2015-03-02, 00:14
Medlem
Min katt är 8 år och har alltid varit innekatt men har börjat tagit ut henne med koppel och nu när vi var ut började hon fräsa åt mig så fort jag kom nära henne, kan det vara problem att göra en innekatt till en utekatt när den är så pass gammal?
Citera
2015-03-02, 00:22
Medlem
Den är såklart ovan vid att vara utomhus. Men jag tror det främst är kopplet som katten inte gillar särskilt mycket. Du kan ju alltid försöka vänja den lite med att ha koppel inomhus en stund och sedan börja gå ut med den. Om den fortfarande beter sig konstig tycker jag du ska hålla den inomhus.

Men du kan ju alltid släppa ut den utan koppel och försöka hålla koll på den. Men risken finns att den springer iväg. Men sannolikheten att den kommer tillbaka är ungefär lika stor.

Katter trivs oftast att vistas nära sitt hem och brukar därför inte ta sig så långt bort. Så det skulle förvåna mig om den skulle springa iväg helt och hållet. Men som sagt, 8 år inomhus och sedan få komma ut är en stor miljöförändring.
Citera
2015-03-02, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wadiyogosabi
Min katt är 8 år och har alltid varit innekatt men har börjat tagit ut henne med koppel och nu när vi var ut började hon fräsa åt mig så fort jag kom nära henne, kan det vara problem att göra en innekatt till en utekatt när den är så pass gammal?
HAr du nån möjlighet att låta den vara ute utan koppel? alltså om du är i närheten av den.

Annars kan du testa att bära den ute, bara några minuter, kanske gå och låta den titta och lukta på något träd eller någon bil i närheten.
Citera
2015-03-02, 00:28
Medlem
Min förra katt var 6 år när jag flyttade så att den kunde gå ut. Först satt den bara i altandörröppningen och tittade ut. Sen tog den ett steg ut och satt där. Lite ut på altanen och så ut i trädgården. Det gick i etapper och runderna blev längre. Egentligen vet man inte vad den gör. En gång såg jag den ligga i häcken och trycka och då var den ute i flera timmar. Hur som helst så blev det en mycket lyckligare katt som dessutom var mycket lugnare när den var hemma!

Att din katt väste på dig var nog bara för att styla på de andra katterna som studerade er.
Citera
2015-03-02, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Min förra katt var 6 år när jag flyttade så att den kunde gå ut. Först satt den bara i altandörröppningen och tittade ut. Sen tog den ett steg ut och satt där. Lite ut på altanen och så ut i trädgården. Det gick i etapper och runderna blev längre. Egentligen vet man inte vad den gör. En gång såg jag den ligga i häcken och trycka och då var den ute i flera timmar. Hur som helst så blev det en mycket lyckligare katt som dessutom var mycket lugnare när den var hemma!

Att din katt väste på dig var nog bara för att styla på de andra katterna som studerade er.

Jag tror snarare katten fräste för att den kände sig trängd utan flyktmöjlighet.

TS, hade ni övat att gå med halsband och koppel inne först?
Citera
2015-03-02, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajsaevelina
Den är såklart ovan vid att vara utomhus. Men jag tror det främst är kopplet som katten inte gillar särskilt mycket. Du kan ju alltid försöka vänja den lite med att ha koppel inomhus en stund och sedan börja gå ut med den. Om den fortfarande beter sig konstig tycker jag du ska hålla den inomhus.

Men du kan ju alltid släppa ut den utan koppel och försöka hålla koll på den. Men risken finns att den springer iväg. Men sannolikheten att den kommer tillbaka är ungefär lika stor.

Katter trivs oftast att vistas nära sitt hem och brukar därför inte ta sig så långt bort. Så det skulle förvåna mig om den skulle springa iväg helt och hållet. Men som sagt, 8 år inomhus och sedan få komma ut är en stor miljöförändring.

Men jag är så rädd att hon smiter, för när vi är ute går hon till andra dörrar det var just när vi kom till vårat fönster som hon började lukta och fräsa, kanske hon kände av att det var hennes hem och trodde jag försökte få henne bort därifrån, tack för tips ska börja vänja henne nu inför sommaren tycker hon ska få vara ute mera istället för att sitta inne
Citera
2015-03-02, 00:43
Medlem
Troligen fräser din katt för att den säger att den vill vara ifred, är osäker, kanske rädd. Skulle katten hota dig skulle den titta stint på dig medan den fräser och ha ett kroppsspråk i övrigt som visar att den riktar sig mot den som den fräser mot.

Låt katten själv bestämma inom rimliga gränser vart den vill gå när ni är ute. Dra och locka inte på den i onödan. Vill katten gömma sig i en buske en kvart så får du tålmodigt stå där och låta den samla sina intryck. Katter är flyktdjur så att gå på öppna ytor är inget en osäker katt vill göra. Trasslar kopplet in sig i snår så försök i väldigt lugnt tempo att locka den till dig och håll i kopplet närmare katten medan du släpper andra änden och lirkar lös den del av kopplet som ev. fastnat. Man kan inte ha bråttom när man går ut med en katt.

Jag skulle vänta med att släppa lös en innekatt som aldrig varit ute. Blir den skrämd av något kan den gömma sig och du kan få leta och locka länge för att få den hem. Jag tror inte den skulle försvinna men en rädd katt som inte vet vart den ska hitta trygghet gömmer sig oftast, även om du lockar på den så kan den hålla sig gömd. Det är typ worst case scenario, kan också visa sig att din katt klarar sig utmärkt på egen hand.
Citera
2015-03-02, 08:55
Medlem
Katter är alltid på spänn i nya situationer, tex när man tar hem en ny katt då gäller det hålla händerna borta för katten reagerar med att försvara sig även mot dig eller andra kända djur/människor i hemmet.

När du tar ut den är katten på helspänn och i försvarsställning, du är närmast och den kan skada dig i sitt spända tillstånd.

OM du nu måste ha en utekatt så gå mer med den i koppel innan du släpper den lös och sen låt den själv välja om den vill gå ut. Nya lukter och synintryck kommer göra den spänd så lär dig läsa av när den är rädd.

Bygg en kattgård?
Citera
2015-03-02, 12:41
Medlem
Släpp inte ut katten ensam eller utan koppel, när den aldrig varit ute. När katten nu fräser åt dej, när du tar ut den är för att den troligtvis är så spänd, det mesta upplev som osäkert och farligt utomhus. Katten kan t o m både bita och klösa dej ordentligt om den blir rädd. Då är den inte lätt att hantera och fara finns att den också sliter sig.

Jag skulle börja med att ta det jätteförsiktigt. Sätt på katten koppel och bär den i famnen och var bara till en början utanför ytterdörren, så den får känna lukter och insupa utemiljön med alla dess ljud och intryck, men ändå känna sig säker. Jag har själv gjort det här en gång, med en stor hankatt som aldrig varit ute och som skulle kunnat gå till anfall mot mig om den fick panik, men katten lärde sig på några dagar. Det gick över förväntan.

Har du den i famnen och du märker att katten är lugn och verkar tycka det är intressant utomhus, så ta in den innan den börjar krångla, alltså alltmedan den kanske vill vara ute längre och vill ha mer. Då ser den framemot till nästa gång du tar ut den. Sen bygg på och ta det sakta men säkert.
Citera
2015-03-02, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nashvillelady
Släpp inte ut katten ensam eller utan koppel, när den aldrig varit ute. När katten nu fräser åt dej, när du tar ut den är för att den troligtvis är så spänd, det mesta upplev som osäkert och farligt utomhus. Katten kan t o m både bita och klösa dej ordentligt om den blir rädd. Då är den inte lätt att hantera och fara finns att den också sliter sig.

Jag skulle börja med att ta det jätteförsiktigt. Sätt på katten koppel och bär den i famnen och var bara till en början utanför ytterdörren, så den får känna lukter och insupa utemiljön med alla dess ljud och intryck, men ändå känna sig säker. Jag har själv gjort det här en gång, med en stor hankatt som aldrig varit ute och som skulle kunnat gå till anfall mot mig om den fick panik, men katten lärde sig på några dagar. Det gick över förväntan.

Har du den i famnen och du märker att katten är lugn och verkar tycka det är intressant utomhus, så ta in den innan den börjar krångla, alltså alltmedan den kanske vill vara ute längre och vill ha mer. Då ser den framemot till nästa gång du tar ut den. Sen bygg på och ta det sakta men säkert.

Ja hon vill ju helst hålla sig långt in vid husväggen och bakom buskar och jag låter henne stå där ett tag eftersom allt är så nytt, men hon har inte träffat en katt på 7 år och idag fick hon det igen,
katten kom fram och börja kela med både mig och försökte få kontakt med min katt men hon började fräsa och morra och vart helt till sig så vi gick in med henne, men jag gav henne godis nu efter vi varit ut för att visa att jag inte vill henne nå illa med att ta ut henne, är det något man kan fortsätta med? att kela med henne och berömma henne med godis eller något annat ?
Citera
2015-03-03, 09:56
Medlem
Beröm är aldrig fel, men jag tycker du ska vara väldigt försiktig med att låta andra katter komma din katt nära, helst inte alls. Även om den andra katten verkar snäll, så vet du inte hur din katt reagerar. Lyft alltid upp din katt om en annan katt eller hund närmar sig. Det kan gå på några sekunder så är ilskan i topp hos en katt om den känner sig trängd eller rädd. Var jätteförsiktig för du kan själv bli svårt biten och sönderklöst om det vill sig illa. Räkna inte med att två katter som inte känner varandra är sams. Man måste också vara på sin vakt mot lösa hundar.

Eftersom katten håller sig intill husväggar och gömmer sig i buskar, så verkar den inte riktigt redo att gå på marken. Ta det jättelugnt och låt katten själv få bestämma. Annars minns den bara utestunden som att den utsätts för något farligt, hur mycket beröm den än får. Men katter är också väldigt nyfikna och var följsam med hur katten vill ha det. Tålamod är vad som gäller och när katten fattat, att den är säker i ditt sällskap, så lär den sig snabbt och uppskattar att få komma ut. Lycka till!
Citera
2015-03-05, 22:51
Medlem
JoakimVonAnka86s avatar
släpp ut den bara. Katter är skapta för att vara ute och har det i generna. Min bror hade en katt som varit lägenhetskatt i 5 år. Den rymde ut precis när de flyttat till landet. Kom tillbaka efter 1-2 timmar med en fågel och en mus. Så släpp ut katten den anpassar sig själv och den kommer tillbaka när den är hungrig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in