• 1
  • 2
2015-03-01, 16:35
Medlem
Majgulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Hur har stämningen varit i Ryd senaste året? Numera har jag inte jättekoll men mängden lättkränkta har väl ökat och studenterna blir färre? Saknas fritidsgårdar?

Förövrigt anser jag att Skäggetorp bör förstöras.

Båda "grupperna" har ökat vill jag påstå. Fritidsgård saknas ju inte, dock kan jag inte säga hur öppet det är på kvällar och helger. Stämningen har varit ganska intensiv. 8:e mars förra året började det skjutas hej vilt mitt i natten utanför Herrgårn, på baksidan mot studenterna till. Sedermera blev en gängledare knivhuggen då skotten missade honom, senare kastades en brandbomb in i en gängledares lägenhet, eller rättare sagt på altanen. Dessutom sköts ett skott in mot köket i en annan lägenhet. Detta hade föregåtts av flera incidenter med gänganknytning tidigare den veckan. Och i augusti kulminerade saker och ting iom en dödsskjutning i Skäggetorp. Efter det lugnade allt ner sig, stämningen var otroligt tryckt och det verkade som om grabbarna i gängen fick sig en liten tankeställare...

Men på sistone har iaf jag och mina bekanta tyckt oss känna av att det känns som om nåt är på gång...men vi hoppas vi har fel!

Ps. I våras blev en studentska även våldtagen i skogsbrynet i början av Rydsskogen. GM var inte svensk...

Jo, vi som bor här känner ofta att vi nog borde flytta. Det blir väl så till sist...
Citera
2015-03-01, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majgull
Du tänker på bankomaten som satt bredvid ingången till pizzerian? Den är borta sen ett bra tag. Uttagsautomaten i hörnet bredvid ingången till centrumet är nog för långt bort för att kunna uppfatta något, och för övrigt antar jag att den kameran bara aktiveras då någon står där, dvs ska ta ut pengar (rörelseaktivering eller nåt kanske)

Syftade på den bankomat som finns där idag.
Sen finns det ytterligare en kamera på väggen som ser ut att kunna täcka in hela det avsprärrade området. Om den kameran är kopplad till bankomaten det vet jag inte.
Citera
2015-03-01, 16:52
Medlem
Majgulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glomik
Syftade på den bankomat som finns där idag.
Sen finns det ytterligare en kamera på väggen som ser ut att kunna täcka in hela det avsprärrade området. Om den kameran är kopplad till bankomaten det vet jag inte.

Va, finns det? Det har jag aldrig sett

En sak till; det sitter tiggare där varenda dag numera, en vid varje ingång, fast nu i vinter har de flyttat sig inomhus. Ett tag satt det en vid ingången precis bredvid bankomaten. En tanke som slog mig var att det hade med tiggarna att göra men den kändes lite för långsökt ändå

Konstigt att ingen verkar veta något, i vanliga fall brukar hela Ryd veta allt inom en timme när nåt hänt...
Citera
2015-03-01, 17:01
Medlem
Citat:

Om du kollar andra bilden på Corren där man ser mot bankomaten.
Inte på samma vägg som bankomaten utan på väggen mot Kronans apotek ganska högt upp så ser du något svart och med något som ser ut att vara en kabellist. Har för mig att det är en övervakningskamera.
Citera
2015-03-01, 17:25
Medlem
Majgulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bubbelvatten
Tycker liknelsen med Palme-mordet haltar. Orkar inte gå in i diskussion om det men för mig är Palme-mordet polisiärt uppklarat (crille P som GM) medan dubbelmordet aldrig haft ngn huvudmisstänkt. I dubbelmordet finns utomordentlig teknisk bevisning i form av DNA, vilket inte finns i Palme-mordet osv. Andra fall med DNA-bevis har lösts efter lång tid. Pernilla-mordet i Falun (Anders Eklund), mordet på Helene Nilsson (Ulf Olsson) är mer jämförbara än Palme-mordet tycker jag.

Lite för off-topic kanske men polisiärt uppklarat är det inte - Palmemordet alltså. Annars hade väl inte Palmegruppen funnits kvar...men strunt i det. Det var kanske inte nån jättebra jämförelse, men oavsett vilket så är antingen mördaren död nu eller borta på annat sätt, det lär aldrig kunna föra i bevis vad som hände eller inte hände, enligt min mening. Vid dubbelmordet har man iof knappt haft en misstänkt en gång vad jag kan minnas, de spår de haft har inte lett nånstans alls..

Vi får dock hoppas att denna gm, som även han känns som en riktig galning ungefär som vid dubbelmordet (även om jämförelsen inte den heller är rättvis)..

Corren har gjort ett par uppdateringar och så här står det bla nu (för all er som inte kan klicka er in och läsa då man numera måste ha inloggning):

Polisen är vidare förtegen om händelsen, men uppger att man har inlett ett flertal förhör. Händelsen rubriceras som försök till mord, alternativt försök till dråp.

Polisen är angelägen om att komma i kontakt med personer som har gjort iakttagelser vid och omkring Ryds centrum kring lunchtid under söndagen. Polisens tipstelefonnummer: 114 14.

Även polisens sida har en liten blänkare om knivmordet som rubriceras som dråpförsök alternativt mordförsök men uppgifterna är mycket knapphändiga. De vet väl inte något av värde än så länge så vi får se vad som kan komma fram helt enkelt..
Citera
2015-03-01, 17:51
Medlem
jannesvansloss avatar
Citat:

En sak till; det sitter tiggare där varenda dag numera, en vid varje ingång, fast nu i vinter har de flyttat sig inomhus. Ett tag satt det en vid ingången precis bredvid bankomaten. En tanke som slog mig var att det hade med tiggarna att göra men den kändes lite för långsökt ändå

Konstigt att ingen verkar veta något, i vanliga fall brukar hela Ryd veta allt inom en timme när nåt hänt...

Högst troligt att de är gängrelaterat.
Citera
2015-03-01, 18:00
Medlem
Majgulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jannesvanslos
Högst troligt att de är gängrelaterat.

Det mesta är ju gängrelaterat nuförtiden, iallafall här. Men just det här känns inte typiskt gängrelaterat. För det första rör det sig om en gärningsman och ett offer och offret ringde själv polisen och uppgav att han blivit knivhuggen. Det är inte direkt så gängmedlemmar brukar göra...
Citera
2015-03-01, 18:15
Medlem
Polisen har uppdaterat informationen nu och det verkar inte vara speciellt gängrelaterat, det har inte ens begåtts något brott

Citat:
I ärendet som initialt rubricerades som försök till mord har det efter förhör med inblandade parter framkommit uppgifter som tyder på att skadorna mannen fått inte är resultatet av en brottslig gärning, utan han har med stor säkerhet åsamkats sig skadorna på egen hand.. Mannen mår under omständigheterna bra och Polisen är inte längre i behov av information gällande iakttagelser från det berörda området

https://polisen.se/Ostergotland/Aktu...sok-Linkoping/
Citera
2015-03-01, 18:22
Medlem
Majgulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mfurai
Polisen har uppdaterat informationen nu och det verkar inte vara speciellt gängrelaterat, det har inte ens begåtts något brott

Det var som fan! Ja då kan vi nog lägga denna tråd till handlingarna då... Men han lär ju åka dit på falsk tillvitelse eller vad det heter...?
Citera
2015-03-01, 18:37
Medlem
jannesvansloss avatar
Citat:
Det mesta är ju gängrelaterat nuförtiden, iallafall här. Men just det här känns inte typiskt gängrelaterat. För det första rör det sig om en gärningsman och ett offer och offret ringde själv polisen och uppgav att han blivit knivhuggen. Det är inte direkt så gängmedlemmar brukar göra...

Ponera att det inte är gängrelaterat, då lär de ju vara någon psykiskt instabil människa där ute?
För vem går till centrum och knivhugger en person kl 12 på dagen?
Citera
2015-03-01, 18:47
Medlem
Majgulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jannesvanslos
Ponera att det inte är gängrelaterat, då lär de ju vara någon psykiskt instabil människa där ute?
För vem går till centrum och knivhugger en person kl 12 på dagen?
Läs inlägg #20 i denna tråd: Det var inget brott som begåtts - personen, en man i 35-årsåldern, har åsamkat sig själv skadorna. Man undrar ju såklart vem det är och varför han gjort en sån sak och sen ringer polisen. Delirium? Snetändning? Psykos? Eller nån som vill sätta dit någon...

Det kan man ju fundera på, polisen lär inte säga nåt mer i detta ärende...

Senast redigerad av Majgull 2015-03-01 kl. 18:52.
Citera
2015-03-01, 19:22
Medlem
Chevrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mfurai

Tja, det var väl skönt det.

Angående kameror så verkar det finnas två vid ingången. En sitter vid bankomaten som ligger i hörnet vid ingången, och den andra sitter högt upp mitt på väggen som sticker ut från ingången. Vid det yttre hörnet (sitter ju skyltat där vid Folktandvården, "Kamerabevakat") verkar det ha suttit en, men där är det bara en hållare och några sladdar som finns kvar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in