2015-03-02, 00:14
Medlem
Min katt r 8 r och har alltid varit innekatt men har brjat tagit ut henne med koppel och nu nr vi var ut brjade hon frsa t mig s fort jag kom nra henne, kan det vara problem att gra en innekatt till en utekatt nr den r s pass gammal?
Citera
2015-03-02, 00:22
Medlem
Den r sklart ovan vid att vara utomhus. Men jag tror det frmst r kopplet som katten inte gillar srskilt mycket. Du kan ju alltid frska vnja den lite med att ha koppel inomhus en stund och sedan brja g ut med den. Om den fortfarande beter sig konstig tycker jag du ska hlla den inomhus.

Men du kan ju alltid slppa ut den utan koppel och frska hlla koll p den. Men risken finns att den springer ivg. Men sannolikheten att den kommer tillbaka r ungefr lika stor.

Katter trivs oftast att vistas nra sitt hem och brukar drfr inte ta sig s lngt bort. S det skulle frvna mig om den skulle springa ivg helt och hllet. Men som sagt, 8 r inomhus och sedan f komma ut r en stor miljfrndring.
Citera
2015-03-02, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wadiyogosabi
Min katt r 8 r och har alltid varit innekatt men har brjat tagit ut henne med koppel och nu nr vi var ut brjade hon frsa t mig s fort jag kom nra henne, kan det vara problem att gra en innekatt till en utekatt nr den r s pass gammal?
HAr du nn mjlighet att lta den vara ute utan koppel? allts om du r i nrheten av den.

Annars kan du testa att bra den ute, bara ngra minuter, kanske g och lta den titta och lukta p ngot trd eller ngon bil i nrheten.
Citera
2015-03-02, 00:28
Medlem
Min frra katt var 6 r nr jag flyttade s att den kunde g ut. Frst satt den bara i altandrrppningen och tittade ut. Sen tog den ett steg ut och satt dr. Lite ut p altanen och s ut i trdgrden. Det gick i etapper och runderna blev lngre. Egentligen vet man inte vad den gr. En gng sg jag den ligga i hcken och trycka och d var den ute i flera timmar. Hur som helst s blev det en mycket lyckligare katt som dessutom var mycket lugnare nr den var hemma!

Att din katt vste p dig var nog bara fr att styla p de andra katterna som studerade er.
Citera
2015-03-02, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Min frra katt var 6 r nr jag flyttade s att den kunde g ut. Frst satt den bara i altandrrppningen och tittade ut. Sen tog den ett steg ut och satt dr. Lite ut p altanen och s ut i trdgrden. Det gick i etapper och runderna blev lngre. Egentligen vet man inte vad den gr. En gng sg jag den ligga i hcken och trycka och d var den ute i flera timmar. Hur som helst s blev det en mycket lyckligare katt som dessutom var mycket lugnare nr den var hemma!

Att din katt vste p dig var nog bara fr att styla p de andra katterna som studerade er.

Jag tror snarare katten frste fr att den knde sig trngd utan flyktmjlighet.

TS, hade ni vat att g med halsband och koppel inne frst?
Citera
2015-03-02, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajsaevelina
Den r sklart ovan vid att vara utomhus. Men jag tror det frmst r kopplet som katten inte gillar srskilt mycket. Du kan ju alltid frska vnja den lite med att ha koppel inomhus en stund och sedan brja g ut med den. Om den fortfarande beter sig konstig tycker jag du ska hlla den inomhus.

Men du kan ju alltid slppa ut den utan koppel och frska hlla koll p den. Men risken finns att den springer ivg. Men sannolikheten att den kommer tillbaka r ungefr lika stor.

Katter trivs oftast att vistas nra sitt hem och brukar drfr inte ta sig s lngt bort. S det skulle frvna mig om den skulle springa ivg helt och hllet. Men som sagt, 8 r inomhus och sedan f komma ut r en stor miljfrndring.

Men jag r s rdd att hon smiter, fr nr vi r ute gr hon till andra drrar det var just nr vi kom till vrat fnster som hon brjade lukta och frsa, kanske hon knde av att det var hennes hem och trodde jag frskte f henne bort drifrn, tack fr tips ska brja vnja henne nu infr sommaren tycker hon ska f vara ute mera istllet fr att sitta inne
Citera
2015-03-02, 00:43
Medlem
Troligen frser din katt fr att den sger att den vill vara ifred, r osker, kanske rdd. Skulle katten hota dig skulle den titta stint p dig medan den frser och ha ett kroppssprk i vrigt som visar att den riktar sig mot den som den frser mot.

Lt katten sjlv bestmma inom rimliga grnser vart den vill g nr ni r ute. Dra och locka inte p den i ondan. Vill katten gmma sig i en buske en kvart s fr du tlmodigt st dr och lta den samla sina intryck. Katter r flyktdjur s att g p ppna ytor r inget en osker katt vill gra. Trasslar kopplet in sig i snr s frsk i vldigt lugnt tempo att locka den till dig och hll i kopplet nrmare katten medan du slpper andra nden och lirkar ls den del av kopplet som ev. fastnat. Man kan inte ha brttom nr man gr ut med en katt.

Jag skulle vnta med att slppa ls en innekatt som aldrig varit ute. Blir den skrmd av ngot kan den gmma sig och du kan f leta och locka lnge fr att f den hem. Jag tror inte den skulle frsvinna men en rdd katt som inte vet vart den ska hitta trygghet gmmer sig oftast, ven om du lockar p den s kan den hlla sig gmd. Det r typ worst case scenario, kan ocks visa sig att din katt klarar sig utmrkt p egen hand.
Citera
2015-03-02, 08:55
Medlem
Katter r alltid p spnn i nya situationer, tex nr man tar hem en ny katt d gller det hlla hnderna borta fr katten reagerar med att frsvara sig ven mot dig eller andra knda djur/mnniskor i hemmet.

Nr du tar ut den r katten p helspnn och i frsvarsstllning, du r nrmast och den kan skada dig i sitt spnda tillstnd.

OM du nu mste ha en utekatt s g mer med den i koppel innan du slpper den ls och sen lt den sjlv vlja om den vill g ut. Nya lukter och synintryck kommer gra den spnd s lr dig lsa av nr den r rdd.

Bygg en kattgrd?
Citera
2015-03-02, 12:41
Medlem
Slpp inte ut katten ensam eller utan koppel, nr den aldrig varit ute. Nr katten nu frser t dej, nr du tar ut den r fr att den troligtvis r s spnd, det mesta upplev som oskert och farligt utomhus. Katten kan t o m bde bita och klsa dej ordentligt om den blir rdd. D r den inte ltt att hantera och fara finns att den ocks sliter sig.

Jag skulle brja med att ta det jttefrsiktigt. Stt p katten koppel och br den i famnen och var bara till en brjan utanfr ytterdrren, s den fr knna lukter och insupa utemiljn med alla dess ljud och intryck, men nd knna sig sker. Jag har sjlv gjort det hr en gng, med en stor hankatt som aldrig varit ute och som skulle kunnat g till anfall mot mig om den fick panik, men katten lrde sig p ngra dagar. Det gick ver frvntan.

Har du den i famnen och du mrker att katten r lugn och verkar tycka det r intressant utomhus, s ta in den innan den brjar krngla, allts alltmedan den kanske vill vara ute lngre och vill ha mer. D ser den framemot till nsta gng du tar ut den. Sen bygg p och ta det sakta men skert.
Citera
2015-03-02, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nashvillelady
Slpp inte ut katten ensam eller utan koppel, nr den aldrig varit ute. Nr katten nu frser t dej, nr du tar ut den r fr att den troligtvis r s spnd, det mesta upplev som oskert och farligt utomhus. Katten kan t o m bde bita och klsa dej ordentligt om den blir rdd. D r den inte ltt att hantera och fara finns att den ocks sliter sig.

Jag skulle brja med att ta det jttefrsiktigt. Stt p katten koppel och br den i famnen och var bara till en brjan utanfr ytterdrren, s den fr knna lukter och insupa utemiljn med alla dess ljud och intryck, men nd knna sig sker. Jag har sjlv gjort det hr en gng, med en stor hankatt som aldrig varit ute och som skulle kunnat g till anfall mot mig om den fick panik, men katten lrde sig p ngra dagar. Det gick ver frvntan.

Har du den i famnen och du mrker att katten r lugn och verkar tycka det r intressant utomhus, s ta in den innan den brjar krngla, allts alltmedan den kanske vill vara ute lngre och vill ha mer. D ser den framemot till nsta gng du tar ut den. Sen bygg p och ta det sakta men skert.

Ja hon vill ju helst hlla sig lngt in vid husvggen och bakom buskar och jag lter henne st dr ett tag eftersom allt r s nytt, men hon har inte trffat en katt p 7 r och idag fick hon det igen,
katten kom fram och brja kela med bde mig och frskte f kontakt med min katt men hon brjade frsa och morra och vart helt till sig s vi gick in med henne, men jag gav henne godis nu efter vi varit ut fr att visa att jag inte vill henne n illa med att ta ut henne, r det ngot man kan fortstta med? att kela med henne och bermma henne med godis eller ngot annat ?
Citera
2015-03-03, 09:56
Medlem
Berm r aldrig fel, men jag tycker du ska vara vldigt frsiktig med att lta andra katter komma din katt nra, helst inte alls. ven om den andra katten verkar snll, s vet du inte hur din katt reagerar. Lyft alltid upp din katt om en annan katt eller hund nrmar sig. Det kan g p ngra sekunder s r ilskan i topp hos en katt om den knner sig trngd eller rdd. Var jttefrsiktig fr du kan sjlv bli svrt biten och snderklst om det vill sig illa. Rkna inte med att tv katter som inte knner varandra r sams. Man mste ocks vara p sin vakt mot lsa hundar.

Eftersom katten hller sig intill husvggar och gmmer sig i buskar, s verkar den inte riktigt redo att g p marken. Ta det jttelugnt och lt katten sjlv f bestmma. Annars minns den bara utestunden som att den utstts fr ngot farligt, hur mycket berm den n fr. Men katter r ocks vldigt nyfikna och var fljsam med hur katten vill ha det. Tlamod r vad som gller och nr katten fattat, att den r sker i ditt sllskap, s lr den sig snabbt och uppskattar att f komma ut. Lycka till!
Citera
2015-03-05, 22:51
Medlem
JoakimVonAnka86s avatar
slpp ut den bara. Katter r skapta fr att vara ute och har det i generna. Min bror hade en katt som varit lgenhetskatt i 5 r. Den rymde ut precis nr de flyttat till landet. Kom tillbaka efter 1-2 timmar med en fgel och en mus. S slpp ut katten den anpassar sig sjlv och den kommer tillbaka nr den r hungrig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in