Flashback bygger pepparkakshus!
2015-03-01, 19:00
Medlem
porrmaffians avatar
Vilket är det bästa och enklaste programmet för att dels klona hårddisken samt dels göra både en komplett backup samt en valfri backup av en intern hårddisk till en extern hårddisk kopplad via USB?

Jag har tre datorer. Dels en gammal 3.0Ghz P4 med Win XP Sp3 samt två nyare datorer med 3.4Ghz dual core med Win 7 Sp 1 resp Win 8.1.

Jag har några externa WD Elements hdd liggandes samt ett externt Deltaco hdd kabinett samt ett antal interna nyformaterade hdd som jag äntligen tänkte göra både kloner och backups på.

Några tips?
Citera
2015-03-01, 19:11
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av porrmaffian
Vilket är det bästa och enklaste programmet för att dels klona hårddisken samt dels göra både en komplett backup samt en valfri backup av en intern hårddisk till en extern hårddisk kopplad via USB?

Jag har tre datorer. Dels en gammal 3.0Ghz P4 med Win XP Sp3 samt två nyare datorer med 3.4Ghz dual core med Win 7 Sp 1 resp Win 8.1.

Jag har några externa WD Elements hdd liggandes samt ett externt Deltaco hdd kabinett samt ett antal interna nyformaterade hdd som jag äntligen tänkte göra både kloner och backups på.

Några tips?

Om man Googlar på frågan så brukar dessa 3 https://www.raymond.cc/blog/how-to-create-full-windows-backup-by-imaging-without-using-norton-ghost/ komma upp väldigt ofta som alternativ . # 1 och 3 har gratis alternativ och utav dem så är Aomei enklast att hantera , en barnlek , och snabbast . Åtminstone på att göra backups e.t.c men en aningen långsammare på att återställa .
Senast redigerad av 1FF 2015-03-01 kl. 19:15.
Citera
2015-03-01, 19:21
Medlem
porrmaffians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Om man Googlar på frågan så brukar dessa 3 https://www.raymond.cc/blog/how-to-create-full-windows-backup-by-imaging-without-using-norton-ghost/ komma upp väldigt ofta som alternativ . # 1 och 3 har gratis alternativ och utav dem så är Aomei enklast att hantera , en barnlek , och snabbast . Åtminstone på att göra backups e.t.c men en aningen långsammare på att återställa .
Jag har googlat frågan många gånger de senaste två månaderna sedan det blev aktuellt men jag börjar misstänka att de flesta sajter som tipsar om mjukvara är sajter som får ersättning/betalt för alla klick som genererar nedladdning/köp av den aktuella mjukvaran. Så därför ställer jag frågan här på FB för att höra om någon har någon egen praktisk erfarenhet av olika program för att skapa kloner/backups.
Citera
2015-03-01, 19:28
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av porrmaffian
Jag har googlat frågan många gånger de senaste två månaderna sedan det blev aktuellt men jag börjar misstänka att de flesta sajter som tipsar om mjukvara är sajter som får ersättning/betalt för alla klick som genererar nedladdning/köp av den aktuella mjukvaran. Så därför ställer jag frågan här på FB för att höra om någon har någon egen praktisk erfarenhet av olika program för att skapa kloner/backups.

Okej .

Då kanske du märkte att de 3 jag länkade till var vanligt förekommande för bland alla program man hittar på nätet så dyker en del upp oftare än andra och framför allt på respekterade sidor .

Jag har egen erfarenhet av Aomei och Macrium och bägge är suveräna och pålitliga när det gäller att klara av det de påstår sig göra . Vilket ju är det viktigaste !
Citera
2015-03-01, 19:46
Medlem
RUNeKAMrERs avatar
Har provat de flesta i jobbet, tycker att Acronis funkar bäst, home varianten som är gratis räcker långt. Enda nackdelen är att den ej är bakåtkompatibel, så om du uppgraderar till ny version kan du ej använda de gamla imgage filerna (Tib)

Puss
Citera
2015-03-01, 20:37
Medlem
sommarlovs avatar
Norton Ghost är inte up to date med Windows 7.
Visserligen fungerar det varje gång men installationen måste repareras med Windows Start up repair innan det funkar.

Något med att Windows 7 kräver korrekt serienummer på disken den ligger på...
Citera
2015-03-02, 17:07
Medlem
FuriousRages avatar
Jag kör AOMEI Windows Backupper Standard / For windows 7.

Den fungerar smidigt och är enkelt, alltid fungerat för mig med den.
Citera
2015-03-02, 18:09
Medlem
porrmaffians avatar
Jag har till att börja med tankat ner Macrium Reflect Professional och UltraISO Premium Edition så får jag se vad dessa program kan prestera. Programmen har i vart fall fått hyfsat beröm hos http://download.cnet.com/windows/

Tack för alla tips!
Citera
2015-03-02, 19:36
Medlem
Enydrions avatar
Frågade samma sak här några veckor sedan det programmet funkade bra, acronis misslyckades, kan kolla vad det heter om en stund det var gratis

http://www.partitionwizard.com/free-partition-manager.html

dennna är det har klonat några diskar och använt usb då

var nån admin här som tipsade om det
Senast redigerad av Enydrion 2015-03-02 kl. 19:46.
Citera
2015-03-07, 19:38
Medlem
tjockballes avatar
Clonezilla.

Linuxbaserat gratis kloningsprogram som bootas från CD, DVD eller USB.
Backar upp hela hårddiskar eller partitioner till extern hårddisk eller till NAS.
Fixar alla Windows filsystem.

Senast jag använde Clonzilla tog den upp ca 120MB.
Detta gör att man kan bränna in både Clonezilla-systemet och det man vill backa upp på samma DVD. Förutsatt att det man backar upp får plats på en DVD minus ca 120MB.

Clonezilla packar backuppen så att den är ca 50-70% mindre än originalet, beroende på innehållet. Tex MP4-filmer komme inte bli packade av Clonezilla, då de redan är hårt packade. Tomma sektorer tar nästan ingen plats i backupen.

En bra idé tex är att backa upp hårddisken på en helt ny dator. Även på en där Windows inte installerats än, men där det finns en Windows-distribution i någon gömd partition.

Clonezilla har inga problem med att återställa en backup från en mindre hårddisk till en större. Alltså att återställa en backup av en 500GB hårddisk till en 1,5TB hårddisk. Däremot är motsatsen omöjlig.

Clonezilla utvecklas av ett gäng studenter på ett tekniskt universitet i Taiwan och är helt fri programvara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in