• 1
  • 2
2015-02-27, 16:12
Medlem
1) Har haft problem med att laga kycklingbröst ett tag. Härom dagen köpte jag 4 st filéer färska svenska kycklingfiléer 76 kr/kg och tillagade en i taget för att se riktigt vad som var fel i min tillagning. De första 2 lagade jag genom att först steka/bryna dem på 9/9 på stekpanna och sedan sänka till 2/9 och steka de några få minuter på varje sida för att ta bort den vid 70 grader. Den såg väldigt fin ut, men den var blank, lite gummiaktig och man såg inte fibrerna (antar att det är muskelfibrer i kycklingbröstet) som i denna video (https://www.youtube.com/watch?v=FXLr56-rD68#t=405). Dessutom så blev den väldigt salt trots att jag saltar väldigt lite innan bryning.

Så min fråga är då: var det något fel med kycklingen eller gör jag något fel? (Bryner dem i olivolja, har endast salt och peppar och ingen marinad).

2) Hur stor påverkan har egentligen en bra ugn/bra spis/bra stekpanna vid tillagning av kycklingbröst. Min teflonpanna är väl inte den bästa och min ugn och spis är väldigt gamla. Funderar på att köpa och testa keramikpanna. Blir det bättre då? Jag menar jag har tidigare försökt tillaga den som han i videon ovan men får aldrig samma resultat, vafan gör jag för fel, gör allt exakt som honom måste ju vara min ugn eller något?
Citera
2015-02-27, 16:30
Medlem
Svårt att få kyckling riktigt bra med att bara steka i olivolja/margarin. Måste nästan in i ugnen.
Dom få ggr jag köper färsk kycklingfile bryner jag den och sedan fyller på med crème fraiche och låter det småkoka under lock. Blir riktigt gott.
Citera
2015-02-27, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koben
Svårt att få kyckling riktigt bra med att bara steka i olivolja/margarin. Måste nästan in i ugnen.
Dom få ggr jag köper färsk kycklingfile bryner jag den och sedan fyller på med crème fraiche och låter det småkoka under lock. Blir riktigt gott.

Ok, så du bryner i stekpanna för att sedan lägga på creme fraiche och koka det i stekpanna eller ugn?
Citera
2015-02-27, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maddonki
Ok, så du bryner i stekpanna för att sedan lägga på creme fraiche och koka det i stekpanna eller ugn?
I pannan. Har Ikea set så locken passar pannan. Kycklingen blir mör och så får man en god sås på köpet. Hemmagjord klyftpotatis passar perfa till.
Citera
2015-02-27, 18:11
Medlem
[quote=Koben|52454932]I pannan. Har Ikea set så locken passar pannan. Kycklingen blir mör och så får man en god sås på köpet. Hemmagjord klyftpotatis passar perfa till.[/QUOTE
Låter gott! Man borde nog kunna göra samma sak med gräddsås. Någon annan som har svar på mina övriga frågor?
Citera
2015-02-28, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maddonki
1) Har haft problem med att laga kycklingbröst ett tag. Härom dagen köpte jag 4 st filéer färska svenska kycklingfiléer 76 kr/kg och tillagade en i taget för att se riktigt vad som var fel i min tillagning. De första 2 lagade jag genom att först steka/bryna dem på 9/9 på stekpanna och sedan sänka till 2/9 och steka de några få minuter på varje sida för att ta bort den vid 70 grader. Den såg väldigt fin ut, men den var blank, lite gummiaktig och man såg inte fibrerna (antar att det är muskelfibrer i kycklingbröstet) som i denna video (https://www.youtube.com/watch?v=FXLr56-rD68#t=405). Dessutom så blev den väldigt salt trots att jag saltar väldigt lite innan bryning.

Så min fråga är då: var det något fel med kycklingen eller gör jag något fel? (Bryner dem i olivolja, har endast salt och peppar och ingen marinad).

2) Hur stor påverkan har egentligen en bra ugn/bra spis/bra stekpanna vid tillagning av kycklingbröst. Min teflonpanna är väl inte den bästa och min ugn och spis är väldigt gamla. Funderar på att köpa och testa keramikpanna. Blir det bättre då? Jag menar jag har tidigare försökt tillaga den som han i videon ovan men får aldrig samma resultat, vafan gör jag för fel, gör allt exakt som honom måste ju vara min ugn eller något?

Det säljs mycket billig kyckling som bara är skräp tyvärr. Tyckte själv länge att jag blev törstig av mina rätter med kycklingfilé trots att jag knappt saltade. Sen när jag kollade så stod det på påsen att innehållet bestod av flera procent salt. Tydligen pumpar dom in saltlake i filen ibland för att den ska se större ut Nå, man får vad man betalar för.

Frånsett råvaran så kan du prova att först steka kort på hög värme för en bra yta och sen göra klart i ugnen. Då blir det saftigare och godare.
Citera
2015-02-28, 11:57
Medlem
rayraviolis avatar
Ett problem är att bröstet är den tristaste delen på kycklingen. Det bästa man kan göra är att skära ut dem från hel kyckling och tillaga med skinnet kvar. Jag brukar salta och peppra, lägga ner filéerna med skinnet nedåt i panna med lite olja, steka tills skinnet är krispigt och köra klart i ugn.
Citera
2015-02-28, 12:32
Medlem
christerys avatar
Går kanske att baconlinda dom, men enklast är väl att göra en gryta med bacon och lite annat gott i.
Har samma problem med skogsfågel, eller egentligen alla vilda fåglar. Dom blir jäkligt lätt tråkiga.

Ett alternativ skulle väl vara att ösa på med fett i tillagningen. Sökte på contiterad kyckling och visst fanns det nåt: http://www.tasteline.com/Recept/Konfiterad_kyckling

Inget jag testat, och 5,5 timmar... nja, då står jag nog hellre över pippin serverad på det viset om jag måste göra den själv.

Nån som testat med lergryta, har ju ingen men morsan hade en som producerade saftiga bitar av fågel åxå om jag inte minns fel.
Citera
2015-02-28, 16:41
Medlem
Nemiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Ett problem är att bröstet är den tristaste delen på kycklingen. Det bästa man kan göra är att skära ut dem från hel kyckling och tillaga med skinnet kvar. Jag brukar salta och peppra, lägga ner filéerna med skinnet nedåt i panna med lite olja, steka tills skinnet är krispigt och köra klart i ugn.
Har också kommit på detta. De finaste filéerna skär man ut själv.
Citera
2015-03-01, 21:51
Medlem
Jag har inget större problem mot kycklingbröst när jag äter det på restaurang. Hade dessutom tänkt att lägga in bröstet i pestosås, champinjonsås, avocadosås mfl så just det är inte problemet. Kanske skulle varit tydligare men mitt problem är att jag inte får den som på vissa restauranger. De enda gångerna jag fått den fin har varit när jag brynt den först och sen stekt färdigt på lägre värme men då blev den som sagt gummiaktig och saltig. Men kanske var det just den kycklingfiléen jag köpte.

Jag har testat med minst 5 olika sorters kycklingbröst att bryna först för en fin sida och sedan göra färdigt den i ugnen men de flesta gångerna har det tagit 30-45 minuter att göra färdigt den i ugn medan receptet säger att det ska ta 10 min. Anledningen är att temperaturen i kycklingen är så okonstant, tjockaste delen är typ 65 grader medan en lite tunnare del är 88 så den blir ganska torr då ifall hela kycklingen ska över 70 grader. Därför misstänker jag att det är något fel på min ugn (vet att jag ej har varmluftsugn utan nån gammal typ av ugn).

Jag vill väldigt gärna ha den lika fin som han i videon (älskar sådana kycklingbröst) får den och ovan beskriven metod fungerar fan inte. Den enda gången jag har lyckats komma nära var när jag brynde och sen stekte färdigt på låg värme på stekpanna men då blev resultatet som ovan. Om det är någon som är kunnig och vet om det är fel på min ugn?
Citera
2015-03-04, 18:37
Medlem
Följande metod använder jag alltid, och varje gång resulterar det i perfekt saftig tillagad kycklingbröst:

För en normalstor kycklingbröst kryddar jag den innan jag slänger ner i stekpanna, två minuter per sida. Sedan in i ugn föruppvärmd till 200 grader i 10-12 minuter. Anpassa tillagningstiden om bröstet du använder är större/mindre
Citera
2015-03-05, 01:05
Medlem
Testade lite grejer under min träningsperiod för att kunna få ner kronfågelns frysta kyckling.

Oftast blev det steka sen linda i folie med krydder men hade jag tid lindade ja in kycklingen i folie med en klick smör och en kvist rosmarin/salt/peppar. Sen bakade jag den på 120 grader tills den blev 95% färdig sen 5 sek på varje sida i en rykande panna så brandlarmet går av, på en tallrik o vila sig klar, voila.
Garanterat saftig kyckling.

Glöm inte att all fisk,kött,fågel måste vilas kvar, e den färdig i pannan e de försent.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in