• 1
  • 2
2015-03-01, 09:42
Medlem
AttansNedranss avatar
Jag inbillar att ordet tes används oftare i vardagen nuförtiden, och ibland istället för ordet hypotes. Är det inbillning eller en korrekt iakttagelse? Har orden olika betydelse?
Citera
2015-03-01, 10:20
Medlem
egon2bs avatar
Etymologiskt betyder »hypotes« närmast ‘under-tes, underlägsen tes, tentativ tes med avsiktligt låg status’.

En hypotes är ett antagande som kan bekräftas eller motbevisas. Det är en vetenskaplig metod liknande en ansats.
Låt oss arbeta med hypotesen att talet Pi är exakt 3,000 och 2·Pi = 6.000 . Rita en cirkel och avsätt radien längs periferien – fågelvägen i varje steg. Det blir exakt 6 steg, men i varje steg är kordan bevisligen kortare än bågen. Ergo: 2×Pi > 6.000 (som vi vet 2×3,14159). Hypotesen har gjort sitt jobb som motbevisat antagande.
https://sv.wikipedia.org/wiki/hypotes
https://en.wikipedia.org/wiki/hypothesis

En tes har numera klang av lärosats som inte förväntas bli bevisad eller motbevisad. En formulerad målsättning kan nog gå in som tes.

Ordet »tes« har andra betydelser.
Citera
2015-03-01, 11:21
Medlem
AttansNedranss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Etymologiskt betyder »hypotes« närmast ‘under-tes, underlägsen tes, tentativ tes med avsiktligt låg status’.

En hypotes är ett antagande som kan bekräftas eller motbevisas. Det är en vetenskaplig metod liknande en ansats.
Låt oss arbeta med hypotesen att talet Pi är exakt 3,000 och 2·Pi = 6.000 . Rita en cirkel och avsätt radien längs periferien – fågelvägen i varje steg. Det blir exakt 6 steg, men i varje steg är kordan bevisligen kortare än bågen. Ergo: 2×Pi > 6.000 (som vi vet 2×3,14159). Hypotesen har gjort sitt jobb som motbevisat antagande.
https://sv.wikipedia.org/wiki/hypotes
https://en.wikipedia.org/wiki/hypothesis

En tes har numera klang av lärosats som inte förväntas bli bevisad eller motbevisad. En formulerad målsättning kan nog gå in som tes.

Ordet »tes« har andra betydelser.
Tack för distinktionen. Upplever du att "tes" används på ett felaktigt sätt nuförtiden?
Citera
2019-11-28, 20:23
Medlem
JackSm1ths avatar
Hamnade i en infekterad diskussion idag om vad en tes är för något. Ge exempel på en tes!
Citera
2019-11-28, 20:40
Medlem
Annacondas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackSm1th
Hamnade i en infekterad diskussion idag om vad en tes är för något. Ge exempel på en tes!
Tes: JackSm1th kan inte googla.

Skillnad mellan tes och teori:
Tes:
(vetenskapligt) påstående om något sakförhållande (eller samband) som i princip är möjligt att bevisa eller vederlägga (ursprungligen om sådan sats framställd omedelbart före bevisningen; numera vanligen allmännare)
Edit: (i sht filos. o. log.) om påstående som ställs mot ett motpåstående

Teori: system av antaganden som grundas på noggranna överväganden om faktiska förhållanden (ofta för att förklara ngt; i princip sant el. falskt)

Edit: Exempel på tes: Nu har min högfärd gifvit mig in den vackra Thesen ”om ingen frågar efter mig bryr jag mig ingen om.”
.
Senast redigerad av Annaconda 2019-11-28 kl. 20:48.
Citera
2019-11-28, 20:45
Medlem
JackSm1ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annaconda
Tes: JackSm1th kan inte googla.

Skillnad mellan tes och teori:
Tes:
(vetenskapligt) påstående om något sakförhållande (eller samband) som i princip är möjligt att bevisa eller vederlägga (ursprungligen om sådan sats framställd omedelbart före bevisningen; numera vanligen allmännare)

Teori: system av antaganden som grundas på noggranna överväganden om faktiska förhållanden (ofta för att förklara ngt; i princip sant el. falskt)
.
Jorå, jag kan googla och har läst på Wikipedia.

Men du kan inte läsa! Jag bad om exempel, inte en förklaring.
Citera
2019-11-28, 20:50
Medlem
Annacondas avatar
Citat:

Men jag gav dig ett exempel: "JackSm1th kan inte googla".

Tes = påstående.

Jag lade också till ett annat exempel .
Citera
2019-11-28, 20:55
Medlem
JackSm1ths avatar
Citat:
Men jag gav dig ett exempel: "JackSm1th kan inte googla".

Tes = påstående.

Jag lade också till ett annat exempel .
Är det verkligen rätt? En tes i ditt fall hade väl varit:

JackSm1th kan inte googla för att han ställer en fråga som hade kunnat besvaras om han försökt googla.
Citera
2019-11-28, 21:08
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Om man ska skriva en akademisk uppsats, sätter man först upp en hypotes (som jag antar är samma som "tes"), och sedan försöker man bevisa den. Det kan också bli så att man tvärtom motbevisar den. Exempel på en hypotes skulle kunna vara "den öppna arbetslösheten ökar under socialdemokratiska regeringar". Sedan går man igenom statistik ifrån alla socialdemokratiska regeringsperioder, och kollar om det faktiskt är så.

En annan hypotes, som ligger i tiden, skulle kunna vara "ökande koldioxidhalter i atmosfären får temperaturen att stiga". Lite svårare att bevisa eller motbevisa, såklart!
Citera
2019-11-28, 21:23
Medlem
Annacondas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Om man ska skriva en akademisk uppsats, sätter man först upp en hypotes (som jag antar är samma som "tes"), och sedan försöker man bevisa den. Det kan också bli så att man tvärtom motbevisar den. Exempel på en hypotes skulle kunna vara "den öppna arbetslösheten ökar under socialdemokratiska regeringar". Sedan går man igenom statistik ifrån alla socialdemokratiska regeringsperioder, och kollar om det faktiskt är så.

En annan hypotes, som ligger i tiden, skulle kunna vara "ökande koldioxidhalter i atmosfären får temperaturen att stiga". Lite svårare att bevisa eller motbevisa, såklart!
Nja, en hypotes är mer som en teori:
Hypotes:
(vetenskapligt) antagande som görs för att förklara iakttagna fakta, och som kan prövas med hjälp av nya iakttagelser

En tes är bara ett påstående.

Så du har nog rätt, JackSm1th, det var inte en tes, utan en hypotes. Ursäkta!

"Solen snurrar runt jorden", var en tes en gång. Likaså "Jorden är platt".
Senast redigerad av Annaconda 2019-11-28 kl. 21:34.
Citera
2019-11-28, 21:41
Medlem
JackSm1ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna

Jag förstår, men jag upplever det lite som att ni inte förstår min fråga.

De som jag hade diskussionen påstod att:
"Alla borde ha reflexer på kvällarna" är en tes.
Jag säger att "Alla borde ha reflexer på kvällarna för att då skulle färre olyckor ske" är en korrekt tes.
Ser du inte skillnaden?

I ditt fall skulle en tes vara: "Temperaturen på jorden stiger och glaciärerna smälter för att koldioxidhalten i atmosfären ökar".
Den vetenskapliga uppsatsen skulle då bevisa orsakssambandet.

Vi kommer inte längre. Nu ska jag sova. Larmet går 5.00.
Citera
2019-11-28, 21:42
Medlem
JackSm1ths avatar
Citat:
Nja, en hypotes är mer som en teori:
Hypotes:
(vetenskapligt) antagande som görs för att förklara iakttagna fakta, och som kan prövas med hjälp av nya iakttagelser

En tes är bara ett påstående.

Så du har nog rätt, JackSm1th, det var inte en tes, utan en hypotes. Ursäkta!

"Solen snurrar runt jorden", var en tes en gång. Likaså "Jorden är platt".
YES!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in