2015-03-02, 20:43
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlinge
Är väl billigare att köpa danskt smuggelgods än hemgjort idag?!

Jäst, socker, aktivt kol. Billigt blir det om man nu är ute efter yrslet snarare än smaken.
Nu tror jag inte på hembränning i detta fall. Kanske inte heller på ammoniumnitrat (men det är enklare att få tag på än du tror). De kan ju även ha roat sig med att framställa TATP om de var riktigt rubbade. Rörbomb med krut är (tyvärr) enkel att bygga.

Eller så är det så enkelt som en olycka och en gasolflaska även om man imho måste vara en duktig idiot för att ställa till det med en sådan. Bristen på exploderande småbåtar och husvagnar antyder att gasol är ganska ofarligt om man hanterar den med förstånd.
Citera
2015-03-02, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Tveksamt, vi har ju inte det problemet i Sverige o aldrig haft enligt PK eliten. Självmordsbombaren i Sthlm var ju psyksjuk o inte terrorist sa man gång på gång trots att han hade medhjälpare.
Detta är troligen terrorister som tillverkat något explosivt o det har gått fel. Allternativt kriminella som fått en handgranat inkastad eller liknande. Tillverkning av sprit finner jag långsökt, hela huset borde ha känt mäsklukt osv
Att polisen låtit meddela att det fortfarande föreligger sprängningsrisk enligt kvällstidningarna tyder ju på att det kan finnas flera tillverkade (föremål) ex rörbomb..

Det är väl bara att bombtekniker genomsöker , om boende får ju inte återvända innan det är genomsökt, så länge dom inte sökt igenom lägenheten klart finns det väl en sprängrisk ,et kan ju finnas mer sprängmedel om det nu var en bomb.
Citera
2015-03-02, 20:45
Avstängd
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Jäst, socker, aktivt kol. Billigt blir det om man nu är ute efter yrslet snarare än smaken.
Nu tror jag inte på hembränning i detta fall. Kanske inte heller på ammoniumnitrat (men det är enklare att få tag på än du tror). De kan ju även ha roat sig med att framställa TATP om de var riktigt rubbade. Rörbomb med krut är (tyvärr) enkel att bygga.

Eller så är det så enkelt som en olycka och en gasolflaska även om man imho måste vara en duktig idiot för att ställa till det med en sådan. Bristen på exploderande småbåtar och husvagnar antyder att gasol är ganska ofarligt om man hanterar den med förstånd.

Är det fastställt att båda döda var i lägenheten, annars kan det ju handla om självmord också?
Citera
2015-03-02, 20:46
Medlem
different_trips avatar
Kan det vara tillverkning av metaamfetamin? Kan väl smälla på ganska bra om det görs i lite större skala.
Citera
2015-03-02, 20:47
Medlem
Säpo inkopplat enligt Expressen.
Citera
2015-03-02, 20:48
Medlem
Citat:
Är det fastställt att båda döda var i lägenheten, annars kan det ju handla om självmord också?

Vem fan bygger en bomb för att ta självmord när man kan slänga sig framför tåget någon kilometer bort.
Citera
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:

Hur ska jag veta vad som är fastställt? Ursprungligen svarade jag på detta:
Citat:
Ursprungligen postat av Dreamspace
Hur skulle konstgödsel te sej? Om vi går på bombteorin....
Citera
Medlem
CrilleKexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Kan det vara tillverkning av metaamfetamin? Kan väl smälla på ganska bra om det görs i lite större skala.
Det var det första som slog mig med.

Det har inte kommit fram något om identiteten än?
Citera
2015-03-02, 20:50
Avstängd
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riilu
Vem fan bygger en bomb för att ta självmord när man kan slänga sig framför tåget någon kilometer bort.

Gasexplosion, likt den där konsthandlaren om du minns som sprängde sig själv.
Citera
2015-03-02, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spaghetti
Säpo inkopplat enligt Expressen.
Fast det står det ju inte, dom följer ju utredningen ,det är en viss skillnad, det misstänks ju inget terrorbrott än.
Citera
2015-03-02, 20:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Riilu

Min teori är att bomben exploderade på något sätt av misstag.
Citera
2015-03-02, 20:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Fast det står det ju inte, dom följer ju utredningen ,det är en viss skillnad, det misstänks ju inget terrorbrott än.

Det sprängs lite här och där senast i Malmö men då kopplades ju knappast SÄPO in. Detta rör sig om terrorbrott på lång väg. Speciellt uppgiften om att en somalier ska ha återvänt från England.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in