistik" du tagit från huvudet är helt felaktig.
Citera
2015-06-17, 07:28
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Va sjukt, velleman VM130 har jag använt till garageöppnare. Räckvidden är inte så imponerande. Var alltså själva bomben klar så skulle de koppla på utlösaren? Den här velleman har en "setup" knapp som man inte ska trycka på för då kan den slå på relä i någon sorts test mode om jag minns rätt. Man kan också ha liksom timer, men då slår reläet på och slocknar efter en viss tid, vet inte om de missförstått detta om de tänkt ha den som tidsinställning. Nu var det länge sedan men jag skulle inte vilja vara i närheten av ett sådant inkopplande då reläer, elektronikamatörer och en jäkla bomb möts.
Spec. på VM130 säger 30 meter och det kanske räcker om gömmer sig bakom en knut och bara sträcker ut handen.
Citera
2015-06-17, 16:43
Medlem
Sluta svamla om terror brott alla som känner/kände dessa grabbar vet att det inte fanns något terror syfte då ingen av dom var troende och dessutom olika religoner.

Det gemensamma intresset för dessa killar var pengar and thats it...

Upp med FUPen istället så vi kan läsa verkligheten o lägga ner detta tröttsamma terror bullshit??????
Citera
2015-06-17, 18:01
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bigmike90
Sluta svamla om terror brott alla som känner/kände dessa grabbar vet att det inte fanns något terror syfte då ingen av dom var troende och dessutom olika religoner.

Det gemensamma intresset för dessa killar var pengar and thats it...

Upp med FUPen istället så vi kan läsa verkligheten o lägga ner detta tröttsamma terror bullshit??????
Terrorbrott är inte bara religiösa. Se på PKK, röda arméfraktionen, sprängning mot rättscentrum i malmö, bomb mot åklagare: http://www.sydsvenskan.se/malmo/malm...-mot-aklagare/ etc etc. Men jag håller med dig om att vi borde läsa FUP already.

Troian brukar försvara alla möjliga mördare och galningar, därav en del av min allergi mot hans utslätande och snack om statistik han inte har.
Senast redigerad av Xelious 2015-06-17 kl. 18:03.
Citera
2015-06-17, 18:22
Medlem
Smultronstallets avatar
Citat:
Terrorbrott är inte bara religiösa. Se på PKK, röda arméfraktionen, sprängning mot rättscentrum i malmö, bomb mot åklagare: http://www.sydsvenskan.se/malmo/malm...-mot-aklagare/ etc etc. Men jag håller med dig om att vi borde läsa FUP already.

Troian brukar försvara alla möjliga mördare och galningar, därav en del av min allergi mot hans utslätande och snack om statistik han inte har.

Äh, du har ju inte heller ngn statistik, jädra pajsare.
Citera
2015-06-17, 18:29
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smultronstallet
Äh, du har ju inte heller ngn statistik, jädra pajsare.
Nej, och jag har inte påstått det heller. Det har troian, han har statistiken i sitt lilla huvud:

Citat:
Ursprungligen postat av troian
1) Först och främst torr och tråkig statistik – det är i Sverige väldigt mycket mer vanligt förekommande med bombdåd som används i en strid mellan kriminella, än bomber som används i terrordåd.

Tyvärr kan han inte visa upp den.
Citera
2015-06-17, 23:26
Medlem
Citat:
Här köper männen en fjärrutlösare på Kjell & Company i Nyköping.
Några timmar senare dödades två personer i en lägenhet när en sprängladdning detonerade av misstag.
Nu åtalas en 30-åring och en 21-åring för att ha konstruerat bomben.

Citat:
Från polisens bildmaterial framstår att lägenheten var närmast utblåst med hål i väggar, golv och fönsterrutor.
Nu åtalas två män för att ha medverkat i tillverkningen av sprängladdningen, för förberedelse till allmänfarlig ödeläggelse, grovt brott.

Citat:
I polisens förundersökning på närmare 3 000 sidor finns material från en övervakningskamera på affären Kjell & Company i Nyköping. På bilderna köper en av de åtalade en fjärrutlösare för 499 kronor. Mannen betalade med en 500-lapp och ska enligt butiksföreståndaren ha ställt flera frågor om produkten.
Den 21-årige mannen medger att han köpte fjärrutlösaren – men förnekar all inblandning i tillverkningen av bomben som dödade hans två vänner.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20986183.ab
Citera
2015-06-17, 23:27
Medlem
Någon som har FUP eller måste jag beställa den?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in