2015-03-02, 12:34
Medlem
Tjena

Som sagt så vill jag avsluta mina studier då jag känner att detta är inget jag vill ägna mitt liv åt. Jag började 1 Sep 2014 och har sen dess tagit CSN lån.

Jag flyttade hit pga studierna, men finns det chans att jag på något sätt kan ta lån från annat håll så jag kan bo kvar här tills jag har hittat ett jobb? Eller blir jag tvingad att flytta hem där det knappt finns inga möjligheter till jobb?

Tacksam för svar
Citera
2015-03-02, 12:40
Medlem
pickledonions avatar
Dra nytta av de sociala skyddsnäten som vi betalar så jävla mycket för.
Citera
2015-03-02, 12:43
Medlem
Chambords avatar
Avsluta inte studierna förens du hittat ett jobb alt. låna pengar av föräldrar eller kompisar.
Citera
2015-03-02, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chambord
Avsluta inte studierna förens du hittat ett jobb alt. låna pengar av föräldrar eller kompisar.

Är det vanligt att låna av föräldrar över lag tro? Känns riktigt taskigt att göra så men vad vet jag....
Citera
2015-03-02, 13:35
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyberzaikoo
Eller blir jag tvingad att flytta hem där det knappt finns inga möjligheter till jobb?
Har du folkbokfört dig på adressen så hjälper socialen till men bor du i en studentlägenhet så måste du flytta om du avslutar studierna ...lån kan bli svårt att få utan inkomst om inte t.ex en förälder går i borgen för dig.
Citera
2015-03-02, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Har du folkbokfört dig på adressen så hjälper socialen till men bor du i en studentlägenhet så måste du flytta om du avslutar studierna ...lån kan bli svårt att få utan inkomst om inte t.ex en förälder går i borgen för dig.

Tack för svar, bor som tur inte i en studentlägenhet så på den fronten är det ''chill''.
Citera
2015-03-02, 15:23
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Tack för svar, bor som tur inte i en studentlägenhet så på den fronten är det ''chill''.
Bra det i varje fall, om du skall söka ekonomiskt bistånd så tänk på att socialen kollar 3 mån. tillbaka på ditt konto och har du gjort av med mer än ca 3400kr efter att hyran är betald så dras det av och du får mindre bidrag ...ta ut eller flytta pengar som finns på kontot samt se till att inte mer kommer in.
Citera
2015-03-02, 18:06
Medlem
Du har väl studiemedel beviljat för hela terminen? I så fall, behåll dem och sök jobb under tiden.
Citera
2015-03-03, 03:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Du har väl studiemedel beviljat för hela terminen? I så fall, behåll dem och sök jobb under tiden.

Kommer jag annars inte bli återbetalningsskyldig? Vet inte 100% hur det funkar ärligt talat, men det kanske inte spelar så stor roll om jag blir skyldig eller ej?
Citera
2015-03-03, 10:52
Medlem
Citat:
Kommer jag annars inte bli återbetalningsskyldig? Vet inte 100% hur det funkar ärligt talat, men det kanske inte spelar så stor roll om jag blir skyldig eller ej?
nej du blir inte återbetalningsskyldig för att du inte klarar av studierna, det viktiga är att du blir inskriven på skolan när terminen startar, om du sedan inte fixar tentorna så händer inget, var i varje fall så på min tid, dock kan det bli problem när du ska studera vidare om några år, då har du en "poängskuld" som du måste fixa till.
http://www.csn.se/hogskola/vanliga-f...ringar/1.13913
http://www.csn.se/hogskola/vanliga-fragor/krav/1.2652

att gå in på csn:s hemsida är ju en bra början också
Citera
2015-03-03, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rattvisaebra
nej du blir inte återbetalningsskyldig för att du inte klarar av studierna, det viktiga är att du blir inskriven på skolan när terminen startar, om du sedan inte fixar tentorna så händer inget, var i varje fall så på min tid, dock kan det bli problem när du ska studera vidare om några år, då har du en "poängskuld" som du måste fixa till.
http://www.csn.se/hogskola/vanliga-f...ringar/1.13913
http://www.csn.se/hogskola/vanliga-fragor/krav/1.2652

att gå in på csn:s hemsida är ju en bra början också

Läste det där tidigare igår, men hade fan abstinens då jag inte visste hur fan saker och ting skulle gå till. Aja nu slipper jag sitta här och ha super ångest i alla fall.. Har inga större planer att studera igen, i alla fall tills jag har betalat av mina CSN lån.

Happ! Då börjar mitt liv på riktigt antar jag, hitta jobb, skaffa flickvän, bil, barn, vara med på päronens begravning, vara med om ett 3:e världskrig.

Fast den första delen med jobb är svårt, oh well!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in