2015-03-01, 20:25
Medlem
solanins avatar
Jag kom att tänka på en sak idag när jag handlade och av slentrian slängde ner ett par påsar fryst kycklingfilé i vagnen. Billigt. Även om man köper ett "märke" typ Kronfågel. En stapelvara.

Jag är 40+. Men jag har inga minnen av att man köpte kycklingfilé på påse förr. Alltså på sent 70-tal och 80-talet.
Dock minns jag kycklingfilé från 90-talet då jag själv handlade och var vuxen. Men det var ganska dyrt då.
När jag var ung köpte morsan en hel fryst kyckling, tinade den och styckade den eller tilredde den hel.
Om inte minnet sviker mig existerade det inte ens påsar med kycklingfilé.

Då är min frågeställning följande:
Finns det nån annan gamling här som minns om man köpte kycklingfiléer förr och att detta var billigt?
Är kycklingfilé likt lax en produkt som förr var dyr och lyxig men som numera är billig?
Citera
2015-03-01, 20:56
Medlem
HemanAfSupermans avatar
Påsproblemet låter jag vara osagt men din iakttagelse ang priset stämmer... Kyckling va dyrare fört.,, men har blivit billigt sem vi gick med i EU... Majskyckling fanns ju knappt förr utan då va det svensk kyckling som iofs fortfarande kostar skjortan,

Glöm inte att kräftor va drängamat förr
Men jävligt dyrt idag om man köper svenska flodkräftor...
Citera
2015-03-01, 21:08
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solanin
Jag kom att tänka på en sak idag när jag handlade och av slentrian slängde ner ett par påsar fryst kycklingfilé i vagnen. Billigt. Även om man köper ett "märke" typ Kronfågel. En stapelvara.

Jag är 40+. Men jag har inga minnen av att man köpte kycklingfilé på påse förr. Alltså på sent 70-tal och 80-talet.
Dock minns jag kycklingfilé från 90-talet då jag själv handlade och var vuxen. Men det var ganska dyrt då.
När jag var ung köpte morsan en hel fryst kyckling, tinade den och styckade den eller tilredde den hel.
Om inte minnet sviker mig existerade det inte ens påsar med kycklingfilé.

Då är min frågeställning följande:
Finns det nån annan gamling här som minns om man köpte kycklingfiléer förr och att detta var billigt?
Är kycklingfilé likt lax en produkt som förr var dyr och lyxig men som numera är billig?
Nej det fanns inga påsar med frysta kycklingfileter förrän på nittiotalet (tidigt typ 90-91). Styckfrysta fanns tidigare men det var dyrt som fan... Har för mig att morsan köpte detta på 80-talet nån gång som lyxmat, istället för hel fryst kyckling. Har ingen aning om priset då dock.
Citera
2015-03-01, 21:30
Medlem
Antevantes avatar
Som de andra redan påpekat så fanns inte påsfenomenet förr. Jag tror inte heller att de sprutade in koksaltlösning i kycklingen förr heller.
Jag kan inte minnas att vi åt kyckling särskilt ofta när jag var barn på 70 talet. Det var helgmat på den tiden..
Citera
2015-03-01, 21:46
Medlem
solanins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antevante
Som de andra redan påpekat så fanns inte påsfenomenet förr. Jag tror inte heller att de sprutade in koksaltlösning i kycklingen förr heller.
Jag kan inte minnas att vi åt kyckling särskilt ofta när jag var barn på 70 talet. Det var helgmat på den tiden..

Helgmat ja.
Jag minns från typ 1977-1981 att vi åt "kyckling mä pomme" på fredagarna. Inget grönt till. Det var dyrt och lite lyxigt. Farsan drack Renat med päronsoda.
Jag köpte Iron Maidens andra skiva Killers.
Oh ljuva tidiga 80-tal.
Citera
2015-03-01, 21:56
Medlem
Japp, är 40+ och minns bara hela frysta kycklingar som morsan och farsan själv delade på och skjutsade in i ugnen medan jag låg på rummet och lyssnade på Noice, Iron Maiden och Pet Shop Boys. Var allätare av musik, även fast jag gick runt med lite nitarmband och nitbälte. Snyggt som fn!
Citera
2015-03-01, 22:01
Medlem
solanins avatar
Men fan vet om kycklingen var godare förr. Jag skulle nog vilja säga att dagens billiga kyckling faktiskt är godare än 70 och 80-talets dyra kyckling.
Citera
2015-03-01, 22:01
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Helgmat ja.
Jag minns från typ 1977-1981 att vi åt "kyckling mä pomme" på fredagarna. Inget grönt till. Det var dyrt och lite lyxigt. Farsan drack Renat med päronsoda.
Oh ljuva tidiga 80-tal.
"Jag minns från typ 1977-1981
att vi åt "kyckling mä pomme" på fredagarna.
Inget grönt till.
Det var dyrt och lite lyxigt.
Farsan drack Renat med päronsoda.
Oh ljuva tidiga 80-tal."

Det här är fanimig poesi på hög nivå!
Citera
2015-03-01, 22:48
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Helgmat ja.
Oh ljuva tidiga 80-tal.
LOL

Skulle kunna vara öppningsfrasen i en storslagen generationsroman
Senast redigerad av MeanME 2015-03-01 kl. 22:51.
Citera
2015-03-02, 19:05
Medlem
liljenstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
LOL

Skulle kunna vara öppningsfrasen i en storslagen generationsroman

Faktiskt. En ny Jack Kerouac kanske
Citera
2015-03-02, 19:59
Medlem
Helstekt kyckling gjorde mamma. Inuti låg en påse med inälvor som skulle användas till såsen. Sen var det en röd "plupp" som hoppade fram när den var uppe i temperatur. Pressgurka, gelé och gräddsås. Fyra pers delade på en kyckling, man åt inte kopiösa mängder på 80-talet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in